2 368 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
drifttidsmätare
Söker en drifttidsmätare som mäter 230v . Som man kan ställa att den växlar(sluter/bryter) en efter inställd tid. Jag ska mäta förbrukningen till pelletsbrännaren . tänkte mäta tiden på ext skruven och när den gått en viss tid kommer ett larm. Mätaren får gärna ha extern återställning . Då kan man dra ut en brytare vid bulkröret så att pellets killen (eller tjejen) trycker på knappen när han fyllt.
Eller hur hade ni gjort för att mäta innehållet i förrådet en kapacitvgivare eller liknande hade ju varit ganska enkelt, men har ett förråd av pressening (pellistore) så vill inte va och göra en massa hål i det.
Så ett enkelt sätt att mäta på matarskruven har mätt upp och den matar med ganska konstant flöde 3.8kg per minut.
Eller hur hade ni gjort för att mäta innehållet i förrådet en kapacitvgivare eller liknande hade ju varit ganska enkelt, men har ett förråd av pressening (pellistore) så vill inte va och göra en massa hål i det.
Så ett enkelt sätt att mäta på matarskruven har mätt upp och den matar med ganska konstant flöde 3.8kg per minut.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
En lite annorlunda lösning på nivån:
Före fyllning hänger du en (trä)skiva i ett snöre sådär lagom ovanför botten.
Efter fyllning kopplar du på en fjäder och en u-brytare till ett larm.
När det lite pellets kvar drar fjädern upp skivan och brytaren larmar.
Protte
Annars så finns det uC med icke spänningsflyktigt minne där du kan lagra tiden.
Min brännare larmar när skruven gå x antal timmar om man ids ställa in matningen.
Före fyllning hänger du en (trä)skiva i ett snöre sådär lagom ovanför botten.
Efter fyllning kopplar du på en fjäder och en u-brytare till ett larm.
När det lite pellets kvar drar fjädern upp skivan och brytaren larmar.
Protte
Annars så finns det uC med icke spänningsflyktigt minne där du kan lagra tiden.
Min brännare larmar när skruven gå x antal timmar om man ids ställa in matningen.
Redigerat:
jo jag har funderat på det där med "flötes principen" men skulle sitta fint men nån lite seriösare lösning. Har tyvärr ingen drifttid i brännaren. Är en Janfire flexa och den vet inte mycket(järnspett) men går som tåget ,har kört sex år utan ett fel förutom att det tar slut på pellets. Och vad en Uc med minnet du pratar om är jag förr kass för att veta vad det är.
Så kom igen nu alla MacGywer
Så kom igen nu alla MacGywer
Redigerat:
Är matarröret delvis genomskilnigt? Det kanske funkar på slangen också.
Min tanke var iaf att montera en fotosensor tex denna:
Den sätter man då på ena sidan röret och en spegel på andra. när fotosensorn inte får tillbaka reflexen från spegeln går brännaren, tar pelletsen slut så får fotosensorn "kontakt" och stänger av brännaren/larmar.
Nu vet jag inte funktionen på just denna fotosensor men jag hoppas du förstår principen.
Min tanke var iaf att montera en fotosensor tex denna:
Den sätter man då på ena sidan röret och en spegel på andra. när fotosensorn inte får tillbaka reflexen från spegeln går brännaren, tar pelletsen slut så får fotosensorn "kontakt" och stänger av brännaren/larmar.
Nu vet jag inte funktionen på just denna fotosensor men jag hoppas du förstår principen.
tanken är god men skulle vilja ha ett larm innan det är försent jag bor en bit ifrån huset där brännaren står. Så att hade tänkt mig nått sms larm att det nu är det dags att ringa bulkbilen. Har en givare på framledningen på pannan så att när tempen sjunker under 55grader så skickar den ett sms, då vet jag att det är elpatronen som tickar pengar.
Så mera förslag har hittat förvalsräknare på elfas hemsida men jag tyckte priset på 2000:- kändes i överkant då jag är snål.
Så mera förslag har hittat förvalsräknare på elfas hemsida men jag tyckte priset på 2000:- kändes i överkant då jag är snål.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Seriösare än mitt förslag går inte.
uC betyder microcontroller och är en liten dator som programmeras till vad man vill att den ska göra.
Protte
uC betyder microcontroller och är en liten dator som programmeras till vad man vill att den ska göra.
Protte
En kapacitiv givare brukar gå att justera känsligheten på, så det skulle nog gå att ställa in den så att den känner pelletsen igenom väven utan att behöva göra hål. Vätskenivåer brukar gå bra att känna genom plastkärl på detta vis.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Men pellets är väldigt torr, den ska iaf vara det.
Och sågspånet har en väldig förmåga att sitta kvar på insidan.
Protte
Och sågspånet har en väldig förmåga att sitta kvar på insidan.
Protte
Var tvungen att göra ett test: 2 små plastspann, 1 kapacitiv givare, lite pellets. Öste pelletsen några gånger mellan spannen och konstaterade att det inte var några problem för givaren att känna pelletsen genom plasten, verkade t.o.m. finnas ganska god marginal för smuts dessutom, vet ju iofs inte hur mycket spån som fastnar på väggen i ditt förråd, eller hur tjock väven är heller. Finns ju kraftigare givare som skulle kunna testa också.
Givaren som jag testade med:
http://www.ifm.se/ifms/web/dsfs!KB5004.html
http://www.ifm.se/ifms/web/dsfs!KB5004.html
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Men då är det löst, så bra.
Protte
Protte
tack för det! har beställt givare nu blev två stycken så man kan få en varning och en panik varning. ska bli kul att prova.snaggletooth skrev:Var tvungen att göra ett test: 2 små plastspann, 1 kapacitiv givare, lite pellets. Öste pelletsen några gånger mellan spannen och konstaterade att det inte var några problem för givaren att känna pelletsen genom plasten, verkade t.o.m. finnas ganska god marginal för smuts dessutom, vet ju iofs inte hur mycket spån som fastnar på väggen i ditt förråd, eller hur tjock väven är heller. Finns ju kraftigare givare som skulle kunna testa också.
[länk]