28 788 läst · 69 svar
29k läst
69 svar
Revovering av fönster.
Bugar för hjälpen, ser ut som det är Gysinge jag ringer till i morgon.
Mvh Hans O
Mvh Hans O
Du kan plugga dem med samma diameter som du borrade ur med. Man brukar ofta slå i fyrkantiga tappar, du kan fasa av hörnen lite med kniven om det går trögt att knacka i. Alternativet är att du tar vitlim och gör egna plugg eller köper lite tjockare rundstav i "rätt diameter" det finns ju rundstav runt 8-10mm vilket bör vara lagom.
Det såg ju hyfsat förtroendeingivande ut. Deras halvsulning såg inte korrekt ut dock. Man kapar inte rakt när man lusar/sular en båge utan kapar i vinkel så man dels får en större anlimningsyta (nytt ord?) och bättre avrinning, ut från bågen. Det borde de veta, det är nytt sedan gammalt och det är inte korrekt med att kapa i den vinkel som syns på bågen på bilden. Jobbar ju bland annat med att laga karm och båge EFTER att andra varit där och gjort felaktiga lagningar, både på kultur och miljonprogramsbågar. I övrigt ser det bra ut.
Veckans tips!
När man lossar gamla rostiga hörnjärn på bågarna så händer det lätt att några skruvar går av och då är det omöjlig att plugga om man inte beställer en specialslipad metallhylsa från www.linoljeprodukter.se. Har använt den masso av gånger med perfekt resultat. Sätt den ca 10cm långa hylsan mot trasiga skruven och borra försiktigt med lite tryck så borrar man runt skruven (ca 20mm ner). Och vips så har man med sig skadat trä och resten av skruven med sig upp. Sedan slår man ur skräpet med en tillhörande "stålpinne". Värt varje krona och kan lätt slipas till med fil när den blivit slö. Sedan pluggar man hålet som vanligt och skruvar dit ett
hörnjärn igen.
Mvh Lagavulin
När man lossar gamla rostiga hörnjärn på bågarna så händer det lätt att några skruvar går av och då är det omöjlig att plugga om man inte beställer en specialslipad metallhylsa från www.linoljeprodukter.se. Har använt den masso av gånger med perfekt resultat. Sätt den ca 10cm långa hylsan mot trasiga skruven och borra försiktigt med lite tryck så borrar man runt skruven (ca 20mm ner). Och vips så har man med sig skadat trä och resten av skruven med sig upp. Sedan slår man ur skräpet med en tillhörande "stålpinne". Värt varje krona och kan lätt slipas till med fil när den blivit slö. Sedan pluggar man hålet som vanligt och skruvar dit ett
hörnjärn igen.
Mvh Lagavulin
gafsan: vitlim (d4 klassat) använder man med fördel om man pluggar gamla hål i bågar men om man ompluggar hörnpluggen i en fönsterBÅGE bör man inte använda lim. (Jag förmodar att du menade båge och inte karm, därav min feting) Det är dock inte ett större problem om man gör det, man borrar bara ur den och tar någon mm större plugg nästa gång. Det blir ju inte så ofta. Men att limma är onödigt i hörnpluggfallet.
Lagavulin: intressant! Måste kolla upp den pryttlen.
Lagavulin: intressant! Måste kolla upp den pryttlen.
Javisst menade jag båge, ibland läser man det man har i huvudet! Just nu håller jag själv på en en omgång spårfalsfönster med blyspröjs och det är inte kul! Pilligt och rangligt tills dess man fått dit den sista pluggen. Kletigt med kittningen och flortunna glasrutor att hantera. Men vackert när det är klart!
