S
Hej

Har i vårt hus från 1978 rivit ut övervåningen för att ändra planlösning etc. Idag kommer diverse elrör genom taket där vi inte kommer att ha väggar och jag funderar då på att byta innertak så man kan flytta elen samt snygga till. Mätte dagens takskivor och de är 40 cm breda och ca 2 m långa, har aldrig sett liknande i bygghandeln, de jag sett är för cc 30 eller cc 60?

Går det överhuvudtaget att få tag i cc 40 skivor nuförtiden?

Om inte, förslag på andra lösningar för att kunna ha t.ex. cc 30 eller cc 60 skivor?

Hälsningar /Micke

Om vi skiljer på c/c mått och bredd på skivorna. Sitter glesen på c/c 40 idag så kan du använda 1200*2400 mm breda gipsskivor och få ett nytt slätt undertak.
Helst ska man spika glesen på c/c 30 cm, men det funkar med c/c 40 cm också.

Men det finns ju andra innertak också typ huntonit,gipsplank m.m
Det beror på vad ni vill ha!!

Redigerat:
Varför inte gipsa taket ? snuggare än "färdiga" innertak enligt min mening.

S
Tack för svaren. Om man vill behålla befintlig gles så är nog gips bäst, att jag frågade beror mest på att det är så himla enkelt om man kunde använda färdigmålade skivor som skruvas i spånten men jag hittar inga för 40 cm gles. Då det även är snedtak så blir det ännu jobbigare att få bra finish med gips där snett möter rakt tak, skivor får ju ett snyggt snitt där man sågar menar jag.

Är det lämpligt att spika ny gles med cc 40 utanpå mina befintliga skivor och dra el för att sist sätta gips eller är det säkrast att ta ned befintligt innertak för att se att glesen sitter tillräckligt hårt för att bära gipsskivor?

/Micke

du kan ju spika på en extra glespanel bredvid den gamla glespanelen så får du 30 eller 60 c/c

S
Ja det verkar som det får bli den metoden med att spika på extra glespanel, då kan jag sen välja om jag orkar spackla 80 kvm gips och spara ca 5000:- eller att välja typ byggmax innertak som är klart efter montering.

/Micke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.