Är sugen på att skaffa en kap/gersåg för finare jobb...typ taklister och sådant. Har en alldeles utmärkt Nobex "handjagare" och en rejäl DeWalt Radialarmsåg...men skulle vilja ha något käckt motoriserat "mellanting". Har någon erfarenhet av Makitas sågar?? de verkar gedigna.

Ernst Timell skrev:
Är sugen på att skaffa en kap/gersåg för finare jobb...typ taklister och sådant. Har en alldeles utmärkt Nobex "handjagare" och en rejäl DeWalt Radialarmsåg...men skulle vilja ha något käckt motoriserat "mellanting". Har någon erfarenhet av Makitas sågar?? de verkar gedigna.
budget?

De flesta större tillverkare verkar göra kap/gersågar som folk är nöjda med...bosch, makita, dewalt, milwaukee o festool brukar kanske komma upp oftast. Själv har jag använt makita ls1013 och elu 274 (dw 707 ungefär) och båda har gjort sitt jobb bra, även om ls1013 är stor o tung. Många här på forumet är också väldigt nöjda med sina boschsågar, gcm 8 samt 10. De nyare versionerna av dewalt 707 verkar vara mindre populära dock.

I framtiden kommer jag att byta till en festool kapex, den verkar vara lätt att ställa in exakt, har en mycket bra laser, och suger upp damm mycket bättre än andra kap-/gersågar.

Tackar för info!
Har väl ingen direkt planerad budget...men värderar prceision högt...och då kostar det ju. Å andra sidan är det en maskin med begränsad storlekskapacitet jag behöver och då hamnanr man förhoppningsvis under 6000:-strecket

äger en gcm 10a och är störtnöjd, tror den lappen låg runt 4500 kr + bord 2400 kr.

Mmmmm....festool-maskinen får det att vattnas i munnen...men är väl förmodligen lite "smal" i användningsområdet för de pengarna. Blå Bosch eller makita känns som främsta kandidaterna....Det som känns svårast är att bestämma sig för storlek....man KAN ju ha två förståss :)) fast i ärlighetens namn så klarar ju radialarmsågen de flesta större job....men den är ju portabel som en container ungefär :)).

Ernst Timell skrev:
Mmmmm....festool-maskinen får det att vattnas i munnen...men är väl förmodligen lite "smal" i användningsområdet för de pengarna. Blå Bosch eller makita känns som främsta kandidaterna....Det som känns svårast är att bestämma sig för storlek....man KAN ju ha två förståss :)) fast i ärlighetens namn så klarar ju radialarmsågen de flesta större job....men den är ju portabel som en container ungefär :)).
Med tanke på att du har en radialarmsåg hade jag absolut inte köpt ej såg med större klinga än 8", de är tråkiga att asa runt på.

En bra tanke...tack för den!...man stirrar sig lätt blind på storleken....är ju egentligen sugen på en mindre maskin...men blicken hamnar ideligen på "värstingarna"...GCM10SD känns helt underbar att hantera...men inte att bära! GCM8:an borde rimligtvis vara vettigare då...!

Tittade idag bå BauHaus...och såg att de hade "Rexon"-maskiner...vet någon något om dessa??

De fanns ien stor mängd olika storlekar i alla fall...och verkade vara prissatta mellan Grön och Blå Bosch

Detta kanske inte hjälper dig nämnvärt, men det enda bra bauhaus har är wera-bits samt småskruv på lösvikt. Varför kan det inte finnas ett bauhaus för seriöst folk om Ni missförstår mig rätt? Tänk er dom lokalerna med endast kvalite och relativt bra priser! Vilken besparing för miljön!

Manberg skrev:
Detta kanske inte hjälper dig nämnvärt, men det enda bra bauhaus har är wera-bits samt småskruv på lösvikt. Varför kan det inte finnas ett bauhaus för seriöst folk om Ni missförstår mig rätt? Tänk er dom lokalerna med endast kvalite och relativt bra priser! Vilken besparing för miljön!
Nu är jag inget Bauhaus-freak , men vad är det för fel på tex Makita,Fein,Knipex, Hultafors m.m?:rolleyes:
Seriöst folk kan väl välja russinen i kakan och sålla ut verktyg eller byggvaror med ickekända tyska lågprismärken. Inte f@n får du ett bättre h
andfat från ifö på Lokala bygghandeln än om du handlar det på Bauhaus?

Redigerat:
Mikael_L
Ernst timell, om du endast tänkt kapa lister klarar du dig kanske med en såg utan slid.
På Bauhaus har jag sett en liten smidig och lätt Elektra beckum till ett mycket lättsamt pris.
(Jag vet inte om den finns kvar och om den finns på alla orter)

Då tar den ju inte så väldans breda material, men den borde dock kunna prestera bra om du har en bra och fintanadad klinga.

Annars ska du givetvis köpa en Bosch GCM8S, för det är vad jag själv skulle köpa ifall jag skulle investera i en ny kap/ger idag. ;)

Med Gcm8s så kan man inte ställa några lister stående, om dom inte är hyfsat låga. Men jag vet inte om det ska anses vara någon nackdel ... :confused:

Man *kan* väl kapa listerna liggande med en gcm8, om man nu skulle ha lust med det..? :)

Mikael_L
:) precis ... :)

edit:
Jag vet inte hur det blir om man vill dubbelgera, kanske tak/vägg-vinklar och sånt ... Men har TS en schysst handjagare är det knappast alltför jobbigt att dra fram den, de enstaka gångerna det kan vara aktuellt.

Redigerat:
Själv brukar jag stå upp när jag använder kap-gersågen...

• Gilla
jsoderholm47
  • Laddar…
Har en liten Makita kap och klyv. Vet inte vilken modell. men är inte alls jobbig att släpa med. Helt perfekt vid listning och panel. Gillar själv att man kan se klingan vid kapning. Mycket stabil men ändå ganska lätt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.