4 798 läst · 47 svar
5k läst
47 svar
Snabbperskription?
Sida 1 av 4
Är det preskriberat?
Jag har byggt ett växthus ca 1 meter från grannens tomtgräns utan granntillstånd eller bygglov. Ca 10 kvm och tre år sedan. Grannen har inte klagat, men nu är det nya ägare till grannfastigheten som kräver att jag flyttar växthuset tii 4,5 meter från gränsen. En byggnadsinspektör på milö&byggkontoret i vår kommun har sagt mig att om inte grannen klagat och den nya ägaren inte kollat saken innan köp behöver jag inte flytta växthuset eller söka bygglov. Fastigheterna ligger utanför detaljplan, dock tre fastigheter i rad.
Stämmer detta?
Jag har byggt ett växthus ca 1 meter från grannens tomtgräns utan granntillstånd eller bygglov. Ca 10 kvm och tre år sedan. Grannen har inte klagat, men nu är det nya ägare till grannfastigheten som kräver att jag flyttar växthuset tii 4,5 meter från gränsen. En byggnadsinspektör på milö&byggkontoret i vår kommun har sagt mig att om inte grannen klagat och den nya ägaren inte kollat saken innan köp behöver jag inte flytta växthuset eller söka bygglov. Fastigheterna ligger utanför detaljplan, dock tre fastigheter i rad.
Stämmer detta?
Redigerat:
Som jag förstått det så gäller följande (kan ju dock ha fel). Men om du vill bygga något närmare än 4.5 meter så behöver du grannens underskrift och inget bygglov (gäller för friggebod inom detaljplan). Om du har det så kan inte en ny köpare gnälla på placeringen av friggeboden eftersom den står där den står när personen köper huset.
Nu har du ju inget sådant tillstånd av din granne och "svartbyggen" brukar presikberas efter 10 år. Så iprincip så är din byggnad olaglig. Frågan är om 3 års tystand från dåvarande granne kan räknas som "tyst accepterande" av ditt svartbygge, och så fall har du ditt på det torra.
- M
Nu har du ju inget sådant tillstånd av din granne och "svartbyggen" brukar presikberas efter 10 år. Så iprincip så är din byggnad olaglig. Frågan är om 3 års tystand från dåvarande granne kan räknas som "tyst accepterande" av ditt svartbygge, och så fall har du ditt på det torra.
- M
Inspektörens resonemang bygger på att grannemedgivandet är kopplat till grannfastighetens ägare personligen. Så är rimligen inte fallet, eftersom tillståndsgivningen i allt annat omfattar fastigheterna som sådana, oavsett ägare.
Byggnadsnämnden är dessutom i sin fulla rätt att bevilja bygglov oavsett om granne medger bygglov eller ej.
Att byggnadsnämndens handläggare (trots allt) resonerar som han gör skulle jag tolka som ett välvilligt försök att se mellan fingrarna. Gud give att så snälla människor inte hamnar i sina egna råttfällor...
Byggnadsnämnden är dessutom i sin fulla rätt att bevilja bygglov oavsett om granne medger bygglov eller ej.
Att byggnadsnämndens handläggare (trots allt) resonerar som han gör skulle jag tolka som ett välvilligt försök att se mellan fingrarna. Gud give att så snälla människor inte hamnar i sina egna råttfällor...
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Fast det är väl inget svartbygge eftersom det är utanför detaljplan. Ligger fastagheten utanför detaljplan behövs inte bygglov för en så pass liten byggnad, eller har jag fel på den punkten?
PBL:s undantag för friggebodar gör ingen som helst skillnad mellan detaljplanelagt område och andra ställen (med ett "undantagsundantag" för strandnära läge). Det är med stöd i detta undantag man utan bygglov kan "bygga smått", givet bland annat att man bygger minst 4,5 meter från tomtgräns.
Jag trodde att en byggnadsinspektör måste följa lagens bokstav till punkt och pricka? Om det kommer till förhandling i byggnadsnämnden och det kommit fram att han ljugit för mig vad händer då?billy_baver skrev:
Finns det ingen "snabbpreskibering" så finns det inte och få får jag väl snällt flytta mitt växthus. Kan inte hävda liten tomt.....,
"Ditt ärende i byggnadsnämnden"? Monro gav mig intrycket att inspektören på delegation meddelat att bygglov bara behövs om grannen klagar. Men nu plötsligt verkar det på beskrivningen som att det stackars växthuset blir nämndärende ändå - oavsett grannens reaktion!
"Lögn" är ett starkt ord. Jag kan iallafall lugna monro med att i de allra flesta fall lyssnar byggnadsnämnderna på sina egna handläggare. Vill HAN hellre fria än fälla är ytterst få förtroendevalda beredda att offra krut på motsatsen. Man ska inte kasta sten på växthus, eller vad det nu heter...
"Lögn" är ett starkt ord. Jag kan iallafall lugna monro med att i de allra flesta fall lyssnar byggnadsnämnderna på sina egna handläggare. Vill HAN hellre fria än fälla är ytterst få förtroendevalda beredda att offra krut på motsatsen. Man ska inte kasta sten på växthus, eller vad det nu heter...
De kräver en flytt genom en anmälan till byggnadsnämnden. Men byggnadsinspektören säger att det är preskiberat genom att ingen klagat.billy_baver skrev:
"Ingen" har "klagat". Men "någon" har "anmält" (anonymt?). Och nu föreslår handläggaren nämnden att de låter växthuset stå kvar eftersom grannen (kanske) inget har märkt...
Ibland är sverige mer fantastiskt än sitt rykte!
Ibland är sverige mer fantastiskt än sitt rykte!
Kallas som regel "regel" ...
