3 064 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Lite frågor om dränering, säkert utjatat men men...
Hej.
Tänkte försöka dränera om kåken nu i vår och håller på och ska beställa allt som man ska ha.
Har fått inte lite priser på olika material men jag är lite fundersam.
Vad är skillnaden mellan isodrän och en vanlig skiva (markskiva sa försäljaren) av frigolit? Pris skillnaden är rätt så stor, 85:-/m2 för en vanlig frigolitskiva och 241:-/m2 för en isodränskiva. Funkar frigoliten "nästan" lika bra som isodränet?
Men en friggo skiva så har jag lyckats ränka ut att, om jag dränerar om själv ~70m2 så blir summan, med grus och allt ~30 000:- fast kör jag med isodrän så blir det nära 40 000:-
10 000:- Extra som jag kunde köpa en hyffsad platt tv för.
Tänkte försöka dränera om kåken nu i vår och håller på och ska beställa allt som man ska ha.
Har fått inte lite priser på olika material men jag är lite fundersam.
Vad är skillnaden mellan isodrän och en vanlig skiva (markskiva sa försäljaren) av frigolit? Pris skillnaden är rätt så stor, 85:-/m2 för en vanlig frigolitskiva och 241:-/m2 för en isodränskiva. Funkar frigoliten "nästan" lika bra som isodränet?
Men en friggo skiva så har jag lyckats ränka ut att, om jag dränerar om själv ~70m2 så blir summan, med grus och allt ~30 000:- fast kör jag med isodrän så blir det nära 40 000:-
10 000:- Extra som jag kunde köpa en hyffsad platt tv för.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
platt tv´n skyddar dock inget vidare mot markfukt vad jag vet!
Det gör däremot en dränskiva! =)
Det gör däremot en dränskiva! =)
Medlem
· västra götaland
· 2 inlägg
hej. Jag har varit med vid två dräneringar och kommit fram till att man får vad man betalar för. såvida man inte dröser pengar utan att ha en aning om vad man får tillbaks...
en frigolitskiva är, såvitt jag vet, inte konstruerad för att dränera bort vatten. tvärtom, så binder den fukt. men jag kan ha fel.... det finns väl olika frigolitskivor idag...
isodränskivan är, om jag har fått detta förklarat rätt, ett komplett system som ersätter tjära, isolering, grus, duk och rör.
fråga dig själv vilket du föredrar: gräva som en vansinnig, tvätta, tjära, väga av höjder och fall, kapa duk, spika platonmatta och sedan skyffla grus i hundra år...
eller: gräva, väga av fallet, lägga skivan emot väggen och fyll igen.. klart!
jag kan lova dig att om du går på med platonmatta, grus, duk, tjära och rör (ta för guds skull inte slang!!!!!!!) såkommer du snart att inse att du begått ett misstag...
hoppas att det gåt bra för dig!
Mvh per
en frigolitskiva är, såvitt jag vet, inte konstruerad för att dränera bort vatten. tvärtom, så binder den fukt. men jag kan ha fel.... det finns väl olika frigolitskivor idag...
isodränskivan är, om jag har fått detta förklarat rätt, ett komplett system som ersätter tjära, isolering, grus, duk och rör.
fråga dig själv vilket du föredrar: gräva som en vansinnig, tvätta, tjära, väga av höjder och fall, kapa duk, spika platonmatta och sedan skyffla grus i hundra år...
eller: gräva, väga av fallet, lägga skivan emot väggen och fyll igen.. klart!
jag kan lova dig att om du går på med platonmatta, grus, duk, tjära och rör (ta för guds skull inte slang!!!!!!!) såkommer du snart att inse att du begått ett misstag...
hoppas att det gåt bra för dig!
Mvh per
Pratade med den som ska gräva, och han sa att det ska vara isodrän, det skulle vara det bästa. Så då får det väl bli det. Dumt att snåla!!
Han kunde oxå fixa fram allt som jag kan behöva, det är ju hur bra som helst.
Blir väl i 50 000:- klassen. Då tjänar jag 70 000:- mot om en firma skulle göra det. Lite slitigt men det får väl gå.
Han kunde oxå fixa fram allt som jag kan behöva, det är ju hur bra som helst.
Blir väl i 50 000:- klassen. Då tjänar jag 70 000:- mot om en firma skulle göra det. Lite slitigt men det får väl gå.
Isodrän och Pordrän arbetar efter en princip där de tar upp fukten från väggen i själva skivan som är rätt tjock och dessutom fungerar skivan som isolering. Hur länge en sådan skiva håller innan den blir platt är det väl ingen som vet.
Fuktisolermatta från Byggmax, Icopal eller Platon tar hand om fukten genom att låta den rinna ned i dräneringen i utrymmet mellan grunden och isolermattan. Lägger man sedan ett lager cellplast (frigolit) utanför fuktisolermattan får man samma effekt som med Isodrän eller Pordrän dvs. fuktisolering + värmeisolering.
