Jag hamnade i diskussion med men röris om lämpligt tryck i ett slutet radiatorsystem.

Rörisen hävdade med en dåres envishet att man bör ha strax under ett kilo eftersom man då trycker vattnet stras under tio meter, vilket räcker bra för ett tvåvåningshus.

När jag ifrågasatte detta och förklarade att hans kunskaper hängde ihop med att man tidigare körde med öppna systen fattade han ingenting. Vi som var med på fysiken i grundskolan fattar dock att i ett slutet system krävs inte samma tryck som i ett öppet. Om man bara kan lufta ur luften krävs sedan inget speciellt tryck för att vattnet ska nå upp till översta radiatorn.

Vad säger ni? Finns det någon anledning att hålla samma tryck som i öppna system eller är det någon nackdel med att sänka trycket något?

/Anders

1 bar=10 mvp...

Mvh

Jag har 6,5 meter upp till översta radiatorn i mitt hus.
Understiger trycket 0.65 går det ej att lufta ur elementet, trycket är då helt enkelt för lågt.
Jag ligger som lägst på 0.75 för att undvika detta.

Jag har slutet system.
Se till så att du har tillräckligt med tryck för att kunna lufta ur ordentligt.
Trycket bestäms av höjden på översta radiatorn , i mitt fall minst 0.65 bar.

mvh Simon

Anders Johansson skrev:
Jag hamnade i diskussion med men röris om lämpligt tryck i ett slutet radiatorsystem.

Rörisen hävdade med en dåres envishet att man bör ha strax under ett kilo eftersom man då trycker vattnet stras under tio meter, vilket räcker bra för ett tvåvåningshus.

När jag ifrågasatte detta och förklarade att hans kunskaper hängde ihop med att man tidigare körde med öppna systen fattade han ingenting. Vi som var med på fysiken i grundskolan fattar dock att i ett slutet system krävs inte samma tryck som i ett öppet. Om man bara kan lufta ur luften krävs sedan inget speciellt tryck för att vattnet ska nå upp till översta radiatorn.

Vad säger ni? Finns det någon anledning att hålla samma tryck som i öppna system eller är det någon nackdel med att sänka trycket något?

/Anders

Jag rekomenderar att du ger dig och lyssnar på din röris i det här fallet.

Mats

Lyssna på din röris... :)

I princip har du rätt....trycket behöver inte vara lika eller högre än skorstensnocken i ett slutet system,,kan vara undertryck och mycket väl fungera om bara systemet är absolut lufttätt.....men någon gång ska du ju fylla och avlufta systemet o då måste du ha ett tillräckligt tryck för att komma upp till "nocken"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.