Hej!

Har ett projekt på gång med att bygga en verktygsbänk i garaget. Nu är jag inte så erfaren med sånt så jag tänkte höra om jag kunde få lite tips vad jag ska tänka på innan jag sätter igång. Material, höjd, osv Helst så billigt som möjligt utan att det för den skull bara blir skräp. Vad är nödvändigt att ha monterat på en arbetsbänk? Är absolut ingen snickare utan ska mest ha den till att fixa smågrejer på eventuellt lite limmning också. Bänken ska vara ca 3 meter lång och till höger är det en vägg som den slutar vid om det kan begfänsa...

Tacksam för alla tips!

Redigerat:
Bruk 2X4" reglar som ramme. Legg på finerplater i passende tykkelse oppå. Dette kan du bare skru/spikre samme. Du får da en rimelig og solid benk.

Den bør være så høy at du ikke står bøyd.

Måste bara lägga ett litet ord för fyrkantsprofiler. Alltså fyrkantiga rör, brukar kallas stativrör, 35x35mm till dessa finns sedan färdiga Ben, L, T, Hörnvinklar m.m. Dessa träs bara på och skruvas med självborrande. Bygger en ram på 10min. Och plockar ner den lika fort.

Har dock ingen aning om vad dom kostar, men 20-30kr/m skulle jag tippa på?

Stativrör låter intressant. Var kan man få tag i såna?

En billig stavlimmad ekskiva som toppmaterial kan rekommenderas. 3m ligger runt 900-1000:- på byggmarknaderna. Tåligt och lättlagad.

Stativrörsystem finns på Bauhaus.

Gummimatta på bänken inte fel om du skall småpilla med lite av varje. Limma, meka maskiner osv, bra med stålöverdrag. Oavsett bra med stålkant. Helt oumbärligt ett vettigt skruvstäd, med betoning på vettigt.
Köksbänkskiva är också bra alternativ förresten.

saltrulle skrev:
[länk]
:eek: Hur har du fäst sprayburkarna? :confused:

Antityngdlagsspray? :rolleyes:

Immobil skrev:
:eek: Hur har du fäst sprayburkarna? :confused:

Antityngdlagsspray? :rolleyes:
Nu hade jag ju tyvärr ingen sådan vid det tillfället, så jag tog det jag alltid tar när det kommer till hemma-patenterade snabblösningar... patentband :)

http://www.elektroskandia.se/ebilder/15/large/e1522056.jpg

Eller klammerband, hålband, vent.band, fästband eller vad man nu annars vill kalla det.

∩.∩.∩.∩.∩

Till patroner (typ pl400) går det även bra att använda färdiga AP50 klammer :)

Mikael_L
ubbe76 skrev:
Hej!

Har ett projekt på gång med att bygga en verktygsbänk i garaget. Nu är jag inte så erfaren med sånt så jag tänkte höra om jag kunde få lite tips vad jag ska tänka på innan jag sätter igång.
Tja, allt är ju rätt beroende på arbetsområdet.
Kompisen som grovarbetar rätt mycket vid sin, gjorde bänken av 34mm spåntat furugolv, som slogs ihop i en stålram av u-profil om jag inte minns fel.
En bänk som tål mycket, han kan borra rakt igenom saker och lite in i arbetsbänken utan att det gör så mycket osv. Ett billigare men vekare alternativ är 22mm råspont.

Lite finare bänkskiva, men med huvudsak samma egenskaper är en massiv köksträskiva där man hittar en billigast. Rusta har ibland björk och ek till fyndpris, tror jag.

För mer finmekansikt arbete är väl en vitfolierad (melanin) skiva bra. Man ser småprylar utomordentligt bra. En bit gummimatta eller någon annan lämplig, kan vara bra, så småsaker inte rullar iväg så lätt.

Höjden brukar väl vara ca 90 cm för stående arbete och ca 70-75 för sittande. Men återigen beror det lite på arbetsuppgifterna, och givetvis på operatörens längd.
Prova att fixa med en "typuppgift" på t.ex. ett matbord, lägg något under det du jobbar med, till dess att arbetsställningen känns perfekt.

Thomas59
Till arbetsbänkskiva brukar jag använda två skivor (ta vad som finns i garaget; plywood, mdf eller nåt annat skoj/billigt) och limma ihop dessa , sedan sätts en lagom tjock list som ram. Listen ska då sticka upp ca en masoniteskivas tjocklek. Arbetsytan kläs sedan med masonite som enkelt kan bytas när den blir sliten. OBS! Masoniten limmas givetvis inte. Några remsor självhäftande tejp räcker eller några spikar här och där.

En bilmatta är bra o ha när man finmekar med riktigt små skruv och delar....
När man skruvar isär saker kan man lägga småskruven i de små "facken" som en bilmatta har...och dessutom lägga dem på rad så man vet vilken ordninga man hade isär det.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.