34 543 läst · 19 svar
35k läst
19 svar
Varning för Forsgrens Timmerhus
Sida 1 av 2
Jag och min fru var på jakt efter ett nytt hus och vi valde Forsgrens Timmerhus som leverantör. Det skulle byggas som ngn kombination av delad entreprenad och total entreprenad där försäljare skulle hjälpa med att förmedla duktiga och seriösa handverkare. Allt gick smidigt med att skriva kontrakt, det var inga problem med att göra förändringar i planlösning. Vi var då (augusti '06) mycket tydliga om att vi skull vilja flytta in i september '07. Och då började bara krångla mer och mer. För att göra hela historien kort kan jag säga att vi flyttade i slutet på januari '08 till icke färdigställt hus, där saknades t.ex. säkerhetsplatta under kamin, saknades trappa till övervåning, man glömde leverera lås och handtag till några dörrar, med läckande rännor och extremt dåligt utförd snickeri.
Vi är nu flera månader efter slutbesiktning och än så länge har firman inte åtgärdad påpekade fel.
Deras kontrakt upplever vi som märkligt- på en sida försöker dem skapa intryck att de erbjuder ngt bättre än en delad entreprenad men i praktiken fungerar det inte alls smidigt och när man börjar pressa på, backar dem och spelar lekspel 'det är inte mitt fel, det är ju hans'. Dessutom upplever vi deras säljare som inte pålitlig och helt oseriös. Stor besvikelse
Vi är nu flera månader efter slutbesiktning och än så länge har firman inte åtgärdad påpekade fel.
Deras kontrakt upplever vi som märkligt- på en sida försöker dem skapa intryck att de erbjuder ngt bättre än en delad entreprenad men i praktiken fungerar det inte alls smidigt och när man börjar pressa på, backar dem och spelar lekspel 'det är inte mitt fel, det är ju hans'. Dessutom upplever vi deras säljare som inte pålitlig och helt oseriös. Stor besvikelse
Redigerat:
Jättetråkigt att höra. Vi tittade också på Forsgrens Timmerhus då deras hus är supersnygga och vi uppfattade dem som jätteseriösa och bra. Vi valde dock bort dem då det hus vi ville ha skulle bli alldeles för dyrt. Jag tycker inte det verkar finnas nån husleverantör över huvud taget som är mån om sina kunder. Vad är det för en bransch egentligen som kan hålla på på det här viset???
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Man får hoppas att ni håller inne pengar?
Vi håller inne ett litet belopp. Problemet är att Forsgrens har spärrförbindelse på hela beloppet och jag kan inte lösa byggkreditiv. Dessutom är firman skyldig mig pengar för fellevererade garageportarna som de tog tillbaka i november '08 men vägrar att återbetala än så länge.
hota med polisanmälan,garage protarna är ju dina oavsett fel.Edek skrev:
det är så nära egenmäktigt förfarande dom gjort sig skyldiga till genom att ta tillbaks portarna och inte ersatt nya.
så antingen polishjälp eller en hungrig advokat,samt pressen är nog roade av ett tips.
samtidigt är jag så trött på hustillverkare och byggare som tror dom står över lagen mot oss konsumenter.
Om man skall hänga ut en husleverantör och påstå att denne gjort fel (medvetet eller av misstag) så måste man också skriva mer utförligt vad som hänt, när det hände och vad som hänt under resans gång.
Har man som köpare ändrat sig efter avtalets tecknande, t.ex. ändrat inköpslistan kan det i sin tur påverka leveransdatum som i sin tur påverkar hantverkarna.
I många många fall är det köparen som inte är tillräckligt proffesionell på vad man handlat upp eller haft förmågan att förstå vad hantverkarna eller säljaren menat.
Om du inte skriver mer utförligt tycker jag det är förkastligt att hänga ut Forsgrens som du gör.
Men om du återkopplar med HELA historian och det fortfarande är Forsgrens fel så är jag på din sida! Man måste komma ihåg vilka konsekvenser det får för ett husföretag när en köpare så enkelt kan dra denne i smutsen och då måste inlägget vara mer nyanserat.
