Jag är i startgroparna att börja köksrenoveringen i våran lägenhet. Hade bestämt mig för en fläkt som vi hade tänkt att köpa. Men sen läste jag i någon tråd att alla fläktar inte funkar med alla system.
Vet inte vilket system vi har riktigt, men när jag läste igenom den klistrade tråden så tror jag att de är mekanisk frånluft. Om jag går upp på viden kan man där se vilken sort av ventilation vi har? Sen om det är mekanisk frånluft kan jag ansluta en vanlig fläkt med motor eller blir det någon krock då?

Hej!

I och med att du bor i lägenhet så måste man veta om fläktkanalen från ditt kök går rakt ut eller om den är en gemensam kanal för flera lägenheter. Om den är gemensam så kan du inte montera en köksfläkt med fläktmotor som då kan trycka matoset till grannarna. I så fall gäller kolfilterfläkt.
Är det en egen kanal enbart från din lägenhet så är det bra för då kan du montera en sån. Då finns det två alternativ, bägge har en egen fläktmotor men med den ena styr man även fläkten som sitter vid yttertaket. Då styr du bägge fläktmotorerna gemensamt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.