Många (de flesta ?) spottar brukar ha en spec om att man inte får ha brännbart inom 5cm i sidled från spotten. Då räknar man tydligen inte själva skivmaterialet som spotten sitter i.

Personligen skulle jag inte våga ha en spot (av de krftigare typerna 35 och 50w) i skiva av brännbart material om det inte utryckligen är godkänt av tillverkaren.

Men helt klart är att om 5cm gränsen (eller längre) finns så handlar den om reglar och eller glespanel. Sedan har jag aldrig sett ngn. spec på hur hög en regel får vara innan man skall räkna med avståndet i höjdled istället (ofta 15 - 18cm). Skulle man ex. ha en 220mm bjälke 6cm från spotten så antar jag att man rikerar brand trots att man håller 5cm gränsen i sidled.

jag har pratat med elektrikern men han säger att värmen kommer riktas uppåt och att det därmed inte är ngn fara.

han säger även att själva ljuskällan inte ligger direkt mot glesen...

Hempularen har koll på det här, se inlägget. Elektrikern låter inte trovärdig, det handlar om värmeutveckling, uttorkning av träet och avgivande av antändbara "trägaser". Värmekällor nära trä är alltid svårvärderat, gör jämförelsen med att lägga ett badlakan eller liknande på ett el-element: trots att man inte lägger direkt på "elslingorna" så finns det en brandfara. (Måhända en något haltande liknelse, men jag håller på att laga mat samtidigt:surprised:)
Ta det säkra före det osäkra så sover du gott om nätterna.:)

Vad gälelr att riva tak, är det inte möjligt att såga sönder de skivor som sitter vid hålen, såga bort olämplig glespanel, ev. flytta ned lådorna och sedan operera upp en ny skiva?

Skivorna sitter skruvade i varandra. sågar jag upp dem tror jag tyvärr aldrig att jag kan få taket snyggt igen.

lugnt skrev:
jag har pratat med elektrikern men han säger att värmen kommer riktas uppåt och att det därmed inte är ngn fara.

Det där skulle jag inte lita på. OK Själva ljuskällan är ju 3000 grader eller något i den stilen. Men armaturen blir väldigt varm.

Ställ frågan till tillverkaren av spoten, eller gör om eller byt till LED. Fast LED ger inte samma ljus.

Om värmen riktas uppåt ligger du än mera risigt till, man bör använda lampor av typ ALU som riktar värmen FRAMÅT. Har man kallljuslampor (som riktar värmen bakåt/uppåt) måste man ha lampor med lägre effekt eller större burkar för att det inte ska bli för hett i "burken". Din elektriker låter inte som han har koll på läget

elmont skrev:
Om värmen riktas uppåt ligger du än mera risigt till, man bör använda lampor av typ ALU som riktar värmen FRAMÅT. Har man kallljuslampor (som riktar värmen bakåt/uppåt) måste man ha lampor med lägre effekt eller större burkar för att det inte ska bli för hett i "burken". Din elektriker låter inte som han har koll på läget
nej det kan vi nog tyvärr konstatera att han inte har !:)

lugnt skrev:

Lite sent svar, men jag vill tillägga att jag varit med och renoverat ett tak där spottar var infälld nära gles utan pottor och glesen var kolsvart. Jag såg nånstans att det fanns spottar som hade någon sorts skydds kåpa så den fick monteras utan box.

Finns infällda spottar som är klara med skyddskåpor, anslutningsplint å hela köret som bara är till att koppla och trycka rätt upp i isoleringen i ett hål ca 60-70mm. ska se om jag kan hitta dem.

Hittade dom här,

http://www.scan-products.dk/Default.aspx?ID=35

Enligt försäljaren så va dom inte speciellt dyra, ungefär samma pris som att elektrikern sätter hinkar och för att sen komma och montera spottsen.

Redigerat:
20watt max har jag för mig....

el_richard skrev:
japp, där blir det lite begränsat, står specat på deras hemsida.

10watt får man montera i möbler borde funka att bara byta ut ljuskällan ?

el_richard skrev:
Så du kunde inte låta bli att vara med ändå?;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.