Detdär såg fullproppat ut! :eek:

Jag tycker du ska börja med att isolera, innan du funderar på en annan värmare. ;)
 
Trång men trevligt. Ser att även du har en MF30, det verkar som alla jäklar har en utom jag nuförtiden. Vad för justersåg har du? Funkar den bra? Letar efter något bra, snäppet över bosch och dewalt... Samma med putsen, den med tallrik och band. Märke? Funkar det brA?
 
Dyrt och jobbigt att isolera haha! Men du har rätt, visst är det där jag ska börja om nånstans, bra om det inte blåser rakt igenom till att börja med...

MF30:n är en våt dröm, men egentligen fel för en nybörjare som mig, väldigt mycket att lära sig, men i tanke på priset får man mycket mycket för pengarna om man jämför med t ex Scheppach, Luna osv, det räcker med den maskinen, behövs inga tappmaskiner, specialjiggar, överfräsar osv, nästan allt ingår på en gång.

Justersågen är en WolfTech, kinesisk maskin som jag köpt från DUAB-huset i Mönsterås (Drift - och underhållsteknik). Hyfsat justerbord, anslag, kraftig motor och feta gjutjärnsbord, ordentliga flytthjul för trånga snickeriet (behövs hos mig, maskinen väger 200 kg) tror jag gav under 11 000 för den. Helt klart ett fynd men ett helvete att montera/ justera in, har fortfarande inte fått till höjden på justerbordet. MEN, fungerar mycket bra annars, går tyst, hög precision, inga vibrationer, bra utsug, fina justerrattar, stabil o rejäl helt enkelt.
Hur som helst bra mycket mer maskin än någon Bosch eller Dewalt som kostar minst lika mycket.

Om jag hade 30 000 över skulle jag köpt Moretens justersåg, det justerbordet är underbart, om jag hade haft 100 m2 snickeri skulle jag köpt en begagnad Altendorf så man slipper krångla med helformatskivor, tänk att bara få lägga upp en plywood och kapa upp den i valfritt mått... Men drömma får man ju.

Putsen är inköpt på Jula för 2500:-, bandet o tallriken fungerar bra, men anhållen är bara skräp, måste modifieras med riktiga vred och kompletteras med bult, utsuget är också ett skämt. Köp en från Verktygsboden i Borås istället, dom har finare stativ och billiga reservband, dessutom har Jula höjt priset tror jag.

Spånsugen är också från Verktygsboden, ruskig kapacitet, det bästa jag investerat i, slipper damm i lungorna och igensatt planhyvel.
 
Gruvberget skrev:
Spånsugen är också från Verktygsboden, ruskig kapacitet, det bästa jag investerat i, slipper damm i lungorna och igensatt planhyvel.
Är det den större eller mindre modellen??
 
Jo den sågen från duab har gått ett par vändor i huvudet. Precis de fördelar du beskriver, synd bara med att man måste krångla med ijustering. Väntar nog ett tag til innan GTS-10:an ryker. Misstänkte att bordet till slipen int är tillräckligt bra, väntar in en sån också, är int ekris. Får nöja mig med min nyinköpta kapex ett tag... :D
 
bax skrev:
Är det den större eller mindre modellen??
http://www.verktygsboden.se/?id=50626

Det är näst största modellen, ser att dom höjt priset nu, men det förstår jag, det är nästan halva priset mot konkurrenterna.
 
Hade städdag idag och passade på att ta några bilder på verkstan i garaget. Som synes tas den mesta platsen upp en Hammer B3 såg/fräs, en Hammer A3/31 hyvel och en spånsug till dessa.
Det framgår kanske inte riktigt av bilderna att det är rätt ont om ledig golvyta och man får pussla och flytta grejorna lite mer än önskvärt. Men än finns det plats för fler hyvlar...

/B
 
  • maskiner.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • borroslip.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hyvelbänk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brynplats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Snyggt, prydligt och överskådligt! :)
Jag önskar jag också kunde få det så i min verkstad + garage. :surprised:
 
Mucho avundsjuk. Håller just nu på att organisera min snickarbod/garage (skall funka till bägge) men känns redan nu som om man ligger i lä. Beundran!!!!!

Hoppas kunna posta lite före och efter senare i vår...
 
Sågen väcker viss avundsjuka ja! :) Hammer och Felder maskinerna verkar ju väldigt trevliga att jobba med. Men jag får stå ut med min Kina-såg tills jag vet hur jag ska få plats med något annat.

Använder du metallfräsen till träarbeten också? Ser ut som någon form av jigg där?
/ Esbjörn
 
gwyrlim skrev:
Här kommer 2 bilder av min snickarbod. Jag har en bit kvar till Woodrats boda men jag kommer nog dit en dag. Vet inte om det kan ge så mycket idéer men någon kanske har några idéer att ge mig. Det är ena halvan av ett dubbelgarage och jag ska snart fixa en vägg i mellan delarna och sedan få ihop rörsystemet till spånsugen. Sen ska jag börja snickra lite också. Och det är ny städat, det är säkert.
Najs.

Var har du köpt utsuget/skyddet till bordssågen? Letar efter en bättre lösning till min maskin också.
 
Gruvberget skrev:
Använder du metallfräsen till träarbeten också? Ser ut som någon form av jigg där?
/ Esbjörn
Jag använder den mer som en pelarborr än som en fräs. Det är ju bra att också ha möjlighet till lite enklare fräsjobb, både i metall och i trä. Det fungerar till exempel alldeles utmärkt att fräsa tapphål i ett bordsben med en pinnfräs för metall.

Det du ser är ett enkelt bord i mdf som spänns fast i maskinskruvstycket. Jag använder det när jag borrar och fräser i trä. Det gör ju inget om man borrar igenom arbetsstycket och ner i bordet då.

/B
 
  • borr-närbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!
Ännu en som fattat vad ett garage egentligen skall användas till :)
Är det en borrslip som står där till höger om fräsen?

Ser också att du har en stoppanordning via kabel på justerbordet, är det start på den också?
 
Till höger står en gammal Myford träsvarv med en putsskiva på.

Jag har monterat en extra start och stopp på justerbordet. Då slipper man krypa på golvet för att starta sågen när man klyver stora skivor.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.