så länge dom ligger på samma gruppsäkring (oftast 10A) så borde det väl inte ha någon större betydelse?
man kan ju dra en EKK 5G1,5 i 16 rör...

pellefant skrev:
Eftersom man bara "får" dra 5 st 1,5mm2 i 16rör så tvivlar jag på att det finns med 6 ledare.
edit. tydligen har ahlsell det,6G1,5 för 53,9/m GNP och 5G1,5 för 38,30/m GNP
jämför med 16flexslang + 6 st FK= 11,60gnp*6*10,60gnp=75,20/mGNP+moms

med mina rabatter så blir priset jag betalar ett annat, så summa sumarum blir det i detta specifika fall 79% dyrare med fördragen 16 flex 6G1,5 jämfört med slang + FK, sen tillkommer arbetskostnaden som blir lägre för fördraget
Hänger inte med riktigt hur du räknar här, men vi använder mest 3x1,5 och där sklijer det sig inte mycket i pris. Materialmässigt iaf.

du menar inte 3G1,5 som ni använder mest?
6G1,5 är lite udda och därför har den förmodligen ett högre pris jämfört med slang och lös FK

Ska dra in kallvatten-el-tele från tomtgränsen till huset. Vad använder man för rör till just tele och vatten? Något typ av kabelskyddsrör bör man väl ha även för vattenröret?

Tele oranga skyddsrör med slät insida 50 mm diameter
El gula skyddsrör med slät insida 50 mm diameter
Vatten brukar man inte ha nått skyddsrör för men skulle du av nån anledning önska så kan du använda samma som för el och tele.

Mikael_L
monsterbyggare skrev:
Ska dra in kallvatten-el-tele från tomtgränsen till huset. Vad använder man för rör till just tele och vatten? Något typ av kabelskyddsrör bör man väl ha även för vattenröret?
Vatten går bra att dra utan skyddsrör. Men går det förbi stora (vassa) stenar och/eller inte blir fyllt med snällt material runt om bör man nog dra skyddslang runt.

Jag drog PEM-slangen i vanligt kabelskyddsrör. Egentligen ganska onödigt då vi fyllde med rejält med stenmjöl runt slangen. Det enda var att på ett ställe så går vattenledningen bara några cm ovan berget, dvs ganska tunnt med stenmjöl.

Ok tack för det. Skulle det vara ok att köra teledragningen med vanliga VP-rör 20mm tex? Vad rekommenderar ni för telebolag om man vill ha bra teknik&tillförlitlighet på allt? Man har väl inte tvång att ansluta sig till just Telia även om det var skrivet i tomtköpet att Telia var leverantören.

Men det är samma bolag som driver ledningsnätet (Skanova), Telia, Tele2 eller vilken som är ju bara vem som skickar räkningen på installationen.

Protte

Vanliga VP rör kan du glömma. Det ska vara markrör avsedda för tele resp el dom ska du förlägga från tomtgräns till huset

elmont skrev:
Vanliga VP rör kan du glömma. Det ska vara markrör avsedda för tele resp el dom ska du förlägga från tomtgräns till huset
Tyckte jag läste att det var ok sålänge man bara märkete röret med oranga grejor för att indikera att det är teledragning?
32mm PEM eller PEX rör då? Var köper man just dessa telemark-rör billigt annars då?

Tidigare tillhandahöll telia dem, hur det är i dag vet jag inte. Och vem som säljer dom billigt till privata vet jag inte, men jag vet att privata kan handla hos elektroskndia om manbetalar med kort vid köptillfället. E0661708 säljes i 6 meters längder och kostar ca 30/m utan att veta hur mycket du behöver skulle jag tro att det är en liten del av ett byggprojekt. Det finns även andra men orkar inte leta :)

elmont skrev:
Tidigare tillhandahöll telia dem, hur det är i dag vet jag inte. Och vem som säljer dom billigt till privata vet jag inte, men jag vet att privata kan handla hos elektroskndia om manbetalar med kort vid köptillfället. E0661708 säljes i 6 meters längder och kostar ca 30/m utan att veta hur mycket du behöver skulle jag tro att det är en liten del av ett byggprojekt. Det finns även andra men orkar inte leta :)
Ok tack för tipset. Allt under 4kr metern är dyrt i min mening:) Annars borde det väl funka om man sprutmålar ett PEXrör orange:D

En fråga till? Vad använder man när man vill komma upp till plattan i huset/garaget finns det 90gr böjar till dessa rör då?

Redigerat:
Haha, samma diskussion i två olika trådar. :)

//Patrik

Ja, böjar finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.