Hej,
vi kommer att bygga ett nyckelfärdigt hus. Eftersom vi är mycket känsliga mot ljud har vi valt extra isolering av tvättstugan (värmepump) och sovrummet. Nu har vi upptäckt att mediaskåp kommer att vara i klädkammaren bredvid sovrummet. (Man går in i klk genom sovrummet).
Hörs det ljud från mediaskåp ?? (Modem till exempel hörs nu ganska mycket)

Tack för svar!
Christina

Thomas59
Modem? ja då har ni problem får jag säga:D. Det är väl knäpptyst vad jag vet, i alla fall mitt.

Det beror väldigt mycket på vad du tänkt ha i mediaskåpet och hur mediaskåpet ser ut.

Om det bara är eventuellt adslmodem och någon router eller switch för hemmabruk kommer det inte låta nästan nåt alls. Ska du placera en "server" (pc) eller något annat med mycket fläktbehov där kommer det låta mer. Ni får lyssna på er utrustning, för ni tar väl med er er nuvarande utrustning.

Om skåpet är ett sånt där väggintegrerat kan man ljudisolera dörrluckan, resten av skåpet isoleras ganska bra av väggeneftersom ni har extra isolering i väggen. Om skåpet ska vara ett utanpåliggande skåp finns det många ljudisolerade och bra små skåp att köpa. Dock är dessa tänkta för företagsmarknaden så de kostar därefter.

Ska du ha in mycket elektronik i skåpet kan du kanske behöva ventilera det, och då antingen med fläkt (låter) eller hål (släpper ut ljud).

Jag håller på att dra om mina kablar för att flytta in min Telia Trådlösa gateway i ett skåp, men jag står beredd att göra hål där. Den enheten blir oerhört varmt!

Och då vi har IP-telefoni står den på jämt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.