Hej!

Nu börjar jag tröttna på mitt renoveringsprojekt. Jag har nyss brutit upp golv i köket för att dra om vattnet, då upptäckte jag lite fukt i krypgrunden. eller ja, lite och lite, blindgolvet har ramlat ner på sina ställen och det går att köra in tummen i de bärande balkarna. Även syllarna är genomruttna och när man bryter loss bitar med händerna så går det att vrida ur dem så droppar det!

Kul... kul. Det verkar ju inte bättre än att jag måste ta bort mitt nyslipade vardagsrumsgolv också och byta ut alltihop. Vad tror ni försäkringsbolaget säger om detta. Jag köpte huset för ett år sedan och det är ca 80 år gammalt. Ingen besiktning gjordes av dem eller anticimex och det fanns ändå ingen inspektionslucka så det gick inte att se eländet då. Det vore ju lite skönt om husförsäkringen gäller men jag är tveksam.

Själva bytet av bjälkarna går väl att lösa men sen är det ju var elendet kommer ifrån, jag vet att pappen på klacken till grunden är dålig, men under huset ser det ut som flodfåror, jag gissar att det verkligen runnit vatten under, och då är det väl läge att gräva upp halva tomten och dränera ordentligt också!

annyway, jag ska väl sätta igång med motorsågen i mitt nylackade vardagsrum... Glad påsk!

Kröp ner under huset en sväng igen, nu med kameran i högsta hugg för att dokumentera mitt elände. Det verkar som om bara norrsidan av huset är drabbat och där över låg en läckande toalett bl.a.

Bilderna nedan ser inte så kul ut, vad säger experterna? Har jag åkt på äkta hussvamp? Isåfall vad ska jag göra?

• DSC02900.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02903.jpg
    Skapa konto
  • DSC02904.jpg
    Skapa konto
  • DSC02908.jpg
    Skapa konto
  • DSC02916.jpg
    Skapa konto
  • DSC02917.jpg
    Skapa konto
  • DSC02918.jpg
    Skapa konto
På en av bilderna ser det ju faktiskt ut som att träet förstörts i ett "rutmönster" (rad 2, 2:a bilden) och det är ju typiskt för äkta hussvamp vad jag vet. Försäkringsbolagen försäkrar inte mot det utan det brukar man hänvisa till anticimex. De är dock ganska glada i att friskriva sig från ansvar om det är det minsta svårt att inspektera grunden.

Skulle det vara äkta hussvamp brukar det krävas en speciell försäkring för denna typ av skador. Innan man kan teckna en sådan försäkring misstänker jag att exempelvis Anticimex måste göra en besiktning.

Hej igen!

Nu har jag haft försäkringsbolagkillen på besök och han kunde tyvärr inte hjälpa mig eftersom skadorna är "naturliga" huset har stått obebott ett par år innan jag tog över det och gamla krypgrunder mår bäst om man eldar och värmer murstocken året om menade han. Han sa också att det inte var någon äkta hussvamp men att förhållandena är gynnsamma för dessa rackare. Jag måste altså både försöka byta ut hela bottenbjälklaget och dessutom försöka få till någon variant som gör att inte problemen kommer tillbaks.

Jag har förstått att det finns olika skolor här, en variant är väl att jämna till krypgrunden med makadam eller leca kulor och sedan lägga plast som skyddar mot markfukten. Trygghetsvakt har det pratats en del om och ett av företagen som jag ringt in för att få offerter på det nya bjälklaget tyckte jag skulle gjuta igen krypgrunden och dränera utanför... Jajja, vi får se vad det blir.

Jag hade nästan hoppats på hussvamp för den försäkringen har jag genom en tilläggsförsäkring från mitt försäkringsbolag.

Skicket elende. Jag har råkat ut för ungefär samma sak, men jag var medveten om problemet när jag köpte huset.

Torpargrund är ett problem i sig och den fungerade när den designades för 100 år sedan men användningen av husen har förändrats under tiden. Då eldades med ved och det var stora springor överallt så värmen kom ner i grunden. Idag är det tätat och isolerat överallt och det stör den ursprungliga konstruktionen.

Som jag ser det så har du två val. Antingen gör du om det som det var för början och så använder du huset som det gjordes för 100 år sedan (oisolerat golv, elda i spisen hela tiden, tvätta dig utomhus osv) eller så river du upp allt och gjuter en ny grund (makdam, 300mm cellplast, 100mm cement) och använder huset som man gör idag...

Jag har gjutit om min platta...

Hejsan.

En jobbar kompis råkade ut får samma sak som er. Han rev ut allt och gjöt en platta ist.
Blev kanonbra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.