Ska precis börja med att ta bort gammalt vävtak i vardagsrummet. Vill ha ett slätt innertak med infällda spottar. Ytan är ca 65 kvadrat

Tänkte sätta 13x1200x2400 gips i hela taket och spackla och rolla. Är orolig att skarvarna kommer att synas för mycket. Finns det några trix för att få till ytan?

Har sett på forumet att vissa sätter microlitväv men syns inteskarvarna i väven? Hur många timmar tror ni att det skulle ta en målare att göra det?
Tacksam för svar.

Har precis gjort samma sak.

Använde mig av 45x70 reglar och 8x80 spikplugg, hade 30cc mellan reglarna.

Gick ganska snabbt att borra upp alla reglar i betongtaket, hade borrhammare.

Hade sen 13x900x2500 gipsskivor, kapade av hälften så längden blev 1250mm, lättare att hantera då gipsskivor är tunga, finns skiv-hiss att hyra på silvan annars så bör ni vara 3pers.

Gör ett bra grund arbete så syns det inte, spackla minst 3grr och använd glasfiberremsa.

För mig tog det 100år att måla, då jag är seg :)
En målare kan göra det på 1h, de kanske har sprutare.

Jag hade ett tretextak som jag ville bli av med och satte bara 13x1200x2400 med hjälp av en skivlyft ovanpå och det var inga problem. Liften kostar i princip inget att hyra. Sedan drog jag i långa skruvar som till slut drog i undertaket av råspånt. Taket var nämligen sänkt 22mm av en anledning jag inte känner till.

Spackling av skarvar är inga problem då skivan ju smalnar av mot kanten. De enda ställena där det kan vara lite knivigt är skarv kortsida mot kortsida där det då inte smalnar av.

Ett tips: När du sätter sista skivan mot en vägg, sätt den då kloss mot väggen och inte kloss mot skivan innan. Det är enkelt att spackla en liten större glipa mellan två skivor jämfört med vad det är att fixa en glipa mellan takskivan och vägg.

Regla cc30 med stål eller trä och använd en skiva med spackelförsänkning runt om. Det underlättar spacklingen avsevärt.

Ska du sätta spottar kanske du tänkt att pendla ned taket oc då är väl stål att föredra. Profiler för det finns bl.a på Bauhaus.

Tack för alla bra tips!:)
Var hittar jag gips med spackelförsänkning runt om? Finns det på Bauhaus?
Har råspont under väven. Tänkte regla med 22 eller 45 mm djupt virke räcker det? Hur mycket måste man pendla ner taket för att sätta spottar?

Beror inte det på vad spottarna drivs av? Alltså om de går på 220v eller 12v.Pga värmeutväcklingen på de olika systemen tänker jag närmast på.

Jag har satt några tak och det jag tycker har varit svårt är att spackla skarvarna snygga, det tog två tak att lära sig och på det tredje blev det bra. Ett trick kan vara att grundmåla taket för då ser du om du lyckats med spacklingen, om skarvarna fortfarande syns så är det bara att spackla i igen för du kommer aldrig att kunna gömma det med färg. Jag kommer så småningom sätta ett lite större tak där jag är angelägen om att det blir bra. Därför kommer jag att köpa största möjliga gipsskivor (1200*2700 tror jag) för att få så få skarvar som möjligt och hyra en skivhiss för att få upp dem. tidigare har jag satt 900*2400 och då har jag klarat mig med en ihopsnickrad ställning.

Lycka till!

legenden skrev:
Tack för alla bra tips!:)
Var hittar jag gips med spackelförsänkning runt om? Finns det på Bauhaus?
Har råspont under väven. Tänkte regla med 22 eller 45 mm djupt virke räcker det? Hur mycket måste man pendla ner taket för att sätta spottar?
Om de inte har skivan hemma kan de säkert ta hem den. De brukar inte vara omöjliga.

Vad gäller nedpendlingen så beror ju den på vilka spottar du väljer. Säkerhetsavstånd står ju alltid beskrivet på dessa.

Redigerat:
  • Gilla
Anderi1982
  • Laddar…
marcusw skrev:
Ett trick kan vara att grundmåla taket för då ser du om du lyckats med spacklingen, om skarvarna fortfarande syns så är det bara att spackla i igen för du kommer aldrig att kunna gömma det med färg.
Jag har precis samma erfarenhet. Jag spacklade ett antal gånger och tyckte att taket var helt slätt. Men efter första färglagret kunde jag se några skarvar och fick göra om... Men det var snabbt fixat.

Min erfarenhet är svårare att fåt tak bra än väggar. Dels är det en jobbigare arbetsställning, men framför allt så finns det en ljuskälla så pass nära taket att minst ojämnhet blir extra tydlig (ungefär som att minsta ojämnhet syns om man tittar på en vägg i motljus). Nu skall väl TS i och för sig sätta spottar i taket, vilket underlättar eftersom ljuset är riktat rakt ned.

• Gilla
Hellis-6
  • Laddar…
nimhed skrev:
Ett tips: När du sätter sista skivan mot en vägg, sätt den då kloss mot väggen och inte kloss mot skivan innan. Det är enkelt att spackla en liten större glipa mellan två skivor jämfört med vad det är att fixa en glipa mellan takskivan och vägg.
Innebär inte det en extra risk för sprickor om (trä-)stommen rör sig? Är det inte bättre att lämna en cm vid väggen och täcka springan med en list?

Pepparkaka skrev:
Innebär inte det en extra risk för sprickor om (trä-)stommen rör sig? Är det inte bättre att lämna en cm vid väggen och täcka springan med en list?
Om man accepterar att ha en list är det säkert bra. Men vill man vara utan eller kanske sätta en mjukfog står jag fast vid att ha mer fokusera på rätt avstånd till vägg än mellan två skivor. Om det sedan är kloss på eller om man lämnar 2mm för mjukfog låter jag vara osagt. I mitt fall var väggen en teglad vägg från 30-talet, så den rör inte jättemycket på sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.