7 118 läst · 5 svar
7k läst
5 svar
Dålig målare
Anlitade en målare för att utföra målning och tapetsering i en bostadsrätt. Tyvärr visade sig hantverkaren vara dålig på sitt jobb. Dålig mönsterpassning, limfläckar på tapeterna, bubblor, färgkladd på lister och karmar är några fel som han lyckats med.
Min fråga är hur man bör hantera det? Än så länge har jag gett honom några chanser att rätta till felen och han har ställt upp och försökt. Tyvärr verkar han mest sabba till saker ännu mer. Är det dags att be honom dra åt skogen och betala det man känner att det är värt? Hur mycket avdrag kan man göra för t.ex. limfläckar på tapeterna? Det ser ju hemskt tråkigt ut och helst vill man bara göra om allt men vad har man rätt till egentligen?
Vi avtalade om ett fixt pris från början. Tycker inte att hans jobb är värt det trots att han säkert lagt mer tid än vad han tänkt på grund av omarbete. Kan lägga till att vi avtalade om en tid när arbetet skulle vara klart också vilken är överskriden med 100 %.
Min fråga är hur man bör hantera det? Än så länge har jag gett honom några chanser att rätta till felen och han har ställt upp och försökt. Tyvärr verkar han mest sabba till saker ännu mer. Är det dags att be honom dra åt skogen och betala det man känner att det är värt? Hur mycket avdrag kan man göra för t.ex. limfläckar på tapeterna? Det ser ju hemskt tråkigt ut och helst vill man bara göra om allt men vad har man rätt till egentligen?
Vi avtalade om ett fixt pris från början. Tycker inte att hans jobb är värt det trots att han säkert lagt mer tid än vad han tänkt på grund av omarbete. Kan lägga till att vi avtalade om en tid när arbetet skulle vara klart också vilken är överskriden med 100 %.
Redigerat:
Låter som om du har ett jobbigt case.
Det är ju ganska subjektivt hur bra ett arbete är om det inte väldigt uppenbart är felgjort (tex glipor mellan våder eller helt fel färg typ röd istället för svart osv)
Försök komma överens om ett avdrag med honom - jag vet inte hur ilal det är men kanske 10-40% rabatt på hans pris ?
/K
Det är ju ganska subjektivt hur bra ett arbete är om det inte väldigt uppenbart är felgjort (tex glipor mellan våder eller helt fel färg typ röd istället för svart osv)
Försök komma överens om ett avdrag med honom - jag vet inte hur ilal det är men kanske 10-40% rabatt på hans pris ?
/K
Reklamera tjänsten. Tycker inte du ska betala någonting alls om målaren inte vet vad han gör. Målaren verkar ju inse att han inte kan sitt jobb eftersom han gjort försök att rätta till det utan att lyckas. Kontakta kommunens konsumentrådgivare för hjälp med hur du reklamerar tjänsten.
Tycker det är konstigt att vi ska acceptera när hantverkare inte kan sitt jobb bara för att de lagt ut en massa tid och material. Vi skulle ju inte göra detsamma om vi köpte en vara som var defekt (den har ju också kostat tid och material).
Tycker det är konstigt att vi ska acceptera när hantverkare inte kan sitt jobb bara för att de lagt ut en massa tid och material. Vi skulle ju inte göra detsamma om vi köpte en vara som var defekt (den har ju också kostat tid och material).
Hittade detta svar på Lawline vad gäller konsumenttjänstlagen och målning. Just det fallet handlade inte bara om dålig kvalitet på arbetet utan andra avtalssaker, men i svaret finns denna intressanta text. Innebörden är alltså att en som kallar sig målare ska kunna utföra jobbet fackmannamässigt (dvs bra mönsterpassning, inga limfläckar etc) och gör han/hon inte det så kan du reklamera tjänsten.
