1 581 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Synpunkter på kök?
Vore jättetacksam för sypunkter på vår köksplan. Blir det för trångt mellan disk och spis, eller kan man ha det så här?
Måttet mellan "bardisken" och vägg bänken är 150 cm i nuläget.
Måttet mellan "bardisken" och vägg bänken är 150 cm i nuläget.
Gör som jag brukar göra, testa köket. Ta helt enkelt 150 centimeters mått vid köket idag eller mellan två bord eller liknande. Testade sedan att laga mat, öppna diskmaskinen och tänk någon står vid vasken samtidigt och liknande moment. Låter kanske dumt men det fungerar utmärkt.
Kommer inte ihåg vad "standard" måttet i utrymmet mellan u-köket är men jag tycker det verkar vara tillräckligt med plats. Jag har väl inget direkt att anmärka på annars heller utan det ser rätt genomtänkt ut.
Kommer inte ihåg vad "standard" måttet i utrymmet mellan u-köket är men jag tycker det verkar vara tillräckligt med plats. Jag har väl inget direkt att anmärka på annars heller utan det ser rätt genomtänkt ut.
Redigerat:
Tack för svar!
En fundering till som jag har, vi satte diskmaskinen i väggbänkraden, är det praktiskt möjligt medtanke på vatten/avlopp? Kan man dra det under skåpen? Tanken med denna placering är att man ska kunna stå mellan diskbänk och maskin för att skrapa av tallrikarna innan man sätter i dem, men samtidigt ha nära från diskmaskin till överskåp och lådor för porslinet. Dessa är tänkt att vara placerade "söder om" diskmaskinen.
En fundering till som jag har, vi satte diskmaskinen i väggbänkraden, är det praktiskt möjligt medtanke på vatten/avlopp? Kan man dra det under skåpen? Tanken med denna placering är att man ska kunna stå mellan diskbänk och maskin för att skrapa av tallrikarna innan man sätter i dem, men samtidigt ha nära från diskmaskin till överskåp och lådor för porslinet. Dessa är tänkt att vara placerade "söder om" diskmaskinen.
Tyvärr, TorOdd, det är som du misstänker ALLDELES FÖR LITE utrymme mellan spis och diskho. För det första omöjliggör det att två personer samtidigt arbetar i köket. Det blir tom svårt för någon att ta sig fram till vattenkranen medans den andra står vid spisen. För det andra är det i princip inget arbetsutrymme alls mellan diks o spis. Man rekommenderar ett avstånd på MINST 80 cm eftersom detta är den arbetsyta man mest använder (nära till båden vatten o spis).
Att ha spisen i en hörna innebär att det blir trängre runt spisen plus att hörnan tar utrymme i köket. Jag vet att det trots detta är många som har en hörnspis, men det är inget för mig.
Bardisken skulle jag göra lite bredare, 70-80cm kanske, ser trevligare ut och möjliggör för buffédukning o annat.
Diskmaskinen är inga problem att ha där ni tänker er den, går att dra rör.
Ni skulle kunna ha diskhon där högskåpen är och spisen på kortänden . Men finplaneringen är inte min starka sida, ni får säkert fler förslag.
Att ha spisen i en hörna innebär att det blir trängre runt spisen plus att hörnan tar utrymme i köket. Jag vet att det trots detta är många som har en hörnspis, men det är inget för mig.
Bardisken skulle jag göra lite bredare, 70-80cm kanske, ser trevligare ut och möjliggör för buffédukning o annat.
Ni skulle kunna ha diskhon där högskåpen är och spisen på kortänden . Men finplaneringen är inte min starka sida, ni får säkert fler förslag.
Hemmakatten: Jag håller med om att en hörlösning med spis tar plats (fast ur min synvinkel är det plats som annars är rätt värdelös eftersom jag inte gillar hörnskåp). Däremot förstår jag inte problemet "trångt kring spisen", kan du förklara? Det är ju svårt för fler än en att använda spisen samtidigt även om den inte är i ett hörn..?
Hur har du tänkt med fläkten?
Hur funkar skåpen vid kyl/frys? varför ser det ut som det gör där? Vad är det i hörnet?
Jag tycker oxå det är blandat alltför många storlekar på skåp, kommer nog se märkligt med alla olika stora luckor.
Hur funkar skåpen vid kyl/frys? varför ser det ut som det gör där? Vad är det i hörnet?
Jag tycker oxå det är blandat alltför många storlekar på skåp, kommer nog se märkligt med alla olika stora luckor.
Farzan; Med spisen på en långsida av köket har du lttare att nå spisen från sidorna, framförallt om man är två som arbetar i köket. Med spisen i hörnan går sidounderskåpen ut från spisen mycket snävare så att utrymmet blir trängre.
