dreadful skrev:
Var in och klämde på en kapex och gcm 10SD som stod bredvid varandra. Utan att ha kört dem så tyckte jag kapexen hade några fördelar så det får nog bli en sådan, priset må vara lite saftigt men det svär man bara över en gång.
Tack för alla svar!
Najs;)

ACME skrev:
Kapexen tar 120 mm på höjden så 95x95 är inget problem.
Hade jag råd så hade jag inte tvekat på Kapexen. Finare kap/gersåg finns inte i mina ögon.
Kapex:en tar väl egentligen bara 120 mm på höjden i det speciella kapex-läget, där man låser slide-funktionen. Den tar väl knappast 120 mm x 305 mm som mest. Men det är mycket möjligt att den tar 95x95 iaf, men jag tror att det är hårfint. Har inte testat själv.

Men för all del jag kan ha fel, den kanske tar 120 mm på höjden långt ut, men jag tror inte det...
Bara en tanke...

Grymt fin såg för övrigt.

Lyfter tråden. Faller till slut till föga och beslutar att jag behöver en kap/ger, och det står mellan Kapex och GCM 10SD. Men kan man verkligen motivera dubbla priset för en kapex? Juast nu känns det som man ska skita i det och köpa en 8S istället.

Någon som känt mer på båda maskinerna sedan sist, och kan berätta lite mer?

Redigerat:
Har köpt kapexen. Har ofta i jobbet haft 10 hyrd. Kapexen har en kvaliteskänsla som få/ingen kap/ger såg har. Vinkeln till sockel/taklist är enorm.

Funderade själv förut men insåg att jag inte skulle förlåta mig om jag inte köpte festoolen.

Beror på vad man ställer för krav på sin såg.
Jag har båda, köpte först Boschen efter att ha funderat länge på vilken jag skulle köpa.
Men efter att ha använt den till en del belistningar blev det till att åka till min Festoool handlare och göra ett inköp till. Kapexen är helt underbar med fin precision och känsla. Dock tycker jag att den för fin och dyr att släpa omkring utomhus så där använder jag Boschen.
I princip har jag bara gott att säga om kapexen som tex vikten, dubbellasern, dammuppsamlingen mm mm. På minussidan får jag säga att det är lite pyssel att montera upp sågborden med anhåll och tillbehör.

Det är svårt att vara helt objektiv när man är drabbad av Festool sjukan:D
//Joppe

Dr_Jerkyll skrev:
Lyfter tråden. Faller till slut till föga och beslutar att jag behöver en kap/ger, och det står mellan Kapex och GCM 10SD. Men kan man verkligen motivera dubbla priset för en kapex? Juast nu känns det som man ska skita i det och köpa en 8S istället.

Någon som känt mer på båda maskinerna sedan sist, och kan berätta lite mer?
Det är två olika punkter som behandlas samtidigt.

Spår 1: finns det skillnad mellan en billig gersåg, och Boschen och Apexen, och kan man märka skillnaden. Där är svaret tveklöst JA.

Spår 2: Är skillnaden värd pengarna? Det är personligt.Jag gissar att svaret är att för vissa hobbypulare är svaret ja, ibland från Best tool till Bosch, ibland från Bosch till Kapex.

På arbetsplatsen ör svaret troligen "inte för alla anställda" mellan Boschen och Kapexen. Men för egenföretagaren eller chefen kanske det finns en extra kategori "för vissa" mellan Boschen och Kapexen. :D

--- Mats ---

Som sagt det enda negativa jag upplevt med kapexen är när man släpar med sig hela kapstationen, dvs bordet med anhållen så tar det några minuter extra innan man fått ordning på allt, sen när allt är uppkopplat med bänk och dammsugare finns det inga negativa delar, spelar ingen roll om det är en golvsockel på 1,4 m som ska kapas, det är en fröjd när man fått upp hela schabraket samt att den har otroligt bra dammutsug vilket är en av grundprinciperna när jag kollar på en maskin.

Är det inte så att Kapexen också kommer närmare väggen när man ska ha den i en verkstad, lite som en radialsåg? Min GCM8S kräver ju att man har fritt utrymme bakåt för sliden när man ska kapa närmast anhållet.

Fasiken, nu var man där igen. Blev en kapex, lite ångest har man 12,5 papp senare. Men vilket snitt! Bizzart! Dubbelgerning i yttersta läget producerar ett helt slätt snitt utan minsta tendens till urslag, man får vinkla snittet mot ljuset för att kunna se de böjda spåren efter klingan på snittytan. Helt sjukt. Lasern perfekt inställd, behövs inte justeras. Återstår att testa om vinklarna behöver justeras, testade två 45 gradare som blev exakt 90 mot min vinkelhake i alla fall. men snittytan var rätt kort och det går att testa lite tuffare. Men det får bli sen, för nu ska jag såga!

Bara att gratulera. 12,5 papp, köpte du hela kittet eller handlar du ink moms?

Jag handlar inklusive, så nej, jag fick inte ett superklipp på hela kittet. ;) Jag väntar in deras stativ, det måste ju bara komma ett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.