"Enligt huvudregeln så torde konsumentjänstlagen vara tillämplig på måleritjänster ( KtjL 1, 1 a §§) eftersom det är arbete på fast egendom och du agerar för enskilt bruk och målaren i sin yrkesmässsiga verksamhet ( näringsidkare). Det som är av intresse för dig är att denna lagstiftning är tvingande och har du och målaren kommit överens om villkor som är till nackdel för dig jämfört med denna lag så gäller ej dessa och kan ej åberopas av näringsidkaren. Huvudregeln enligt denna lag om den rättsliga kvaliteten på tjänsten är att tjänsten enligt en objektiv måttstock för branschen utförs fackmässigt. Tjänsten ska leda till ett resultat men erat avtal styr vilket resultat man kan kräva. Om näringsidkarens prestation avviker från kravet på fackmässighet så svarar han oavsett orsaken till avvikelsen för felet i tjänsten ( 4, 9 §§). Och vidare svarar näringsidkaren också om prestationen avviker från vad som kan ha avtalats. Avvikelse från avtalet föreligger såväl om prestationen utförs sämre än man kvalitativt avtalat om, om hela prestationen enligt avtalet ej utförs eller om prestationen utförs annorlunda än vad som avtalats"
"Enligt huvudregeln så torde konsumentjänstlagen vara tillämplig på måleritjänster ( KtjL 1, 1 a §§) eftersom det är arbete på fast egendom och du agerar för enskilt bruk och målaren i sin yrkesmässsiga verksamhet ( näringsidkare). Det som är av intresse för dig är att denna lagstiftning är tvingande och har du och målaren kommit överens om villkor som är till nackdel för dig jämfört med denna lag så gäller ej dessa och kan ej åberopas av näringsidkaren. Huvudregeln enligt denna lag om den rättsliga kvaliteten på tjänsten är att tjänsten enligt en objektiv måttstock för branschen utförs fackmässigt. Tjänsten ska leda till ett resultat men erat avtal styr vilket resultat man kan kräva. Om näringsidkarens prestation avviker från kravet på fackmässighet så svarar han oavsett orsaken till avvikelsen för felet i tjänsten ( 4, 9 §§). Och vidare svarar näringsidkaren också om prestationen avviker från vad som kan ha avtalats. Avvikelse från avtalet föreligger såväl om prestationen utförs sämre än man kvalitativt avtalat om, om hela prestationen enligt avtalet ej utförs eller om prestationen utförs annorlunda än vad som avtalats"
Vi råkade ut för nästan exakt samma sak när vi anlitade en målerifirma för c:a 10 år sedan (tapetsering). Enda skillnaden var att firman inte alls ansåg det vara något fel på det utförda arbetet, och krävde fullt betalt. De var heller inte intresserade att försöka ta dit någon oberoende part som tittade på det.
Vi anmälde ärendet till ARN, dokumenterat bl.a. på en video. Mycket skriftväxling blev det, men nämndens rekommendation blev att vi inte skulle betala någonting alls. För att få det vettigt krävdes inte bara omtapetsering - det är ju ett mer omfattande underarbete som behöver göras om andra gången, eftersom det nu satt en bristfälligt uppsatt tapet där. Firman skulle inte ha något betalt för materialet (tapeten) heller, det skulle ju ändå vara förverkat när/om man åtgärdade tapetseringen.
Kontrollera om målaren är med i någon branschorganisation. I vårt fall var fiman det, men de följde inte organisationens regler att vid tvist ALLTID kontakta deras besiktningsman. Det blev jag varse när jag själv tog kontakt med dem istället. Besiktningsmannen hittade mycket mer fel än vi, och slutsatsen vi drog är att man kan ställa mycket höga krav på en professionell målare/målerifirma. De två A4-sidorna med anmärkningar bifogades till målerifirman, som vi sedan aldrig hörde av mer.
Till saken hör att vi inte talar om något katastrofalt arbete - vi har faktiskt ännu idag inte tapetserat om rummet, utan dolt de flesta missarna med möbler/bokhyllor. Men branschbesiktningsmannens utlåtande var ändå precis som ARN:s - är jobbet inte professionellt utfört skall kunden inte betala något. Och kraven är tydligen höga.
Ta som sagt kontakt med någon besiktningsman från.........Måleribranschens Riksförbund, eller vad det nu hette.
Vi anmälde ärendet till ARN, dokumenterat bl.a. på en video. Mycket skriftväxling blev det, men nämndens rekommendation blev att vi inte skulle betala någonting alls. För att få det vettigt krävdes inte bara omtapetsering - det är ju ett mer omfattande underarbete som behöver göras om andra gången, eftersom det nu satt en bristfälligt uppsatt tapet där. Firman skulle inte ha något betalt för materialet (tapeten) heller, det skulle ju ändå vara förverkat när/om man åtgärdade tapetseringen.
Kontrollera om målaren är med i någon branschorganisation. I vårt fall var fiman det, men de följde inte organisationens regler att vid tvist ALLTID kontakta deras besiktningsman. Det blev jag varse när jag själv tog kontakt med dem istället. Besiktningsmannen hittade mycket mer fel än vi, och slutsatsen vi drog är att man kan ställa mycket höga krav på en professionell målare/målerifirma. De två A4-sidorna med anmärkningar bifogades till målerifirman, som vi sedan aldrig hörde av mer.
Till saken hör att vi inte talar om något katastrofalt arbete - vi har faktiskt ännu idag inte tapetserat om rummet, utan dolt de flesta missarna med möbler/bokhyllor. Men branschbesiktningsmannens utlåtande var ändå precis som ARN:s - är jobbet inte professionellt utfört skall kunden inte betala något. Och kraven är tydligen höga.
Ta som sagt kontakt med någon besiktningsman från.........Måleribranschens Riksförbund, eller vad det nu hette.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Jag har anlitat en målare för målning 2ggr utvändigt.
Färg, Måla & Tapetsera -
Har ni tips om målare i Göteborgsområdet? Det gäller husmålning med linoljefärg. :)
Fasad -
Stickbygel smalare än rollern
Färg, Måla & Tapetsera -
Gångjärnet inte går att justera för smalare springa på "gångjärnssidan"
Fönster & Dörrar -
Kostnad sjöfrakt Mälaren/Ekerö?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.