4 791 läst · 12 svar
5k läst
12 svar
Ny mirakulös avfuktningsmetod eller båg?
För källare/krypgrund
"AQUALAN-teknologin har tillvaratagit en naturlig fysikalisk princip som baserar på potentialutjämning med långvågor. Avfuktningssystemet är i princip en radiosändare som sänder impulser inom långvågsbandet (ELF). Impulserna leds mot jord genom den fuktiga husgrunden där den mot gravitationen verkande kapillärkraften neutraliseras."
Vad är detta? Seriöst eller..?
http://www.aht-scandinavia.se/index.php?id=841
"AQUALAN-teknologin har tillvaratagit en naturlig fysikalisk princip som baserar på potentialutjämning med långvågor. Avfuktningssystemet är i princip en radiosändare som sänder impulser inom långvågsbandet (ELF). Impulserna leds mot jord genom den fuktiga husgrunden där den mot gravitationen verkande kapillärkraften neutraliseras."
Vad är detta? Seriöst eller..?
http://www.aht-scandinavia.se/index.php?id=841
Att man kan bryta kapillärkrafterna i en hel grund med hjälp av radiovågor (på <1w ?) låter som rent önsketänkande.
Vanligen när det gäller sådana här företag så grundar sig deras bevis över produktens förträfflighet på "nöjda kunder" och oberoende undersökningar av teknikerna lyser med sin frånvaro.
Om man har tillgång till utrustningen och faktiskt har viljan att testa det experimentellt vore det nog enkelt att tex. gjuta två betongblock, ett med radiosändare och ett utan, och sedan ställa dem bredvid varandra på varsitt fat med vatten och sedan sedan mäta vilket uppsättning som drar åt sig eller evaporerar bort vatten snabbast.
Vanligen när det gäller sådana här företag så grundar sig deras bevis över produktens förträfflighet på "nöjda kunder" och oberoende undersökningar av teknikerna lyser med sin frånvaro.
Om man har tillgång till utrustningen och faktiskt har viljan att testa det experimentellt vore det nog enkelt att tex. gjuta två betongblock, ett med radiosändare och ett utan, och sedan ställa dem bredvid varandra på varsitt fat med vatten och sedan sedan mäta vilket uppsättning som drar åt sig eller evaporerar bort vatten snabbast.
Nä, men i källare vore det guld.joflopp skrev:
Något annat roligt som man kunde göra med den vore en perpetuum mobile:
Låt kapillärkrafterna utföra ett arbete, ex. lyfta en tyngd. När radiovågorna sedan kopplas på bryts kapillärkrafterna och systemet återgår till ursprungsläget (bortsett från tyngdens lägesenergi som nu kan driva en generator). Med tanke på kraften hos kapillärkrafterna i en hel grundmur vs. 0,003W så blir det en lysande verkningsgrad.
Träffade detta bolag på Villaägarmässan och de har rätt bra refferenser och ger full garanti på avfuktning och maskin. det känns dock knepigt att detta inte är en "Killer" som det borde stå om i varenda media... om det fungerar så bra som de säger... Många av refferenserna var stora föreningar och kommunala inrättningar... förstår det när de vill ha 1 000 SEK per kvm de "skyddar". (de vill sälja det som en tjänst...).
Såå... någon som vet någonting mer om detta? Jag undviker gärna att gräva upp kring mitt gamla 20-talshus (som står på lerbotten) om jag kan men är inte intresserad av att stoppa in 100 papp i nått som visar sig vara bluff.
Lite info här: www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten här: www.aqualan.de och här: www.aht-scandinavia.se
Såå... någon som vet någonting mer om detta? Jag undviker gärna att gräva upp kring mitt gamla 20-talshus (som står på lerbotten) om jag kan men är inte intresserad av att stoppa in 100 papp i nått som visar sig vara bluff.
Lite info här: www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten här: www.aqualan.de och här: www.aht-scandinavia.se
Redigerat:
Tittade på deras site, eftersom de skriver att metoden har forskats fram över en period på runt 15 år förväntar jag mig publicerade artiklar på ämnet. Något sådant finns inte att få tag på och patent(et/en) är ännu inte godkän(t/da) - vem som helst kan _ansöka_ om patent på vad som helst. Som grädde på moset kommer certifikaten - de har _inget_ att göra med funktionen, bara säkerheten.