Tar upp den "gamla" tråden om mina gamla fönster. Har kommit till en återvänds gränd tror jag nu. Uppdaterat min fönster sida men några nya kort, på sidan finns tre olika fönster typer och dom senaste bilderna är längs ner på vare "avdelning". Då jag tog mig tid att kolla på dom äldsta fönsten (projektet som är lägst ner på sidan) så ser man en hel del jobbför att få till något från detta skick. Visst är det möjlight att få till det men även rennoveringen har en kostnad. Kommit fram att jag måste göra en helt ny karm till dessa fönster. Undrar om det är någon som har rennoverat fönster från detta skick någon gång? Här kommer länken http://web.telia.com/~u50505880/Fonster/fonstersida.html
Mvh Hans
Mvh Hans
Du verkar ju ha kläm på det där så jag skulle råda dig att nytillverka det där partiet själv och använda den gamla som mall, i den mån det är möjligt. Sämre lär det ju inte bli.
Tar du bort det partiet helt kan du ju utforma fönstret som du vill givet hålets storlek.
Dock så får man ju ta sig en funderare på varför det blivit så dåligt, kanske bör något ses över med fuktinsläpp/skydd innan man tar tag i det?
Ska kolla lite noggrannare på bilderna senare.
Mvh Henrik
Tar du bort det partiet helt kan du ju utforma fönstret som du vill givet hålets storlek.
Dock så får man ju ta sig en funderare på varför det blivit så dåligt, kanske bör något ses över med fuktinsläpp/skydd innan man tar tag i det?
Ska kolla lite noggrannare på bilderna senare.
Mvh Henrik
Det såg lite snålt ut med falsen på de nya karmstycken som du tillverkat. Det syns tydligt på den bilden där det är inmonterat. Men det kan vara en synvilla eftersom det är plåtat ur den vinkeln.
Kollade lite extra på karmarna och det ser ut som att det är dags att snickra ihop nya. Här är det mycket viktigt att man ser till att det inte blir glappt eller skevt och om du ska göra en ny karm som gamla fönster ska passa i så får du anpassa karmen efter dessa fönster och det innebär att måtten kan förskjutas något. Man vill ju inte ha skevningar och glipor.
Kollade lite extra på karmarna och det ser ut som att det är dags att snickra ihop nya. Här är det mycket viktigt att man ser till att det inte blir glappt eller skevt och om du ska göra en ny karm som gamla fönster ska passa i så får du anpassa karmen efter dessa fönster och det innebär att måtten kan förskjutas något. Man vill ju inte ha skevningar och glipor.
Lite nyfiken om du använde Kemiskt trä. Vi håller på mitt i vintern och skall fixa till karm fönsterbräda på sista hittade vi naturligtvis murket trä! Nu känns det som vi vill göra en halvlösning så huset ser helt ut. Det här är ett 60-tals hus.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Halvsulning med rät vinkel är helt korrekt. Blir mycket bra och håller länge. Vinklade anliggningsytor behövs bara om man har dåligt lim.pingvinlakrits skrev:Det såg ju hyfsat förtroendeingivande ut. Deras halvsulning såg inte korrekt ut dock. Man kapar inte rakt när man lusar/sular en båge utan kapar i vinkel så man dels får en större anlimningsyta (nytt ord?) och bättre avrinning, ut från bågen. Det borde de veta, det är nytt sedan gammalt och det är inte korrekt med att kapa i den vinkel som syns på bågen på bilden. Jobbar ju bland annat med att laga karm och båge EFTER att andra varit där och gjort felaktiga lagningar, både på kultur och miljonprogramsbågar. I övrigt ser det bra ut.
Jag har kollat några av mina lagningar med rät vinkel gjorda för mer än 20 år sedan. Inget underhåll är gjort sedan dess och färgen är delvis borta men lagningarna är helt intakta.
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Jo jag har renoverat åtskilliga karmar i detta skick. Karmstycken som har 2/3 av materialet intakt kan renoveras. Mät upp dem noga först innan du börjar. Om du visar fler bilder på karmens alla delar så skall jag försöka förklara hur du kan göra.imported_hans skrev:
För att vi skall förstå varandra så vore det bra om vi har samma benämning på delarna:
Sidostycke vänster (sett utifrån)
Sidostycke höger (sett utifrån)
Överstycke
Understycke
Mittpost