En fönstermontör vill använda latexfog för att täta mellan fönstret och smygen. Är detta vanligt? Finns det risk att denna blir missfärgad med tiden?

Du måste måla latexfogen annars "suger" den damm och blir smutsig med tiden.

ALLTID övermålningsbar fog (vanligen latexbaserad) Silicon fäster ingen färg på!

Lagavulin

Tack, då vet jag. Ska kolla om de avser att måla över fogen i samband med montaget.

är det någon som kan rekommendera något annat än latexfog när man skall dölja lite missar i tillsågningen av fordret?

känns inte helt OK med spackel med tanke på att fodret är i furu och kan ju röra sig..

och om latexfog finns det något fabrikat som är bättre än annat?

Erik E skrev:
är det någon som kan rekommendera något annat än latexfog när man skall dölja lite missar i tillsågningen av fordret?

känns inte helt OK med spackel med tanke på att fodret är i furu och kan ju röra sig..

och om latexfog finns det något fabrikat som är bättre än annat?
Undvik Byggmax/ÖoB/whatever sortiment. De blir för hårda och vid rörelser spricker de. Till finarbete köper jag alltid från Sikas sortiment.

Casco filler funkar samt en rörlig fog mellan karm och smyg... Det fungerar nästan lika bra med billigare märken....Kan vara samma tillverkare på de "billigare" som dyra men det framkommer sällan..

Borde finnas någon på forumet som vet mer om "kopiorna" som tillverkas,tacksam om ni som vet kan komplettera vilka märkesleverantörer som gör sina egna "billiga" märken.

Visserligen blir det ingen större skillnad för den händige hemmasnickaren, det brukar inte finnas behov av hur mycket som helst som ska fogas..

"byggare"

Vad gäller ByggMax latexfog så har de bytt ut den mot en annan sort. Den heter samma och ser likadan ut, men det är olika streckkoder. Undra om de vet om att den nya är sämre, för de har knappt något hemma i butiken (de flertalet gånger jag varit där).

Den nya luktar, är små korn i, svår att jämna till, kan spricka vid torkning, jobbigare att trycka ut ur patronen (vilket också medför att det kommer ut en del när man inte vill).

Eventuellt så kanske den nya krymper lite mindre vid torkning. Det är i alla fall en nackdel med den gamla (att den krymper), men det kanske alla Latex fogar gör? (jag har inte använt någon annan). Man får låta den torka och sedan lägga på lite till och sedan upprepa tills man är nöjd. Efter första påläggningen och när den torkar över natten. Så brukar jag trycka till fogen med en böjd skruvmejsel, så den pressas ihop. Detta när jag fyller ut hål och skall ha det jämn, t.ex. runt eldosor och mellan golv - vägg.

J
Hornbachs latex är billig och bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.