Måste börja tacka för alla svar!!! Otroligt vad mycket kunniga personer det finns!

Det vi vet om huset är att det stått tomt i ca 10 år. Innan dess bodde en äldre man där och han installerade en dusch på nedervåningen i ett vanligt rum utan fuktskydd etc. När grunden började bli riktigt illa (vi vet inte när) flyttade han upp på övervåningen och använde enbart bottenplanet till förråd...

Huset har kommunalt vatten men inget avlopp, han ledde ut disk och duschvatten i diket några meter från huset. Använde torrtoa.

Har nu surfat runt (blir väl av med jobbet snart:) och har hittat lite om hur man kan lyfta huset med domkraft och försöka höja det med nytt bottenlag. Frågan är hur mycket man kan göra själv...

Billy Baver! Det vita som syns är frost...

Vet du om väggarna har satt sig något? Är dörröppningarna eller fönstren sneda till exempel? Eller är det bara golven som lutar? Man kan ha konstruerat golven så att de är en separat konstruktion från väggarna nämligen, och i så fall känns det som en lite överdriven åtgärd att lyfta hela huset. Då är det vettigare att gräva ut grunden.

Jag tror inte väggarna har satt sig men dörren till vardagsrummet (tröskeln på bilden) är sned, lutar mot murstocken...

Den typen av skador som dina bilder visar på, brukar vara vanliga på hus där ventilationen till grunden är igensatt. Kan det vara så att huset, från början, har haft en grund av natursten som sedan har tätats med en pågjutning av betong? Detta var vanligt på 60- och 70-talet och ger stora skador.
Hur ser grunden ut från utsidan? Är det betong eller sten? Om det är betong, finns det ventilationsöppningar?
Är det pågjuten betong så brukar det bästa vara att ta bort den om huset bara skall användas som fritidshus.

Bara att köra på det är ju ett "litet" hus :rolleyes:
Det mesta löser sig till sist på något underligt sätt och har man blivit totalt förförd av husets charmpotensial är det bara att gasa.
Själv har jag skottat bort ett antal m3 med ruttet och nu bor vi i huset ;) :D
http://www.krobykvarn.se/renovering/re_04.htm
Se inte svårigheterna utan möjligheterna :)

Ser ut som ett jättetrevligt litet hus (efter lite jobb iallafall).

Innan du oroar dig om ev. rivning tycker jag att du skall följa tidigare råd och anlita någon hantverkare som är kunnig på äldre hus och göra en ordentlig bedömning.

I det skick som trossbottnar och golv är i går det ju jättesnabbt att med kofot, motorsåg, spade och skottkärra få ut allt sammans ur huset och sedan få en bra bild av hur ev. skador på timmret ser ut. Att byta golvåsar, trossbottnar och lägga in nya golv är inte så svårt och tidskrävande som det kan verka. Det tar säkert inte mycket längre tid än att skrapa och måla om ett lika stort pärlspontstak t. ex. och det är ju ingen som river ett hus för att takfärgen flagnar!
Visst kan det visa sig att huset är utom all räddning trots allt, men det är värt en ordentlig undersökning.

ArneTW skrev:
Var det jord som du sög med sugbilen eller bara sågspånet?

/ATW
Sorry för att jag inte varit uppmärksam nog och sett ovanstående fråga. Sugbilen var här i två omgångar. Först tomdes bjälklagen på torv (och spån). Efter att blindbotten plockats ur sögs allt organiskt och annat löst bort. Under torpargrunden är det berg som under åren fått en del på sig från trossbottnen plus att tidigare ägare förvarat virke och annat som multnat.

imported_Benno
Vad fick du betala för torrsugningen? Hur lång tid och hur mycket arbete var det?
Jag står själv inför ett liknande arbete i min torpargrund: Åtgärd i torpargrund

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.