Grunddränering måste finnas i båda fallen.
Fuktisolermatta från Byggmax, Icopal eller Platon tar hand om fukten genom att låta den rinna ned i dräneringen i utrymmet mellan grunden och isolermattan. Lägger man sedan ett lager cellplast (frigolit) utanför fuktisolermattan får man samma effekt som med Isodrän eller Pordrän dvs. fuktisolering + värmeisolering.
Grunddränering måste finnas i båda fallen.
Tid??
Hur lång tid kan det ta att fixa upp grunden, isolera och ner med singel (skottkärra) ch rör?
Mellan tummen & pekfingret?! Jobbar fulltid och har 2 småbarn som tar mycket tid. Tänker mest på 2m jordhögar lite regn och 2 ungar som vill flänga runt i leran...
Kan det ta en vecka att fixa en långsida och en kort sida, 14*8 meter?? Är det helt orimligt?? Eller ska man räkna med 1mån?
Har fått in ännu en offert på 113 000:-inkl moms och då byts oxå vatten/avlopp. Men det är som sagt mycket pengar att gräva ner i backen. Men det tar bara 1v, det är oxå värt lite. Fast pengar är oxå värt en del.
Hur lång tid kan det ta att fixa upp grunden, isolera och ner med singel (skottkärra) ch rör?
Mellan tummen & pekfingret?! Jobbar fulltid och har 2 småbarn som tar mycket tid. Tänker mest på 2m jordhögar lite regn och 2 ungar som vill flänga runt i leran...
Kan det ta en vecka att fixa en långsida och en kort sida, 14*8 meter?? Är det helt orimligt?? Eller ska man räkna med 1mån?
Har fått in ännu en offert på 113 000:-inkl moms och då byts oxå vatten/avlopp. Men det är som sagt mycket pengar att gräva ner i backen. Men det tar bara 1v, det är oxå värt lite. Fast pengar är oxå värt en del.
Om du inte gjort detta tidgare eller är van vid denna typen av arbete och skall göra allt arbetet själv på kvällar och helger så räkna med en månad. Detta var det första jag gav mig i kast med året efter inköp av huset -86 och jag var då referens för firman i området som börjat sälja Pordrän.
Du kan få dåligt väder och det är inte kul att själv handskas med materialet i ett djupt "krondike" när allt bara blir skitigare och skitigare.
Men jag är otroligt nöjd att jag gjorde arbetet. Markfirma som levererade allt material (fick lämna tillbaka det som blev över), grävde och fyllde igen, samt fixade till ytan på tomten som ser för jä...... ut efter detta ingreppet.
Du kan få dåligt väder och det är inte kul att själv handskas med materialet i ett djupt "krondike" när allt bara blir skitigare och skitigare.
Men jag är otroligt nöjd att jag gjorde arbetet. Markfirma som levererade allt material (fick lämna tillbaka det som blev över), grävde och fyllde igen, samt fixade till ytan på tomten som ser för jä...... ut efter detta ingreppet.
Tycker inte du skall göra det själv.
Jobbet är väldigt tråkigt samt inget utrymme för felmarginal.
Sätt dig ner och lista för och nackdelar.
Var med familjen istället och låt någon annan göra grisjobbet.
Skall du göra något projekt på huset så gör något som är roligare istället.
Det tycker iaf jag.
Jobbet är väldigt tråkigt samt inget utrymme för felmarginal.
Sätt dig ner och lista för och nackdelar.
Var med familjen istället och låt någon annan göra grisjobbet.
Skall du göra något projekt på huset så gör något som är roligare istället.
Det tycker iaf jag.
Nja, svårt vet jag inte, men däremot tungt och slitigt.magnusss skrev:
Men om jag väger 110-130 000:- mot 40-50 000:- så tycker jag att valet är rätt så enkelt. Man är ju inte direkt
fullskiten med pengar!
Detta är det sista av dom stora/dyra projekten jag ska göra. Har gjort det mesta nu. Böt taket förra sommaren och slängde upp ny panel+isolering -06 så nu börjar det äntligen bli klart. Det som blir nu är just dränering och sen en NY altan. Äntligen!!!!
Kankse lite bilder kan smaka?? Inte?? Här kommer dom iaf, bara att hacka i sig!!
Före:
http://w1.193.telia.com/~u19318159/hus/1.jpg
http://w1.193.telia.com/~u19318159/hus/2.jpg (Obervera den snygga hängränne upphållaren )
http://w1.193.telia.com/~u19318159/hus/3.jpg
Efter:
http://w1.193.telia.com/~u19318159/hus/4.jpg (Passade på att förlänga både gavlarna och takfoten så det blev lite mera "häng" på kåken)
http://w1.193.telia.com/~u19318159/hus/5.jpg (Alla plåtar är inte på plats, sen målade jag sista länkten svart så man inte tänker så mycket på den)
http://w1.193.telia.com/~u19318159/hus/6.jpg (Hade lite xpert hjälp!)
