Har snackat med några "bransch" kunniga på byggmarknader och med en röris som gjort en del jobb åt grannen och fått lite olika svar om "rätt" dimension till wc.

Har i en tidigare tråd fått bra svar på en del funderingar och undrar kort vad som gäller. är det lag på 110mm till wc eller är det ok med 75mm?
Anledningen till frågan är den att jag skall anstallera en xtra toalett i källaren och tänkt använda en befintlig pipa på 76mm som kommer från köket, givetvis byta ut så mkt som går till nya rör, men spara ngn decimeter innan en brärande vägg och där koppla på dom nya rören ( huvudstammen går precis bakom väggen )

Rörisen som jag pratade sa att det ska vara 110 till wc men såg oxå ett ev problev vid övergången till 76 gjutjärn att det fanns risk för stopp då vatten kraften inte är stor ( ligger en 3 meter från toan )
Bransch folket på byggmarknaden såg det som en bättre lösning att köra med 75mm hela vägen och först vid böjen till toan göra övergången från 75 - 110 för där är spolkraften som störst.

Vad har ni experter för åsikter?

Enligt "reglementet" ska det vara 110 till wc-avlopp. Vet att de kör med 3" (76mm) i USA numera, men då antar jag att det är jämna fina plaströr och inte gamla skrovliga gjutjärnsrör.
Jag skulle inte koppla det på ett 3" rör utan försöka hitta en annan lösning.

Ok, jag kan ta bort hela den gamla 3" men hur kopplar jag en ny pipa på den stående 102mm stammen? Den måste väl kapas och en ny T koppling monteras? Mkt jobb för ett extra dass!!
Tack lordi, någon annan som har en bra lösning?
Se ritningen på den tänkta rör dragningen och kom gärna med synpunkter.

Ny T-koppling är ju inte så svårt att koppla in. Såga bort en bit. Skjut på två muffar (JET-kopplingar) och tryck dit T-kopplingen. Tar en timma eller två.

Det brukar gå bra att fälla in ett grenrör. Tänk på att gjutjärn kan vara lite segt att kapa med tigersåg, men å andra sidan slipper man elda upp huset som ju är risken med vinkelslip.
Det finns också speciella röravskärare till gjutjärnsrör, men det är inte alltid man kommer åt med en sån.
Sen är de nya rören 110 mm utvändigt, så om du verkligen har 102, eller 108 som de också kan vara, så är det bättre att använda Fernco övergångar (en gummimuff med två slangklämmor).

Tack för era svar och synpunkter, problemet kvarstår dock då jag inte har bra access till huvudstammen. Måste först gå igenom en bärande vägg, sedan bila upp och förstöra hallen i kälaren som blev klar för 3 år sedan samt flytta på pannan då den ligger precis brevid.
Kvarn kanske inte e en dum ide, kostar dock en 3:e del av budgeten :'(
Hm, kan vara en god ide att lägga projektet på is ett tag, lite för mycket huvudbry

/Mazen

Dr._SiC skrev:
Kan bara tillägga att med rätt blad till tigersågen så är det en barnlek att kapa gjutjärnsrör. Det ska inte vara blad för metall, de duger inte.
Det beror helt på vad det är för kvalitet på rören. Vissa går utmärkt att kapa med vanligt metallblad, men det är från fall till fall. I vart fall så ska man köra långsamt med sågen och inte fullt ös

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.