Inget jag skulle satsa pengar på.
Inget jag skulle satsa pengar på.
Jo visst, man kan hänvisa till nöjda kunder men om man som Kemisten skriver ovan har forskat kring något i 15 år (och uppnått fantastiska resultat) så bör man kunna redovisa någon form av icke-subjektiv bevisning för det. Den mest uppenbara anledning till att de inte gör det torde vara att det helt enkelt inte fungerar...Svb385 skrev:
Och jag skojar inte i mitt inlägg ovan; med en så fantastiska uppfinning, varför begränsa sig till att torka husgrunder när man skulle kunna konstruera en evighetsmaskin och lösa alla klimat/energiproblem?
Intressant, så de har lyckats sälja till kommuner också... Det borde följas upp.Svb385 skrev:
Det får mig osökt att tänka på Kejsarens nya kläder... De kommunanställda som bränt skattepengar på något sådan skulle naturligtvis inte gärna erkänna att de gjort fel.
Kommer du ihåg vilken kommun/anläggning det rörde sig om?
Finns ett flertal kommuner som även köpt in "vattenvirvlare" till ishallar mm. Ännu en produkt där man kanske bör ha en viss skepsis...
Att en kommun köpt något är ju ingen garanti för att det är en bra produkt som fungerar.
Att en kommun köpt något är ju ingen garanti för att det är en bra produkt som fungerar.
hmm, nej... tyvärr kommer jag inte ihåg det, ska se om jag hittar det i infon jag fick från dem. Det var någon kommun, något fatighetsbolag, nån förening och så vidare.. inga privata hushåll som jag kunde se. De flesta var installerade under hösten 2008 så de har inte någon längre statistik att luta sig mot i Sverige, dock var det toppenresultat enligt protokollen... om de stämmer... Mycket kring Uppsala om jag kommer ihåg det rätt, de ligger ju där så de har väll jobbat på lokal marknad först antar jag..
Fick ingen bra känsla för deras representant på mässan, snarast nonschalant bemötande. Han tyckte att "det är bättre och billigare än att gräva... och.. om du gräver blir du ändå inte av med problem med uppstigande fukt genom golvplattan..." iofs. sant.. men att ha det som argument för att jag ska betala 1 000 SEK per kvm är inte helt ok...
Om tekniken nu är så bra (har förstått att det handlar om Tesla-vågor, någonting som inte är helt rumsrent i alla kretsar) så borde de väll inte ha några problem med att ta världspatent och revolutionera marknaden på fler sätt än fuktutdrivning... håller med dig om det.. Eller så fattar de inte vad de har....
Fick ingen bra känsla för deras representant på mässan, snarast nonschalant bemötande. Han tyckte att "det är bättre och billigare än att gräva... och.. om du gräver blir du ändå inte av med problem med uppstigande fukt genom golvplattan..." iofs. sant.. men att ha det som argument för att jag ska betala 1 000 SEK per kvm är inte helt ok...
Om tekniken nu är så bra (har förstått att det handlar om Tesla-vågor, någonting som inte är helt rumsrent i alla kretsar) så borde de väll inte ha några problem med att ta världspatent och revolutionera marknaden på fler sätt än fuktutdrivning... håller med dig om det.. Eller så fattar de inte vad de har....
Att någon lyckats med att sälja något till en kommun ger inte mig något förtroende med tanke på hur kommunfolket har det med kompetensen!nanowire skrev:Intressant, så de har lyckats sälja till kommuner också... Det borde följas upp.
Det får mig osökt att tänka på Kejsarens nya kläder... De kommunanställda som bränt skattepengar på något sådan skulle naturligtvis inte gärna erkänna att de gjort fel.
Kommer du ihåg vilken kommun/anläggning det rörde sig om?
Listan över korkade beslut/inköp är ju oändlig bara man går till kringkommunerna i området där man råkar bo..
Det kunde rent av vara en egen tråd någonstans!