1 419 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Vi behöver lite hjälp - är kalkylerna rimliga?
Vi har en tomt som är betald och klar, så nu har vi varit till ett fleral banker och smörat lite(mycket). Vi är ganska inne på att bygga med Villa Varm då deras koncept passar oss mycket bra. Frugan jobbar på enegikontoret och då krävs det ju att man är enegimedveten. Vi planerar att göra det mesta av jobbet själva (har totalrenoverat ett hus innan och ingen av oss har tummen mitt i handen).
Nu bor vi i nämda totalrenoverade hus som börjar bli på tok för litet. Bankerna tar ju jäkligt lång tid på sig att komma med besked. Det som bankerna hänger upp sig på är att vi inte har någon direkt kontantinsats (får inte mycket över när vi säljer befintligt hus) men vi menar att den nya tomten vi har är värderad till ca 700.000 kr och det utan lån. Vi har en sammanlagd inkomst efter skatt på ca 35.000 kr.
Vi är inne på att bygga ett hus utanför Östersund (Ås) med ca 75m ner till sjön från nedre tomtgräns med en och trekvartsvåning om 200kvm med nämnda Villa Varm. Ca-pris fån Villa Varm är 5500-6000 kr kvm för stommen. Kolla in vår kalkyl och kom gärna med synpunkter.
Huskalkyl för Krokom Rösta Tid Kostnad
Tomt__________________________________________0
Hus stomme 200kvm se leveransbeskrivning__________1150000
Grund 120 kvm (platta med markarbeten 1500 kr/kvm)___180000
Kommunens avgifter (byggherreavgiftrer)______________25000
Värmekälla inkl komplett golvvärme__________________120000
Pantbrev på 2,4 mil x 2%___________________________48000
Kvalitetsansvarig_________________________________20000
V/A-anslutning___________________________________62000
Ledningar för TV, data, telefon_______________________10000
El-anslutning med servis___________________________25000
Telefonanslutning_________________________________8000
Försäkring under byggtid___________________________15000
Snickare 350 kr/h á 350 h___________350 timmar _____120000 allt material finns
VVS instalation Kompis 170 kr/h______100 timmar ______17000 allt material finns
El installation 450 kr/h á 100 h_______100 timmar ______45000 allt material finns
Plåtslagare 400kr/h á 50 h___________50 timmar_______20000 allt material finns
Byggel från befintligt abonnemang_____________________7000
Elmaterial + belysning_____________________________55000
Färg utvändigt inkl ställning_________________________25000
Tapet o färg invändigt______________________________60000
Kök____________________________________________65000 IKEA
Vitvaror_________________________________________60000
Kamin med skorsten______________________________55000
Badrum komplett kakel + inredning __________________100000 (gör allt utom VVS själva)
Garage________________________________________60000 Lösvike
Övrigt, lister, skivor, skruv, spackel mm________________50000
Summa total:_________________________________2400000 kr
Egen arbetsinsats ett år på två personer_____1500 timmar
Summa tid: ___________________________2100 timmar
Nu bor vi i nämda totalrenoverade hus som börjar bli på tok för litet. Bankerna tar ju jäkligt lång tid på sig att komma med besked. Det som bankerna hänger upp sig på är att vi inte har någon direkt kontantinsats (får inte mycket över när vi säljer befintligt hus) men vi menar att den nya tomten vi har är värderad till ca 700.000 kr och det utan lån. Vi har en sammanlagd inkomst efter skatt på ca 35.000 kr.
Vi är inne på att bygga ett hus utanför Östersund (Ås) med ca 75m ner till sjön från nedre tomtgräns med en och trekvartsvåning om 200kvm med nämnda Villa Varm. Ca-pris fån Villa Varm är 5500-6000 kr kvm för stommen. Kolla in vår kalkyl och kom gärna med synpunkter.
Huskalkyl för Krokom Rösta Tid Kostnad
Tomt__________________________________________0
Hus stomme 200kvm se leveransbeskrivning__________1150000
Grund 120 kvm (platta med markarbeten 1500 kr/kvm)___180000
Kommunens avgifter (byggherreavgiftrer)______________25000
Värmekälla inkl komplett golvvärme__________________120000
Pantbrev på 2,4 mil x 2%___________________________48000
Kvalitetsansvarig_________________________________20000
V/A-anslutning___________________________________62000
Ledningar för TV, data, telefon_______________________10000
El-anslutning med servis___________________________25000
Telefonanslutning_________________________________8000
Försäkring under byggtid___________________________15000
Snickare 350 kr/h á 350 h___________350 timmar _____120000 allt material finns
VVS instalation Kompis 170 kr/h______100 timmar ______17000 allt material finns
El installation 450 kr/h á 100 h_______100 timmar ______45000 allt material finns
Plåtslagare 400kr/h á 50 h___________50 timmar_______20000 allt material finns
Byggel från befintligt abonnemang_____________________7000
Elmaterial + belysning_____________________________55000
Färg utvändigt inkl ställning_________________________25000
Tapet o färg invändigt______________________________60000
Kök____________________________________________65000 IKEA
Vitvaror_________________________________________60000
Kamin med skorsten______________________________55000
Badrum komplett kakel + inredning __________________100000 (gör allt utom VVS själva)
Garage________________________________________60000 Lösvike
Övrigt, lister, skivor, skruv, spackel mm________________50000
Summa total:_________________________________2400000 kr
Egen arbetsinsats ett år på två personer_____1500 timmar
Summa tid: ___________________________2100 timmar
Redigerat:
Det känns lite lågt på några ställen, bl.a. värme, el-material, kök och vitvaror. Posten "övrigt" känns ganska låg, borde kanske vara 200.000kr.