OBS, jag är själv i begrepp att köpa hus och Faluhus (samma husgrupp som forsgrens) är en av de jag kan tänka mig köpa av. Jag är ej anställd av dem men har flera år i närliggande bransch.
Har man som köpare ändrat sig efter avtalets tecknande, t.ex. ändrat inköpslistan kan det i sin tur påverka leveransdatum som i sin tur påverkar hantverkarna.
I många många fall är det köparen som inte är tillräckligt proffesionell på vad man handlat upp eller haft förmågan att förstå vad hantverkarna eller säljaren menat.
Om du inte skriver mer utförligt tycker jag det är förkastligt att hänga ut Forsgrens som du gör.
Men om du återkopplar med HELA historian och det fortfarande är Forsgrens fel så är jag på din sida! Man måste komma ihåg vilka konsekvenser det får för ett husföretag när en köpare så enkelt kan dra denne i smutsen och då måste inlägget vara mer nyanserat.
OBS, jag är själv i begrepp att köpa hus och Faluhus (samma husgrupp som forsgrens) är en av de jag kan tänka mig köpa av. Jag är ej anställd av dem men har flera år i närliggande bransch.
Forsgrens är lite som Janus- den har 2 ansikten. Alla våra problem förknipar jag med inkompetens av försäljaren som var bra på att sälja hus men då slutade hans kompetens. I augusti '06, när vi skrev kontrakt, var vi tydliga om önskad inflytningsdatum- september '07. När datum gick åt skogen förklarade försäljaren att han förstod att vi menade husleverans. I maj '07 gick vi genom leveransorder där vi beställde vikdörrar till garaget (efter föräljarens råd, själv ville jag ha takskjutportat men han rekommenderade varmt de första). När vi kom efter semester hittade vi vippdörrarna monterade (och ngn har struckit vippdörrar på ordern, förändrat det till vippdörrar utan att informera oss om det). Under tiden gjorde vi vissa förändringar i inköpslistan men inte t.ex. angående trappor till övervåning (som var helt enkelt icke beställda i god tid), lås till dörrar och det var inte vi som monterade kamin utan att montera först säkerhetsplatta under den (VG och läsa första inlägg). När vi signerade förändringar skrev vi också under förändrade garageportarna (utan att lägga märke till det) men jag vill understryka att vi inte var informerade precis om den här förändringen så jag tittade inte alls på sidan gällande garaget). Å andra sidan kan jag säga att de flesta problem var åtgärdade efter att jag hade kontaktat Borlänge. Men måste man hela tiden ringa och ta tid av människor som har andra arbetsuppgifter? Seriös och pålitlig försäljaren borde räcka, eller hur?
Försöker inte att kasta smuts, delar bara mina erfarenheter. BTW, jag har bott i 3 olika länder under mitt liv, hade kontakt (som kund) med byggnadsbranschen i alla tre och måste tyvärr säga att här i Sverige fick jag uppleva mest fusk och inkompetens (jag pratar BARA om byggnadsbranschen- förstå mig rätt).
Försöker inte att kasta smuts, delar bara mina erfarenheter. BTW, jag har bott i 3 olika länder under mitt liv, hade kontakt (som kund) med byggnadsbranschen i alla tre och måste tyvärr säga att här i Sverige fick jag uppleva mest fusk och inkompetens (jag pratar BARA om byggnadsbranschen- förstå mig rätt).
Det finns ingen blandning mellan total och delad entreprenad. Om Forsgrens enbart har föreslagit entreprenörer som du tecknat ett separat avtal med kan det inte vara totalentrenad och det är här jag menar att det finns för lite kompetens på köparens sida. Man måste förstå vad man ger sig in på. det är inte bara säljarens uppgift att se till att man har en köpare som förstår vad man köper. Jag skulle vilja se en lagändring här där man utser en proffesionell utomstående person som är på köparens sida hela projektet.
Själva säkerhetsplattan under kaminen, läckande rännor och extremt dåligt snickeri som du själv beskiver det är ju direkt hänfört till den entreprenör som utfört färdigställandet och då är väl det denne som du skall hänga ut?
Att Forsgrens glömt att beställa trappan är beklagligt, det får ju inte ske. Däremot handtag och lås må vara hänt. Ingen är perfekt och man kan inte räkna med att det flyter till 100% fläckfritt i ett husbygge.
