Har efter samtal med min lokale "våtrumsmakare" börjat fundera på vad som blir mest ekonomiskt, att lägga vattenburen eller elburen golvvärme i mitt nybyggda badrum, tvättstuga entré & groventré...
Vad får man störst utbyte av???
Ursprungstanken var att lägga vattenburen g.v eftersom jag har bergvärme installerat, men rekomendationen jag fick av min kontakt var elburen g.v detta pga merkostnad för att flyta in de högre vattenburna slingorna plus att jag även kommer att vilja ha komfortvärme sommartid.Detta med komfortvärmen kommer ju också att innebära en merkostnad i form av en egen separat styrning till de ställen jag kommer ha klinkers på golvet, eller???
Som grädde på moset tillade han även att han själv har valt att installera elburet i sitt nyrenoverade badrum pga ovan nämda orsaker,
"-Man kan ju få ganska mycket el för dessa merkostnader! "
Detta satte lite griller i huvvet på mej... :confused:

Så min fundering till er är:
Hur har ni resonerat, eller resonerar i detta ämne och hur skulle ni gjort om ni satt i min sits eller när ni gjorde er installation av golvvärme???
Mvh // Mixar´n
 
_ap_
Självklart vattenburet.. för den med hjärna krävs enligt mig inga förklaringar.
Det är konstigt när det kommer till värmesystem hur allt måste "bära" sig
vem har räknat hem inköpet av en ny bil?
Sätter man vatten finns alternativen, har du dessutom bergvärme är det ju enkelt.
 
Håller med till fullo.
 
Pratet om komfortvärme sommartid är överdrivet. Vi har också bergsvärme så valet av vattenburen golvvärme i badrummet var givet. Funkar utmärkt, har aldrig upplevt golvet som kallt när värmen är avstängd.

/ Kai
 
_ap_
Och skulle det nu vara kallt är det väl bara slå på värmen?
Vad är problemet, en extra shuntgrupp som kostar som en skit mobil som håller ett år?
 
Tack för input, även om pratet om lätta val om man har hjärna, utan problem kunde fått stanna vid en högst personlig tanke.....

Svaret från kai_robert är ju precis den typen av svar jag var ute efter när jag startade tråden, tack för det.
Övriga förutfattade meningar & uttalanden kan vi lämna därhän...
Tanken med tråden är att inhämta information, erfarenheter & fakta från flera källor för att sedan kunna bilda mej en egen uppfattning.

Fyll gärna på med mer åsikter, gärna från er med erfarenhet.
Tack på förhand //
 
En vattenburen anhängare.till...skall själv installera i utbyggnaden 30 m2 i 2 sovrum och del av kök...
MEN....skulle jag bara kopplat g-värme i typ mindre toalett...Hade jag fundering på Elslinga faktiskt...Eller bara i en liten hall tex..

Mvh
 
Självklart vatten.

Vill du värma med el så kan du värma vattnet med el. Men tvärt om går inte.

Din våtrumsmakare är bara lat och dum.

Mats
 
Vatten är det enda rätta tycker jag med!
 
Nja är det bara en liten badrumsyta på några m2 så skulle ja nog kolla upp hur mycket sådana elslingor förbrukar först?Nån som är haj på att räkna?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.