Saknar byggfelsförsäkring, men den kanske du bakat in någontans? Saknar också VVS-material (Villa Varm levererar väl utan VVS-delar?)
Förväntas ni arbeta normalt under tiden, och hinna med det här på fritiden?
Tänk på alla transporter, verktyg, mat ute för att man inte hinner/orkar laga mat hemma, kläder etc. Och så finns det ingenting för att färdigställa trädgården i kalkylen.
Men för 2,8Mkr borde du få upp ditt hus och garaget.
Saknar byggfelsförsäkring, men den kanske du bakat in någontans? Saknar också VVS-material (Villa Varm levererar väl utan VVS-delar?)
Förväntas ni arbeta normalt under tiden, och hinna med det här på fritiden?
Tänk på alla transporter, verktyg, mat ute för att man inte hinner/orkar laga mat hemma, kläder etc. Och så finns det ingenting för att färdigställa trädgården i kalkylen.
Men för 2,8Mkr borde du få upp ditt hus och garaget.
* Värme ska vara pelletspanna + solvärme + acctank och läggas med golvvärmeslang ovan plattan
* VVS är tänkt att inrymmas i badrummsbudget (har nyss totalrenoverat ett badrum själv för totalt 45.000 kr inkl rör-krökare)
* Kök för 65.000 är redan planerat (ex vitvaror)
*Byggfelsförsäkring har jag nog glömt - vad kostar den
* Övrigtposten (lister, dörrfoder, spik och skruv mm ingår i materialleveransen från V.V)
* Trädgård har vi inte tagit med utan det blir lite avjämning allt efter som och sedan ett projekt vår-sommar 2011.
Jag jobbar som säljare på deltid 60% och frun jobbar 85%. Vi klarade av en totalrenovering förra gången med heltidsjobb - är inte orolig. Räknar med att byggtiden ska ligga någonstans runt ett år maj 2009 - maj 2010
Det står ett gammalt fritidshus på tomten där man kan laga en del mat och i värsta fall sova över vår-sommar-höst
* VVS är tänkt att inrymmas i badrummsbudget (har nyss totalrenoverat ett badrum själv för totalt 45.000 kr inkl rör-krökare)
* Kök för 65.000 är redan planerat (ex vitvaror)
*Byggfelsförsäkring har jag nog glömt - vad kostar den
* Övrigtposten (lister, dörrfoder, spik och skruv mm ingår i materialleveransen från V.V)
* Trädgård har vi inte tagit med utan det blir lite avjämning allt efter som och sedan ett projekt vår-sommar 2011.
Jag jobbar som säljare på deltid 60% och frun jobbar 85%. Vi klarade av en totalrenovering förra gången med heltidsjobb - är inte orolig. Räknar med att byggtiden ska ligga någonstans runt ett år maj 2009 - maj 2010
Det står ett gammalt fritidshus på tomten där man kan laga en del mat och i värsta fall sova över vår-sommar-höst
Redigerat:
Om du är säker på att ni klarar er på den här budgeten och banken ser det som rimligt så är det väl bara att tuta och köra.
När jag jämför lite i huvudet så kändes det dock som att ni låg lite lågt på de punkter jag tog upp, och det fanns en väldigt liten buffert på "övrigt". Många som budgeterat hus brukar lägga 10% av totalen där, eftersom det händer en del saker. Många får en hel del över där, andra är tacksamma för att de slipper besvärliga samtal med banken när man spräckt budgeten.
Byggfelsförsäkringar har jag dålig kostnadskoll på, men knappast över 1% av byggkostnaden.
Jag hoppas det går bra för er, ni verkar ha funderat, budgeterat och vet vad ni vill. Då brukar det gå bra.
När jag jämför lite i huvudet så kändes det dock som att ni låg lite lågt på de punkter jag tog upp, och det fanns en väldigt liten buffert på "övrigt". Många som budgeterat hus brukar lägga 10% av totalen där, eftersom det händer en del saker. Många får en hel del över där, andra är tacksamma för att de slipper besvärliga samtal med banken när man spräckt budgeten.
Byggfelsförsäkringar har jag dålig kostnadskoll på, men knappast över 1% av byggkostnaden.
Jag hoppas det går bra för er, ni verkar ha funderat, budgeterat och vet vad ni vill. Då brukar det gå bra.