Ska måla taket i matrummet med en alkydfärg och det är första gången jag målar med annat än vattenbaserat och har några frågor.
* Ungefär hur lång tid det tar innan man kan vistas i rummet efteråt?
* Och efter det antar jag att lukten sitter i ett tag ändå, vad kan det röra sig om tror ni?
* Kommer det även sprida sig till andra rum så man ska plasta in utav bara sjutton?
* Det finns inget fönster i rummet utan bara i intilliggande kök som jag antar blir enda vädringsalternativet, kommer maten att ta smak?

* beror på .. 10-15h
* nej det försvinner
* litegrann till närmaste rum, stäng dörren!
* knappast

Undvik om du kan. Efter ett tag så är smaklökarna bedövade så att allt smakar oljefärg.
Varför inte vattenburet?

För att det suttit limfärg innan och måste då ha alkyd för att det ska fästa ordentligt. Men jag ser absolut inte fram emot det.

Låter på frågan som att du är rädd att prylar som inte är målade skall ta åt sig av lukten, det gör de inte.

Färgen luktar starkt i typ 5-6 timmar. Efter 10 timmar så luktar det, man känner att något är nymålat, men då är det inte en obehaglig lukt längre. Ofta förnimmer man färglukten i ytterligare några dagar.

Om det är stora ytor du skall måla så rekomenderar jag att du kör med gasmask.

Tack hempularen, det var precis ett sånt svar jag var ute efter. Vad skulle du säga att stora ytor är, det här handlar om ca 10kvm tak.
Sen funderade jag på ventilationen när det är så pass kallt ute, är det bättre att vänta tills det torkat innan man kör öppna fönster eller ska man slänga upp dom på en gång?

Rolla så klart så slipper du stå med näsan i're och det går på en kvart. 10 kvm är ju inte mkt, du "överlever" utan mask ...

Det får ju inte bli för kallt, kolla vad färgburken specar! Öppna i omgångar och släng upp termometer kanske bäst.

när du målar med en färg som är lösnings medelbaserad så rolla taket som ovanstående skriver.
ha lite öppet i huset (lite grann)inte så det blir kallt.
och du bör inte baka eller liknande på någon dag,för då smakar det olje färg.
och lukten stannar bara något dygn,sen luktar det bara nymålat några dagar.
annars ber du en målare göra det och nyttja rot avdraget,det kan inte kosta mer än max 2000 spänn att måla ett alkyd tak.
det finns dock en färg nu som är vattenbaserad och klarar gamla lim tak.
hör med färg handlaren,denna färg kan dock lysa igenom så alkyd är dock bäst.j

Du behöver inte oroa dig för att färgen inte ska klara att ett eller några fönster står öppna under tiden du målar. Ett tag efter att du målat kan du ställa fönstrerna på glänt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.