Har behov att sätta en JFB i separat normkapsling intill en liten gruppcentral med fyra säkringar inhyst i en grön gjutjärnskapsling. (Det handlar om en tillfällig lösning, om ett par år åker hela rasket ut.)

Behov uppstår nu att skarva ihop 2st 4x6/6 EKKJ (inkommande och utående till nästa byggnad) med RK6 ledarna till JFBn, således 3 st 6 mm2 ledare per fas.

Det finns inga lämpliga plintar för faserna i metallkapslingen och inte heller plats att skruva dit något så jag behöver en annan tillförlitlig lösning. Är det presshylsor som gäller?

Jag körde med grövre u-båtar (tror jag det heter) för detta ändamål.

OK, men skruvanslutning och EK känns inte så bra..

det skulle ju bara sitta ett par år, så under den tiden hinner det inte bli glapp.
tänk va bra det vore om folk efterdrog skruvanslutningar ens var 10:e år, men de flesta gör det inte alls, och ändå verkar det hålla...

injonil skrev:
Jag körde med grövre u-båtar (tror jag det heter) för detta ändamål.
Finns det ubåtar som klarar av några enkelkardeliga 6mm2?

Annars så finns det grova sockerbitar. (grovsocker om det nu var skojigt)

Protte

• Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
Det finns lösa plintar med överfall att sätta i en liten kapsling, typ lika som brukarsitta för utgående fördelning i mätarskåp.
Orkar inte leta E nr.

Wago 773-173? Klarar tydligen upp till 6mm2, även EK.

Ifö skrev:
Wago 773-173? Klarar tydligen upp till 6mm2, även EK.
Den verkar bra, gäller bara att hitta någon som säljer dom!

Kostar dock över en 15-20:- och den borde du kunna beställa från vilken elektriker som helst eller hos ahlsell, elektroskandia, selga mm

Går tydligen att köpa här.

elmont skrev:
Kostar dock över en 15-20:- och den borde du kunna beställa från vilken elektriker som helst eller hos ahlsell, elektroskandia, selga mm
På Conrad kostar den ju bara 5,30 SEK ;)

Tyvärr så kan man inte koppla RK med den klämman, man skulle ha kollat själv :(

elmont skrev:
Tyvärr så kan man inte koppla RK med den klämman, man skulle ha kollat själv :(
Det är sant. Kan inte mycke_nu använda någon annan kardeltyp än RK? Annars återstår nog bara tvåskruvsöverfall.

Den finns inte i katalogen som distribueras i Sverige, finns inte på wago.com, bara på wago.us och hos conrad så att köpa hos elektriker, nja. Är själv på jakt efter något att fördela 6mm2 RK med.

Klippt från USA sidan
<773 Series PUSHWIRE™ connector for solid AND stranded wire! For time and cost saving PUSHWIRE ™ wiring up to AWG 10 for use in distribution and junction boxes as well as in appliances and other devices. Connectors for EIB>

Den ska alltså fungera med solid och mångtrådig ledare.
AWG 10 är lite över 5 mm2
Protte

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.