När det gäller era olika uppfattning om leveranstid av hus måste ni ha fått papper på när allt skall ske på förhand, dvs maj 06?
Själva säkerhetsplattan under kaminen, läckande rännor och extremt dåligt snickeri som du själv beskiver det är ju direkt hänfört till den entreprenör som utfört färdigställandet och då är väl det denne som du skall hänga ut?
Att Forsgrens glömt att beställa trappan är beklagligt, det får ju inte ske. Däremot handtag och lås må vara hänt. Ingen är perfekt och man kan inte räkna med att det flyter till 100% fläckfritt i ett husbygge.
När det gäller era olika uppfattning om leveranstid av hus måste ni ha fått papper på när allt skall ske på förhand, dvs maj 06?
jag tycker det är bra att villakunder varnar för företag som missköter sig.Edek skrev:Forsgrens är lite som Janus- den har 2 ansikten. Alla våra problem förknipar jag med inkompetens av försäljaren som var bra på att sälja hus men då slutade hans kompetens. I augusti '06, när vi skrev kontrakt, var vi tydliga om önskad inflytningsdatum- september '07. När datum gick åt skogen förklarade försäljaren att han förstod att vi menade husleverans. I maj '07 gick vi genom leveransorder där vi beställde vikdörrar till garaget (efter föräljarens råd, själv ville jag ha takskjutportat men han rekommenderade varmt de första). När vi kom efter semester hittade vi vippdörrarna monterade (och ngn har struckit vippdörrar på ordern, förändrat det till vippdörrar utan att informera oss om det). Under tiden gjorde vi vissa förändringar i inköpslistan men inte t.ex. angående trappor till övervåning (som var helt enkelt icke beställda i god tid), lås till dörrar och det var inte vi som monterade kamin utan att montera först säkerhetsplatta under den (VG och läsa första inlägg). När vi signerade förändringar skrev vi också under förändrade garageportarna (utan att lägga märke till det) men jag vill understryka att vi inte var informerade precis om den här förändringen så jag tittade inte alls på sidan gällande garaget). Å andra sidan kan jag säga att de flesta problem var åtgärdade efter att jag hade kontaktat Borlänge. Men måste man hela tiden ringa och ta tid av människor som har andra arbetsuppgifter? Seriös och pålitlig försäljaren borde räcka, eller hur?
hur ska annars vi undvika att gå på dessa minor som finns planterade i branschen.
hade detta varit ditt 1,a inlägg kanske misstankarna farit.
men är man missnöjd ja då tycker jag vi här på forumet skall veta,även om man är nöjd för det verkar en del vara ändå.
Jag håller med, självklart skall man hänga ut företag som inte gör rätt för sig.
MEN, det återspeglar sig på så många ställen i detta forum att man inte är kompetent som köpare och jag tror att det alltför ofta tecknas avtal av köpare som inte förstår vad man gett sig in på. Man ställer inte rätt frågor till säljaren och man får det man betalat för.
Alla köparen kan inte vara duktiga på att ställa rätt frågor så därför önskar jag en lagändring som säger att man som köpare måste anlita en utomstående proffesionell person som följer och bevakar köparens intresse. Initial kostnad = javisst, kostnad i längden = NEJ, du kommer att bespara dig pengar som köpare + att du får behålla sambon.
MEN, det återspeglar sig på så många ställen i detta forum att man inte är kompetent som köpare och jag tror att det alltför ofta tecknas avtal av köpare som inte förstår vad man gett sig in på. Man ställer inte rätt frågor till säljaren och man får det man betalat för.
Alla köparen kan inte vara duktiga på att ställa rätt frågor så därför önskar jag en lagändring som säger att man som köpare måste anlita en utomstående proffesionell person som följer och bevakar köparens intresse. Initial kostnad = javisst, kostnad i längden = NEJ, du kommer att bespara dig pengar som köpare + att du får behålla sambon.
På tal av ovanstående vill jag berätta följande:
081117 slutbesiktning (för andra gången, första gången i juni hade försäljaren inte kommit alls), jag frågar försäljaren:
- När kommer Du att äntligen (efter 0,5 år försök att han tar hand om det) ta bort garageportarna?
