Hejsan,

Jag har satt en VVS-ingenjör i arbete med att räkna uppvärmningsbehovet i mitt gamla timmerhus. Problemet är att han inte hittar några vettiga siffror på vilket k-värde en 30 centimeters solid timmervägg har.

Är det någon därute som kan hjälpa mig med sådana siffror?  ???

/Magnus

30 cm är ju ganska bitigt!
En 6 tums timmervägg har ett u-värde mellan 0,88- 0,93 och en 8 tums timmervägg har ett u-värde mellan 0,65-0,7 w/m2 K. Då får själv interpolera det som passar för dig..;)

Skulle tro att det hamnar på 0,50-0,55 vid en snabb höftning...

Tack för ditt svar Kalle XII, men tyvärr svamlar jag ju i nattmössan.. ::)

30 centimeter är ju totaltjockleken på väggen, men själva timret är inte mer än 20cm tjockt. Jag skulle ha korrekturläst min post innan jag skickade den.

Väggen består utifrån räknat av:

-1" Brädfodring
-Byggpapp
-200mm timmer
-50mm sågspånsisolering
-Råspont
-Treetex fiberskiva

Totalt blir detta ca 300mm, men själva timret är ju som sagt var inte mer än 200mm grovt. Nu har jag i alla fall värden att förmedla till min VVS-konsult.

En fråga till bara K12, var har du hittat dessa k-värden?

/Magnus

I mitt arkiv av bra-att-ha-info som jag fick ihop när jag gjorde lite research för mitt eget timmerhusbygge.

Sannolikt från Internet, men kanske i nån byggarbok.

Eftersom jag sparat det så litade iallafall jag på källan. ;)

OK, det räcker för att övertyga mig.. ;D

Jag gjorde en snabb teoretisk beräkning och landade på 0,40, vilket är väl lågt, med tanke på att jag inte tagit hänsyn till läckage, köldbryggor m.m.

Så Kalles 0,50-0,55 står sig bra som praktiskt tillämpbart värde mot den beräkningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.