Hej

Har precis rivit ut badrummet med plastmatta från mitten av 90-talet, och hittade en par intressanta saker.

1. Under gipset sitter det spontade brädor, i hela rummet?
Är detta 70-tals bygge ala standard?:confused:
Dum fråga, men om man leker med tanken att man har kvar det (knappast ok om man
ska följa dagens normer) funkar det som reglar?

2, reglarna i golvet, känns som om dom har dragit det lite som dom känner, se bilden.
Måste alla reglar vara raka, eller kan dom gå lite snett så länge det inte är mer än 60-60 cc mellan dom?

3, mitt avlopp, ser det ut at vara ok? Pyrus med blå ring ( för platsmattor?) kan jag använda den till kakel, eller ska jag byta?

tacksam för svar innan jag fortsätter med mitt projekt.

/pelle

• bräda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • regel.jpg
    Skapa konto
  • avlopp.jpg
    Skapa konto
T
Ta bort brädorna och lägg dit 22 mm spån, brunnen är godkänd!

tank77 skrev:
Klockrent, ja golvets brädor ska bort fort som F A N själv.

Vägarna är jag inte så sugen på att ta bort, men antar att man bör göra det och lägga gipset mot reglarna direkt. Som för övrigt går horisontellt, INTE vertikalt av någon anledning?

tank77 skrev:
Nu blir jag orolig.:confused: Har liknande golv.måste brädorna bort?Visserligen ingen stor grej,förutom i sidorna,om jag kapar brädorna jämt med väggarna så får jag regla upp under.Jag hade tänkt limma ett lager våtrumsskivor ovanpå

Kolla med din leverantör (tillverkare) av flytspackel.

Jag har hört talas om ett projekt där man fick klartecken från Maxit att spackla 25mm (tror jag) med armeringsnät på ett spontat trägolv. Men gå inte och gör det bara för att jag skriver så här. Kontakta själv tillverkaren, de har troligen även synpunkter på vilket av deras spackel man skall använda. Och ev. underarbete.

Har läst mig till att CC300 gäller för golv i våtrum (men det tänker jag skita i ) däremot ska du nog byra golvbrunn. Enligt anvisningarna ska alla golvbrunnar laggda före 1991 byras vis renovering, detta p-g-a att plasten i brunnarna inte är åldersbeständig, Jag kommer att byrta min ( så ska jag kolla om jag och frugan kan bli åldersbeständiga vi också
Ha det

Vad som gäller golv vet jag inte.
Men på väggarna kan du låta brädorna vara kvar.
Reglerna är så att du inte får sätta nya spontade brädor, men om du renoverar och det sitter spontade brädor redan, så får du ha dom kvar.
Tror att detta står i "läs innan du frågar ...." överst i detta forum

Richard A skrev:
Vad som gäller golv vet jag inte.
Men på väggarna kan du låta brädorna vara kvar.
Reglerna är så att du inte får sätta nya spontade brädor, men om du renoverar och det sitter spontade brädor redan, så får du ha dom kvar.
Tror att detta står i "läs innan du frågar ...." överst i detta forum
Tackar för det, underlättar rejält.

Nu har jag avancerat med raska steg till mina rör till duchen och undrar om någon vänlig själv har lite tips och ideer hur man ska gå vidare.

Rören kommer från golvet och sedan upp till blandare, men inte utböjda som jag trodde utan sitter "lödda" i någon form av koppling. Är det ok att behålla denna koppling?

Min tanke var att istället dra ut rören ca: 10 cm från golvet, dit med en koppling och sedan dra den på väggen utanpå (kromade rör alt gömma i en list) Vad kan vara vettigt?

Dra nya rör? bra fråga vet inte ens om jag hittar fram till rören genom golvet, har som sagt inte lyft alla brädor ännu. Kanske inte är så svårt?

tacksam för lite tips.

• IMG_1937.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1938.JPG
    Skapa konto
Nu har golvet åkt ut ur huset, och det är reglat 60 60 cc, vilket känns skönt.

isoleringen är härliga 38 år gammal och kliar duktigt, tänkte tillägssisolera när jag ändå har
uppe golvet. Bör jag byta ut isoleringen som ligger, eller kan man lägga nytt ovanpå?

:)

• IMG_1939.JPG
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.