I dag var jag uppe å tittade lite på vinden i vårt hus, som inte på långa vägar är klart, blev isolerat i slutet av december, och har stått uppvärmt sedan dess. Döm om min förvåning när råsponten ser ut som på bifogad bild. :eek:

Huset restes i oktober och stod alltså oisolerat och ouppvärmt fram till isoleringen var klar. Isoleringen består av 50 cm lösull. Det är mera angripet över takstolsfack som är över skorstens-schaktet samt vindsluckan. Säkerställde att dessa öppningar är 100% täta i dag. Upptäckte då att schaktet till skorsten inte varit tät, utan släppt igenom varm luft, då jag hittade vatten i isoleringen där.

Ventialtionen på vinden består av takfotsventilation nertill och mögelstoppare upptill. I bostadsdelen finns inget aktivt ventilationssystem i drift ännu. Luftfuktigheten inne ligger på 45% och 15 grader varmt.

Frågan är: Vad göra? Den där himla lösullen gör ju att man inte kan knalla runt där uppe. Avstannar möglet när det torkar upp, eller måste det behandlas med typ Boracol?

Detta känns som ett otroligt bakslag i husbygget! Usch!

• DSCI0154.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Välkommen i klubben! Ytterligare en nybyggd kallvind.

Det är rena lotto om det funkar eller blir en kantarellodling.

Haha, kantareller vore trevligt, men detta ser mest ut som en början på en ovälkommen tilläggsisolering!

Så, hur är det med mögel. Avstannar det när fukten är borta, eller måste man sanera/behandla för att det inte ska växa eller skapa problem???

Redigerat:
Problemet är just "att få bort fukt" i en kallvind. Det går liksom inte, åtminstone inte vintertid. Man stänger snarare in fukt.

Men du ska väl för sjutton inte behöva sanera ett sprillans hus. Det man gör om man har en kallvind med mögelproblem (tills man bygger om den till en klimatvind), är att plugga igen all ventilation (nock, gavlar, takfot) och sätter in en fukt- och temperaturstyrd sorptionsavfuktare.

Hur gick det med detta?

När paniken var som värst så gick jag och köpte Borakol eller vad det hette och penslade på det jag kom åt. I övrigt gjorde jag inget mer och det ser exakt lika dant ut i dag. När fukten avstannade så gjorde möglet det med, så jag har släppt det.

Avstannade fukten när du fick igång ventilationen i bostaden?

Fukten försvann när jag satt plast för schaktet till den framtida skorstenen samt lagt en tätlist runt vindsluckan. Sedan är ju numera ventilationen igång, vilket säkerställer att det inte kommer upp fukt även om någon läcka skulle finnas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.