Hej,

Ska bygga ett plank och ett staket runt delar av mitt trädäck. Trädäcket är på baksidan av huset och ligger ca 20cm över mark (den ytan man går på). Nu har jag stött på ett litet problem då mina reglar i ytterkant, den sk ramen är gjord av 22x145mm tryckimpregnerat virke och det känns klent som stöd för mina stolpar. Tanken är att bygga stolpar bestående av 2st 45x95mm plank enligt vad jag läst tidigare här på forumet där den ena är något längre nertill och fästs genom regeln med vagnsbult. Den kortare ska sedan stå på "ramen" men eftersom min ram endast är 22mm bred blir det nog problem. Sen undrar jag också hur det är att fästa stolpar i en 22mm tjock regel, håller verkligen det för den typ jag tänkt bygga?

Bifogar skiss på hur det ser ut idag samt hur jag tänkt bygga, dvs före och efter. Skulle vara enormt tacksam för hjälp med detta. Även tips på andra lösningar för stolparna mottages med största tacksamhet.

Redigerat:
En idé jag har är att på insidan av min "ram" fästa en likadan 22mm för att på så sätt få den kraftigare. Då kanske jag skulle kunne fästa stolpen på den del av ramen som består av dubbla 22mm brädor?

Skulle det kunna fungera?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.