10 699 läst · 5 svar
11k läst
5 svar
K-värde timmervägg?
Hejsan,
Jag har satt en VVS-ingenjör i arbete med att räkna uppvärmningsbehovet i mitt gamla timmerhus. Problemet är att han inte hittar några vettiga siffror på vilket k-värde en 30 centimeters solid timmervägg har.
Är det någon därute som kan hjälpa mig med sådana siffror? ???
/Magnus
Jag har satt en VVS-ingenjör i arbete med att räkna uppvärmningsbehovet i mitt gamla timmerhus. Problemet är att han inte hittar några vettiga siffror på vilket k-värde en 30 centimeters solid timmervägg har.
Är det någon därute som kan hjälpa mig med sådana siffror? ???
/Magnus
30 cm är ju ganska bitigt!
En 6 tums timmervägg har ett u-värde mellan 0,88- 0,93 och en 8 tums timmervägg har ett u-värde mellan 0,65-0,7 w/m2 K. Då får själv interpolera det som passar för dig..
Skulle tro att det hamnar på 0,50-0,55 vid en snabb höftning...
En 6 tums timmervägg har ett u-värde mellan 0,88- 0,93 och en 8 tums timmervägg har ett u-värde mellan 0,65-0,7 w/m2 K. Då får själv interpolera det som passar för dig..
Skulle tro att det hamnar på 0,50-0,55 vid en snabb höftning...
Tack för ditt svar Kalle XII, men tyvärr svamlar jag ju i nattmössan.. :
30 centimeter är ju totaltjockleken på väggen, men själva timret är inte mer än 20cm tjockt. Jag skulle ha korrekturläst min post innan jag skickade den.
Väggen består utifrån räknat av:
-1" Brädfodring
-Byggpapp
-200mm timmer
-50mm sågspånsisolering
-Råspont
-Treetex fiberskiva
Totalt blir detta ca 300mm, men själva timret är ju som sagt var inte mer än 200mm grovt. Nu har jag i alla fall värden att förmedla till min VVS-konsult.
En fråga till bara K12, var har du hittat dessa k-värden?
/Magnus
30 centimeter är ju totaltjockleken på väggen, men själva timret är inte mer än 20cm tjockt. Jag skulle ha korrekturläst min post innan jag skickade den.
Väggen består utifrån räknat av:
-1" Brädfodring
-Byggpapp
-200mm timmer
-50mm sågspånsisolering
-Råspont
-Treetex fiberskiva
Totalt blir detta ca 300mm, men själva timret är ju som sagt var inte mer än 200mm grovt. Nu har jag i alla fall värden att förmedla till min VVS-konsult.
En fråga till bara K12, var har du hittat dessa k-värden?
/Magnus
Jag gjorde en snabb teoretisk beräkning och landade på 0,40, vilket är väl lågt, med tanke på att jag inte tagit hänsyn till läckage, köldbryggor m.m.
Så Kalles 0,50-0,55 står sig bra som praktiskt tillämpbart värde mot den beräkningen.
Så Kalles 0,50-0,55 står sig bra som praktiskt tillämpbart värde mot den beräkningen.