Och så en härlig sommarbild! Väldigt varmt var det, gick att jobba titdig morgon och på kvällen! På dagen trampade jag bara sönder pappen!!
Ångrar som fan att jag inte tog mera kort!!
http://w1.193.telia.com/~u19318159/hus/7.jpg (Och ja, jag slet ner den gammla pappen!!!!)
Ja, det är mycket om man bara ser till pengarna.
Ville bara framhäva att det kan vara värt mycket att få någon annan att göra jobbet och på så vis få mer tid till annat .
Då skulle du hinna fixa trallen och samtidigt kunna ha en "vanlig" semester.
Glöm inte familjen var väl det jag försökte få fram.
Angående bilderna så blev det en otrolig skillnad på huset när du satte panel och fixade taket..snyggt!
Ville bara framhäva att det kan vara värt mycket att få någon annan att göra jobbet och på så vis få mer tid till annat .
Angående bilderna så blev det en otrolig skillnad på huset när du satte panel och fixade taket..snyggt!
magnusss skrev:Ja, det är mycket om man bara ser till pengarna.
Jag hoppas vara någolunda klar till semestern. Pratade med grävarn idag och han trodde vi kunde komma igång i mitten av april. Sen blir det hårdkörning Då har jag 2½ mån på mig innan semestern. Fast med min vanliga "tur" så dyker det väl upp en jäkla massa kompikationer.
Det jag är mest orolig för är att jag måste mura upp grunden för att få den någolunda slät och det lär ta sin lilla tid + få bort all gammal asfalt. Jaja, den som lever får se, som man brukar säga.
Jobbet fixar du själv, håller precis på med slutfasen av dräneringen av mitt hus. Jag valde dock att leja bort hela jobbet eftersom arbetskostnaden innefattas av ROT-avdraget varför prisskillnaden inte blir så stor. Lägger jag samma tid på mitt riktiga jobb ger det mer betalt än besparingen jag har av att montera allt själv. Se för övrigt till att prata med herrarna på isodrän, bra killar som gärna svarar på frågor från "hemmapulare" Just asfaltsdelen är för övrigt det som är lite besvärligt. I just vårt fall var lagret inte tjockare än att en betongslip från Cramo löste problemet. Blåste dessutom bort det "klegg" som blev vid slipningen med högtryckstvätten så väggen blev ren och fin och ska ge bra fuktvandring ut i isodränskivorna. Som tips, fotografera allt du gör, grymt bra att ha för att se var rören hamnade någonstans. Grävaren som gör jobbet åt oss har digitalkameran med sig och fotograferar fortlöpande! Grymt som dokumentation av jobbet!
Själv så kommer jag nog tjäna 60-70 000:- på att göra det själv. Den billigaste offerten var på 113 000:- 40 000:- i arb.kostnad.
Nu har jag börjat röja tills grävarn kommer hit. Altanen är nerplockat, bara taket kvar.
Rev ner skorstenen idag. Hade hoppats på att det var ett rör i den men det var murat hela vägen upp och den måste bort för att komma åt att dränera. Som tur är så använder vi inte braskaminen, den ska vi plocka bort!
En liten film på det : http://www.youtube.com/watch?v=BiBszB_evlc
Nu ska det kånkas sten...
Sparar själva rökkanalen så man kan bygga en snofsig grill senare!
Fotografera ska jag göra, ångar som fan att jag inte tog några fler kort när jag la om taket. Det är alltid kul att ha senare!
Nu har jag börjat röja tills grävarn kommer hit. Altanen är nerplockat, bara taket kvar.
Rev ner skorstenen idag. Hade hoppats på att det var ett rör i den men det var murat hela vägen upp och den måste bort för att komma åt att dränera. Som tur är så använder vi inte braskaminen, den ska vi plocka bort!
En liten film på det : http://www.youtube.com/watch?v=BiBszB_evlc
Nu ska det kånkas sten...
Sparar själva rökkanalen så man kan bygga en snofsig grill senare!
Fotografera ska jag göra, ångar som fan att jag inte tog några fler kort när jag la om taket. Det är alltid kul att ha senare!
Liknande trådar
-
Ett par frågor om dräneringsbrunn och dränkpump
Pool -
Frågor om dränering, behöver hjälp
Grund & Markarbeten -
Behövs dränering och frågor om inreda källarrum
Grund & Markarbeten -
Frågor om äldre dränering på ett hus med källare från ca 1955
Grund & Markarbeten -
Letar hus - frågor om utförd dränering
Grund & Markarbeten