- Den här veckan, sist på fredag (dvs. 081121)
- När får vi pengar tillbaka?
- Så fort som möjligt.
Veckan har nått sitt slut, ingenting har hänt, försäljaren svarade inte på telefon (som vanligt). Nästa vecka ringer jag Borlänge, de hämtar portarna omgående.
Pengarna har vi inte fått ännu.
Med sådan inställning mot köpare som Du presenterar, föreslår jag att Du börjar ta Prozac för att ändra Din attityd, annars är det bara att byta jobb.
081117 slutbesiktning (för andra gången, första gången i juni hade försäljaren inte kommit alls), jag frågar försäljaren:
- När kommer Du att äntligen (efter 0,5 år försök att han tar hand om det) ta bort garageportarna?
- Den här veckan, sist på fredag (dvs. 081121)
- När får vi pengar tillbaka?
- Så fort som möjligt.
Veckan har nått sitt slut, ingenting har hänt, försäljaren svarade inte på telefon (som vanligt). Nästa vecka ringer jag Borlänge, de hämtar portarna omgående.
Pengarna har vi inte fått ännu.
Med sådan inställning mot köpare som Du presenterar, föreslår jag att Du börjar ta Prozac för att ändra Din attityd, annars är det bara att byta jobb.
Redigerat:
Prozac kan behövas i detta sällskap.
Inte nöjbart med garageportarna. Återigen, inget går till 100 % smidigt i ett bygge.
Hur var det med entreprenören som färdigställt allt. Är det denne du skall hänga ut egentligen?
Inte nöjbart med garageportarna. Återigen, inget går till 100 % smidigt i ett bygge.
Hur var det med entreprenören som färdigställt allt. Är det denne du skall hänga ut egentligen?
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Tycker iofs att oavsett vilka avtal man som "okunnig köpare" skriver på så finns det all anledning i världen att hänga ut byggföretag som ger sken av att sälja en totalentrepenad, men som sedan säljer en delad entrepenad som de "lovar" är minst lika bra som total.
Det är ett ganska vanligt försäljningstrick hos hussäljare.
Dom här företagen är vana vid att sälja till konsumenter som är ovana/okunniga köpare. Även om de lyckas lura konsumenten att skriva på ett avtal som inte ger de säkerheter som de givit sken av under säljprocessen så har de ett moraliskt ansvar att leverera i enlighet med de utfästelser de gör innan avtalsskrivningen.
Frågan är om det inte tom. är bundna av de löften de ger före kontraktskrivningen oasett vad som står i avtalet, enl. konsumentköpslagen.
Det finns ingen anledning att en konsument skall handla från ett företag som inte lever upp till det de skriver i sin marknadsföring.
Det är ett ganska vanligt försäljningstrick hos hussäljare.
Dom här företagen är vana vid att sälja till konsumenter som är ovana/okunniga köpare. Även om de lyckas lura konsumenten att skriva på ett avtal som inte ger de säkerheter som de givit sken av under säljprocessen så har de ett moraliskt ansvar att leverera i enlighet med de utfästelser de gör innan avtalsskrivningen.
Frågan är om det inte tom. är bundna av de löften de ger före kontraktskrivningen oasett vad som står i avtalet, enl. konsumentköpslagen.
Det finns ingen anledning att en konsument skall handla från ett företag som inte lever upp till det de skriver i sin marknadsföring.
Det kan säkert vara bindande..
Men, man kommer ofrånkomligen fram till, gång efter annan, att en säljare omöjligen kan vara opartisk.
När man köper begagnade hem finns det långt skridande lag som täcker in både köpare o säljarens intressen. En fastighetsmäklare skall främja bägges intressen. Märkligt att det inte finns något motsvarande vid nyproduktion vid köp direkt mellan en köpare och husföretagen.
Men, man kommer ofrånkomligen fram till, gång efter annan, att en säljare omöjligen kan vara opartisk.
När man köper begagnade hem finns det långt skridande lag som täcker in både köpare o säljarens intressen. En fastighetsmäklare skall främja bägges intressen. Märkligt att det inte finns något motsvarande vid nyproduktion vid köp direkt mellan en köpare och husföretagen.