Hemmakatten skrev:
Nej, håller inte med swetrot. För skatteverket, och det är ju dit man skall skicka ansökan om rotavdrag, så är det värdeåret som gäller. dvs. det år som byggnaden ansågs som så färdig att man kunde flytta in. Efterföljande 5 år är de som är helt skatte/avgiftsbefriade och man kan därmed inte under de åren använda sig av ROT-avdraget.
OK, jag kan hålla med din tolkning utan att protestera. Men, vad händer då med de som får värdeår 2009? Det finns ju en mycket lukrativ lucka i lagen som en hel del människor har tre månader på sig att utnyttja. På något sätt måste jag visa att jag har byggt klart mitt hus, så att det inte är att betrakta som nybygge, för att sedan kunna göra tillbyggnadsarbeten som fram till den 30:e Juni är avdragsgilla.

Jag är inte själv nybyggare av hus, men det vore mycket intressant om någon kunde ta den här diskussionen med Skatteverket och få klargjort vad som krävs för att kunna nyttja avdraget för nybyggda hus.

Det finns troligen förarbeten till de regler som gäller nu. Dessa brukar vara informativa vad gäller lagstiftarens syften.

Själv tror jag att man skulle hamna i en ganska krystad diskussion om man försöker hävda att det sprillans nya huset omdelbart behöver byggas till eller om, men det kan ju vara värt ett försök. Man får ju alltid begära avdrag.

Vad är det då som gäller ? Vill man få värdeår 2008 och sedan kan man alltså utnyttja rotavdraget fram tom siste juni år på tex installation av braskamin etc.

Om braskaminen installerades 15 december 2008 och jag har värdeår 2008, vad gäller då ?

Om man har värdeår 2009 har man då inget att hämta på rotavdraget ?

/jl

nihtila skrev:
Nu är ju detta bara ett förslag innan det lämnas in till riksdagen men ändå. ROT-Avdraget skall tydligen gälla enbart hus äldre än 5år?
Det är väl inte mer än rätt?
Nyproducerade hus får ju sin "skattelättnad" genom befrielse från fastighetsskatten i 5 år om jag inte minns fel.
Den som bygger nytt skall väl inte få dubbla skattelättnader??

Ur lagrådsremissen från regeringens hemsida, sidan 34 långt ner:

"Regeringen anser att begränsningen av skattereduktionens omfattning vad gäller nybyggda småhus endast bör gälla arbeten som utförs från och med den 1 juli 2009."

Swetrot skrev:
Det finns ju en mycket lukrativ lucka i lagen som en hel del människor har tre månader på sig att utnyttja.
Så kan det gå när man låter folk utnyttja lagar som inte finns :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.