Matss skrev:
Där är det en galning som kör en Inova 50 mot 50 m3 !!! Nog för att panna är bra, men det krävs nog mer än ett ilägg...
Blir till att kvista ett träd, köra in rotänden i pannan och sen mata på efterhand som det brinner... ;-)

Undrar vad chefen säger när man tar ut semester för att man skall hem och elda upp tanken full:).
Tror att det räcker med en vecka men jag hör av mig under veckan om det är kallt:).

trillat skrev:
Fick en offert på en ARIMAX 60 49000 plus moms.
Baxi är också intresant.
Finns det någon likvärdig som är något att titta på?
Gasselle 70

trillat skrev:
Hej jag har en 500 liters tank som är kopplad till en kökspanna det tog 5 timmar att tömma den från 90 grader till 40 grader hur många kwh gick det åt ?
Det var 2 plus ute.
22 grader inne.
.
Jösses vilken förbrukning, Hur stort hus har du om det krävs 6 kW vid +2° ute??

Jag värmer drygt 200 m2 o vid 0° krävs 3 kW, Det går 3 ggr så mycket då det är som kallast vilket gör 18 kW hos dej o då behöver du en tank på 7,5 m3 för att klara dej 24 timmar.. Nu brinner ju pannan x antal timmar så tanken behöver ju bara klara att hålla värmen i 18-20 tim för att klara en eldning/dygn när det är som kallast o då bör du ha 6 m3 acktank..

Vad har du för årsförbrukning??
Bör ju behövas ca 45 m3 staplad ved/år

Mitt hus, 2½ plan + källare, varje våningsplan lite drygt 100 m², isolerat med tapeter, sätter i sig ca 9 kW när det är -20 till -25°C ute. Har jag sett några få dagar, då det var så kallt, sedan jag installerade vedpanna och tankar.
Innan märktes det ju inte direkt, när det bara tömde oljetanken.
För att få dubbla förbrukningen får jag ställa till tvärdrag...

Det är ett gamalt hus 1920. Rören till elementen går under huset och har inte den bästa isoleringen gullfiber med tjärpapp runt om.

trillat ta en koll på vad du har för medeltemperatur där du bor http://www.temperatur.nu/temperatur-1-7_0.html.
slå upp din ort och ta medeltempen mellan höstdagjämning och vårdagjämning och räkna därifrån. Du har ju riktvärdet sen tidigare 6kW vid +2°C.
Bor du i Malmö så har du ju knappast minusgrader, bor du i kiruna så blir det ju lite värre och större tankar.

Kyla/fuktig luft gör att det blir likvärdiga förhållanden, Hur ska man annars förklara att ett likadant hus i västerbotten/norrbotten förbrukar lika mycket energi om det står i skåne??

Jag föredrar -30° här mot -10° i S-holm

Fler koftor per capita i Norrland.

2an skrev:
Kyla/fuktig luft gör att det blir likvärdiga förhållanden, Hur ska man annars förklara att ett likadant hus i västerbotten/norrbotten förbrukar lika mycket energi om det står i skåne??
Har du nån uppgift på det?

Redigerat:
Inte annat än att man ser vad folk har för isolering o vilken förbrukning dom har, Man blir mörkrädd då man ser förbrukningen folk har jämfört med medeltempen..

Häll vatten på din hand och håll ut den i blåsten.
En fasad som hela tiden fuktas av fuktig luft, som dessutom blåser förbi hela tiden, så att ny fuktig luft hamnar på fasaden, kyler förstås väggen mer än torr, stillastående luft gör.

Ok för att vi inte ska hamna helt snett i diskussionen gör jag en ändring på mitt tidigare inlägg och säger såhär då.
Är+2°C medeltemp under vinterhalvåret där du bor?
Är det så så vet du att 6kW är vad du i genomsnitt kommer att behöva största delen av tiden.Anpassa anläggningen därefter.
Har du lägre medeltemp ökar du på anläggningen och vicevers.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.