Har ett gammalt torp som jag håller på att renovera till permanentboende och har fått ett inte så angenämt problem på halsen. Jag har nämligen lagt golvspån på det befintliga trägolvet och tyckte det blev ok med tanke på att det gamla golvet sviktade lite. Men när jag för ett tag sen köpte tvättmaskin och installerade den så visade det sig att när den centrifugerar så vibrerar golvet rätt duktigt. Jag som tänkt bygga in badkar med lättbetong samt duschhörna med glasbetong, men jag tvivlar starkt på att grejerna ( fogar osv ) håller när det vibrerar. Är det nån som har nån ev. lösning på detta problem? Jag har ju funderat på att ta hål i golvet och gjuta en sockel direkt på marken till tvättmaskinen, men det är ju ingen höjdare direkt...:(

Det beror väl på hur mycket det sviktar och vad du lägger på spånet.Om du gjuter på en rejäl kaka ovanpå, så blir det nog stumt ändå, och du kan använda det som tänkt.
Hur tjock kaka hoppas jag någon annan har ett bra svar på. 6 cm?

Njaa... Nu är det så att jag Inte tänkt lägga "kaka" ovanpå pga att jag tycker det blir så mycket vikt på golv som redan nu sviktar lite så man är lite rädd att hela golvet rasar och man får duscha på "jordstampat" golv. (he-he)

Har du krypgrund borde det ju gå om du reglar nytt cc 30 och ev. to.m stagar underifrån med bjälkar fastsatta i betongplintar.

Men om du ska ha klinkers på golvet så bör du nog flyta det oavsett.
Har du kollat "läs detta innan.." och branchreglerna?
Du måste ju ha nåt ovanpå spånet. Och om du bygger på lite till så blir det ju självbärande, och du borde slippa svaj.

Du måste ta reda på varför golvet sviktar. Är det ett gammalt torp borde det ju vara tjocka golvreglar, man byggde ju med tjocka reglar förr. Men det som jag direkt tänker på är om golvbjälkarna är ruttna. Kanske det kommit vatten längs ytterväggen som trängt in. Det är ju inte svårt att såga bort det som är ruttet och skarva nytt i så fall, det går snabbare än man först tänker. Men det är ju inte så lätt att komma dit och såga och det är ju inget kul att riva. Sedan kan man kanske sätta en stötta underifrån också , kanske ett par plintar i mitten med en tvärbjälke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.