Hej

Jag har en Router från Bredbandsbolaget som dels har 4 st vanliga fasta nätverksutag samt trådlöst.
Jag har skapat ett hemnätverk mellan två trådlösa datorer som funkar fint, kan dela filer mm mellan dem.

Igår installerade jag en stationär PC vid TV:n för att använda som HTPC med trådbundet nätverk.
Jag körde guiden för hemnätverk men jag kommer inte åt de andra trådlösa datorerna.
Internet funkar fint!

Så min fråga: kan man blanda trådlöst och trådbundet i ett hemnätverk?
Var skall jag i så fall börja felsöka?

Emil

Ja, man kan blanda.

Till att börja med så kolla att du kan pinga de trådlösa datorerna från din HTPC.

Kolla ip adress på trådlös dator:
- Startmenyn -> Kör
- Skriv CMD
- I dos fönstret så skriver du: ipconfig
- Lägg ipadressen på minnet

Pinga från HTPC
- Startmenyn -> Kör
- Skriv CMD
- I dos fönstret så skriver du: ping xxx.xxx.xxx.xxx
(där x är ipadressen på den trådlösa datorn)

Om den svarar, har delat ut nån folder på trådlösa datorerna?

Om nej, så gå in på den trådlösa datorn. Högerklicka på en mapp. Välj egenskaper. Välj fliken dela ut. Skriv ett namn för den utdelade mappen. Forstätt enligt nedan.

Om ja, i HTPC'n gå in i utforskaren -> verktyg och välj att du vill mappa upp en nätverks disk.
Välj en ledig enhetsbokstav. Skriv in sökvägen enligt nedan:
\\xxx.xxx.xxx.xxx\mapp-namn
(där x är ipadressen på den trådlösa datorn och mapp-namn är namnet på den utdelade mappen)

Finns säkert enklare sätt med windows guider, men ovan är metoden jag använder.

Lycka till.

Visst kan du blanda trådlöst och trådbundet.
Troligen ligger problemet i brandväggen den ser det trådlösa och trådbundna som två olika nätverk. kolla manualen.

Vissa dialekter av Windows kan ha svårt för att samarbeta i nätverk.

Det har säkert ingenting att göra med om du har tråd eller radiovågor. Problemet är säkert någon inställning på någon av datorerna. Brandväggar brukar krångla till det.
Sen kan man undersöka hur routern delar ut IP-adresser. Delar den ut adresser på samma nätverk till det trådbundna och det trådlösa?

Jo, brandväggen är ju en självklarhet att kolla upp först... Glömde det...
Sen är ju inte guider för hemnätverk perfekt heller...

Tack för alla svar.
Efter jobbet skall jag lägga ett par timmar på detta och försöka knäcka gåtan.

Emil

Beroende på lie olika Windows-versioner så kan de ha olika användargrupper, Vanligast är väl WORKGROUP och MSHOME.. Det 'är alltid en fördel att ha samma på alla datorer.

Jag får inte till det. Jag har kört guiden igen på båda datorerna, Stängt av brandvägen och pingar datorerna men de hittar inte varandra.
Försöker hitta en nätverksdisc att lägga till men de hittar inte sökvägen ip XXXXX osv.
Jag vet ju vad datorerna heter i IP varför hittar de inte varandra?

Jag blir less på saker som inte fungerar!

Finns det fler tips på hur jag kan gå vidare?

Emil

DJ skrev:
J...
Jag vet ju vad datorerna heter i IP varför hittar de inte varandra?
...
Vad har de för IP-adresser, då? Bredbandbolaget har ibland otyget att lämna ut fler än en publik IP-adress och då har du dina trådlösa och trådade datorer ute på vilda Internet. "Routern" routar alltså inte utan bryggar in äkta IP-adresser till ditt lokala nätverk.

de heter 85.230.28.95 och 85.230.174.91

Är det som är fel att det det är 174 resp 28 i den näst sista gruppen?

Emil

Det står Bryggat moden och den puplika IP adressen och den å datorn är den samma.

Är det fel?
Vad kan man göra åt detta?

Emil

Det är helfel adresser. Du sitter med båda maskinerna ute på det publika Internet och BBB gör sitt bästa för att dina maskiner inte skall hitta varandra.
Ställ om den till sluss/router/gateway eller vad det kan heta i din routermodell. Skapa en privat nät med adressrymden 192.168.x.x eller 10.x.x.x. Då får du ett lokalt LAN innanför routern med obegränsade möjilgheter.
Om du inte kan ställa om den (ett vanlig knep från BBB) får du skaffa en router till och göra den till sluss. Stäng då av det trådlösa nätverket i BBB:s router och skapa ett nytt nätverk med den nya routern.

Nu har jag pratat med BBB och denna router går ej att ställa om från bryggat läge.
Så det är bara att inse att det inte går :(
Det possitiva är att det inte var mig det var fel på:)

trelig kväll på er!

Spännande, så BBB skickar ut "routers" som bryggar ut direkt. Vad är poängen med det? Man vill ju ha ett lan hemma...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.