5 458 läst · 2 svar
5k läst
2 svar
Trasig asfaboard + vindpapp?
Byter fasad (lockpanel), men ser att jag inte riktigt klarar den underliggande asfaboarden i rivningsarbetet. Det finns ingen luftspalt så det blir stygga hål och skador ifrån kobenet med ojämna mellanrum.
Kan man sätta en vindduk/papp direkt på asfaboarden för att 'täta' skadorna?
Eller byter man asfaboardskivor där det är värst...
Eller river man bort asfaboarden också och ersätter man den med vindduk/papp ? (Mer jobb blir det juh...)
Någon med råd och tips?
/Nybörjare.
Kan man sätta en vindduk/papp direkt på asfaboarden för att 'täta' skadorna?
Eller byter man asfaboardskivor där det är värst...
Eller river man bort asfaboarden också och ersätter man den med vindduk/papp ? (Mer jobb blir det juh...)
Någon med råd och tips?
/Nybörjare.
Lägga ny vindpapp utanpå asfaboarden låter väl som en utmärkt idé.
Om du sas tänkt göra så lite som möjligt då, annars kan du ta ett helhetsgrepp, med mer isolering, korsreglat eller heltäckande skivor, ny vindtät beläggning osv.
Men vindpapp utanpå asfaboard som fått div småhål blir ju vindtätt och rimligt beständigt mot fukt, så det tror jag är bästa reparationen. De här moderna vinddukarna (T-wind, windy och allt vad dom heter) tror jag inte har någon speciell fördel. Vi vet inte ens hur dom reagerar på ligga emot asfaboarden.
Om du sas tänkt göra så lite som möjligt då, annars kan du ta ett helhetsgrepp, med mer isolering, korsreglat eller heltäckande skivor, ny vindtät beläggning osv.
Men vindpapp utanpå asfaboard som fått div småhål blir ju vindtätt och rimligt beständigt mot fukt, så det tror jag är bästa reparationen. De här moderna vinddukarna (T-wind, windy och allt vad dom heter) tror jag inte har någon speciell fördel. Vi vet inte ens hur dom reagerar på ligga emot asfaboarden.