Vi är ganska ofta två som lagar mat samtidigt, min man lagar en gryta och jag kokar potatis, någon häller av pastavattnet medans den andre rör i såsen. en hörnlösning hade omöjliggjort detta för oss.
Vi har ugnarna på annat ställe i köket vilket också r bra om man är fler i köket.
Vi är ganska ofta två som lagar mat samtidigt, min man lagar en gryta och jag kokar potatis, någon häller av pastavattnet medans den andre rör i såsen. en hörnlösning hade omöjliggjort detta för oss.
Vi har ugnarna på annat ställe i köket vilket också r bra om man är fler i köket.
Jag håller med, en kökslösning som möjliggör att flera arbetar är kanon, men samtidigt vill man ha nära om man är själv, så det är en liten avvägning. Vi har inte jättelångt mellan spis och diskho, men det räcker gott och väl, dessutom har vi en extra ho i köksön, vilket är oerhört praktiskt, det är ofta man vill ta lite vatten till matlagningen medan den andra skalar potatis eller man vill tvätta av händerna när den andra diskar osv...
Tack för dina synpunkter!Hemmakatten skrev:Tyvärr, TorOdd, det är som du misstänker ALLDELES FÖR LITE utrymme mellan spis och diskho. För det första omöjliggör det att två personer samtidigt arbetar i köket. Det blir tom svårt för någon att ta sig fram till vattenkranen medans den andra står vid spisen. För det andra är det i princip inget arbetsutrymme alls mellan diks o spis. Man rekommenderar ett avstånd på MINST 80 cm eftersom detta är den arbetsyta man mest använder (nära till båden vatten o spis).
Jag ar funderat på detta med att ha nära till vatten och spis och det var ju också därför jag misstänkte att denna lösning blev för trång, men samtidigt är ju köket ganska litet, så avstånden mellan de andra bänkarna och spis/vatten blir ju inte så långt. Men det kanske blir opraktiskt ialla fall?
Bardisken är nog tänkt att bli 80 cm, men jag fick inte till det i programmet...
Sen funderar jag på hur du menar med att ha diskhon där högskåpen är och spisen på kortänden, kan du förklara lite närmare hur du menar?
Tack för dina synpunkter!fresve skrev:
Fläkten får väl bli en frihängande variant om spisen hamnar där den gör, det funkar väl även i hörn, eller vad tror ni?
Skåpen vid kyl och frys behöver ni inte fundera över, jag slängde mest dit några för att det skulle vara något där. Vi har inte riktigt kommit fram till om vi vill ha inbyggd ugn eller ej och var den i så fall ska placeras.
Det konstiga som blev i vänstra hörnet vid diskhon är en passbit som inte vill ligga där jag vill ha den... bortse från den också. Samma för det vita runda i samma hörn som är någon sorts grej man kan ha saker i som finns på ikea...
De olika storlekarna på skåpen blir kanske inte så märkligt hoppas jag, då det är lådskåp det mesta, men inte heller detta är spikat då det är mest placering av spis och diskho som är intressant nu. det första skåpet till vänster är en öppen hylla och det sista på höger är inget skåp utan bara en utstickande bänkskiva. Men som sagt det blir nog annorlunda med tiden ;-)
Jag jobbar med mac hemma vilket gör att jag inte kan använda ikeas köksplaneringsprogram på hemdatorn, måste låna makens jobbdator för detta, vilket gör att jag är lite begränsad med att göra om och fixa till planen som jag vill när jag vill...
Det är inte helt lätt att få till det när vi vill ha så mycket fri bänkyta som möjligt samtidigt som diskhon helst ska ligga vid fönstret och spisen ska ligga så att man inte står med ryggen mot resten av huset.
Det är verkligen guld värt att kunna få tips och råd här på forumet!
Det är verkligen guld värt att kunna få tips och råd här på forumet!
OK, då förstår jag. Vi har nog lite olika mönster bara, hos oss tenderar det att vara en i taget vid hällen, så för oss känns hörnlösningen jättebra. Sen använder vi ugnarna mycket i matlagningen och dem har vi liksom ni på annan plats.Hemmakatten skrev:
Om vi flyttar diskbänken till den vänstra bänken så att det blir arbetsyta framför fönstret istället, blir det bättre tror ni? Var placerar man då bäst diskmaskinen med tanke på tillgänglighet och närhet till porslinslådor? Kan man ha diskmaskinen vid diskbänken "hitanför" och porslinet mittemot i högra bänken? Eller blir det för långt emellan?