(EJ att förväxla med "byggregel"!)
(EJ att förväxla med "byggregel"!)
Jag frågade andra kommuners byggavdelningar och fick följande svar:
"Enligt Plan- och bygglagen krävs inte bygglov för en- och tvåbostadshus att uppföra
komplementbyggnader med en total area på 15 kvm (10 kvm vid den tiden som du
uppförde ditt) närmare än 4,5 m från tomtgräns. Komplementbyggnaden kan placeras
närmare än 4,5 från gräns om berörd granne godkänner placeringen.
Som jag tolkar denna situation, så har din förra granne givit dig ett tyst
medgivande om din placering av växthus genom att inte klaga då du uppförde växthus
en meter ifrån gemensam fastighetsgräns för tre år sen.
Du behöver därför inte flytta ditt växthus eller söka bygglov för den."
----------
Hon menar alltså så att om inte krannen klagar så har man rätt att bygga närmare än 4,5m.
En sak som stör mig är att det verkar så diffust. Kan inte hitta några rättsfall eller utslag i byggnadsnämnder om denna "snabbpreskiption" Inte heller inom vilken tid grannen ska klaga. Skulle gärna ha ett handfast bevis, te.x. Enligt $ den och den i PBL får du bygga om inte grannen klagat inom den och den tiden.
Om ärendet överklagas till Länsstyrelsen är det PBL som gäller rakt av då?
--------------------------
Här är ett annat svar från en större kommun:
Som jag ser det och du inte har något godkännande från din tidigare granne på att ha växthuset 1 meter från gräns är det inte en bygglovfri åtgärd. För perskription gäller 10 år.
Har den tidigare grannen godkänt placeringen kan de kanske också klargöra detta till den nye köparen, och i efterhand dokumentera det muntliga godkännandet.
Alternativ till detta är att söka bygglov i efterhand. Vid en sådan prövning följer också påförande av byggnadsavgift enligt plan- och bygglagen 10 kap för redan uppförd byggnad.
Ursäkta att jag är tjatig, men jag tycker detta är kul!
Vad som stör mig är de totalt motsatta uppgifter jag får:
1."Som jag tolkar denna situation"
2."Som jag ser det "
Lag är väl ändå lag och ska vara lika för alla oavsett var man bor. PBL är väl ändå inte tolkningsbar hur som helst, då behövs ju inte lagen.
Det är sannerligen inte lätt att vara svartbyggare i dag.
PS/
För att ni ska veta alla fakta så står gamla grannen (En sjuklig dam på 85 år) helt på nya grannens sida och har uttryckt att hon "ogillade växthustbygget men orkade inte ta i saken"
"Enligt Plan- och bygglagen krävs inte bygglov för en- och tvåbostadshus att uppföra
komplementbyggnader med en total area på 15 kvm (10 kvm vid den tiden som du
uppförde ditt) närmare än 4,5 m från tomtgräns. Komplementbyggnaden kan placeras
närmare än 4,5 från gräns om berörd granne godkänner placeringen.
Som jag tolkar denna situation, så har din förra granne givit dig ett tyst
medgivande om din placering av växthus genom att inte klaga då du uppförde växthus
en meter ifrån gemensam fastighetsgräns för tre år sen.
Du behöver därför inte flytta ditt växthus eller söka bygglov för den."
----------
Hon menar alltså så att om inte krannen klagar så har man rätt att bygga närmare än 4,5m.
En sak som stör mig är att det verkar så diffust. Kan inte hitta några rättsfall eller utslag i byggnadsnämnder om denna "snabbpreskiption" Inte heller inom vilken tid grannen ska klaga. Skulle gärna ha ett handfast bevis, te.x. Enligt $ den och den i PBL får du bygga om inte grannen klagat inom den och den tiden.
Om ärendet överklagas till Länsstyrelsen är det PBL som gäller rakt av då?
Här är ett annat svar från en större kommun:
Som jag ser det och du inte har något godkännande från din tidigare granne på att ha växthuset 1 meter från gräns är det inte en bygglovfri åtgärd. För perskription gäller 10 år.
Har den tidigare grannen godkänt placeringen kan de kanske också klargöra detta till den nye köparen, och i efterhand dokumentera det muntliga godkännandet.
Alternativ till detta är att söka bygglov i efterhand. Vid en sådan prövning följer också påförande av byggnadsavgift enligt plan- och bygglagen 10 kap för redan uppförd byggnad.
Ursäkta att jag är tjatig, men jag tycker detta är kul!
Vad som stör mig är de totalt motsatta uppgifter jag får:
1."Som jag tolkar denna situation"
2."Som jag ser det "
Lag är väl ändå lag och ska vara lika för alla oavsett var man bor. PBL är väl ändå inte tolkningsbar hur som helst, då behövs ju inte lagen.
Det är sannerligen inte lätt att vara svartbyggare i dag.
PS/
För att ni ska veta alla fakta så står gamla grannen (En sjuklig dam på 85 år) helt på nya grannens sida och har uttryckt att hon "ogillade växthustbygget men orkade inte ta i saken"
Redigerat:
Jamen flytta då på växthuset utan att fråga byggnadsnämden om lov, till ett ställe mer än 4,5 meter från tomtgränsen.
Och skicka sedan till den värdiga gamla damen en vacker snittblomma, som en ursäkt och som ett tack för hennes fördragsamhet. Varför inte skicka något fint som ni drivit upp inne i det omtvistade växthuset!
Och skicka sedan till den värdiga gamla damen en vacker snittblomma, som en ursäkt och som ett tack för hennes fördragsamhet. Varför inte skicka något fint som ni drivit upp inne i det omtvistade växthuset!