22 366 läst · 30 svar
22k läst
30 svar
Erfarenhet av Emrahus
hej!
Såg att du hållet på att bygga med Emrahus.
Är nämligen intresserad av ett passivhus.
Så jag har lite frågor, om du kan/vill svara så vore jag väldigt tacksam.
Du behöver ABSOLUT inte svara på alla frågor
1)Är Emrahus något att lita på?Är dom seriösa?
2)Är det något som man bör tänka på innan man skriver sin lilla signatur?
3) Vad är ditt generella intryck av Emrahus?
4) Hur lång tid tar det att bygga ett hus?
5) Ingår grunden?
6) Vad är det för prisbild?
7) Är det mycket som är tillval eller är det mesta standard?
8) Har dom sagt hur mycket el förbrukningen kommer att hamna på per år?
9) Har du några tips/Råd?
Som sagt, du behöver verkligen inte svara på alla,
men jag tänkte ringa dom på måndag och jag vill ha lite kött på benen och lite tips från en "opartisk" person så jag slipper lyssna på all försäljarsnack.
PS. tänkte posta detta meddelande på forumet så att dom som är intresserade, kan få ta del av mina frågor, men jag förstår om du inte vill svara på forumet utan skickar ett personligt meddelande. DS.
MVH
Victor Piquer
Såg att du hållet på att bygga med Emrahus.
Är nämligen intresserad av ett passivhus.
Så jag har lite frågor, om du kan/vill svara så vore jag väldigt tacksam.
Du behöver ABSOLUT inte svara på alla frågor
1)Är Emrahus något att lita på?Är dom seriösa?
2)Är det något som man bör tänka på innan man skriver sin lilla signatur?
3) Vad är ditt generella intryck av Emrahus?
4) Hur lång tid tar det att bygga ett hus?
5) Ingår grunden?
6) Vad är det för prisbild?
7) Är det mycket som är tillval eller är det mesta standard?
8) Har dom sagt hur mycket el förbrukningen kommer att hamna på per år?
9) Har du några tips/Råd?
Som sagt, du behöver verkligen inte svara på alla,
men jag tänkte ringa dom på måndag och jag vill ha lite kött på benen och lite tips från en "opartisk" person så jag slipper lyssna på all försäljarsnack.
PS. tänkte posta detta meddelande på forumet så att dom som är intresserade, kan få ta del av mina frågor, men jag förstår om du inte vill svara på forumet utan skickar ett personligt meddelande. DS.
MVH
Victor Piquer
Hej!
1: Vi är inte nöjda
2. Låt någon sakkunnig titta på kontraktet
3. Nonchalanta o håller sig undan
4. I vårt fall skall det ta 6 mån
5. I vårt fall ja
6. Beroende av val av hus, ivårt fall egen ritning
7. I vårt fall en bra standard
8. Ja
9. Anlita en entreprenör med många referenser
Huset är stomrest med en felaktigheter som taklutning, felsatta fönster
Taket som är försett med underlagspapp som regnar in i samtl rum vilket gör att huset är rått o fuktigt, entreprenören hänvisar till underentreprenören som i dagsläget inte haft arbetare på plats sen mitten av december.
Entreprenören underlåter sig att ha kallat Kvalitetsansvarig ända sedan bygget startade trots att det står i vår kontrollplan.
Statsbyggnadsförvaltningen har nu kallat entreprenören den 13/1 för att reda ut ovanstående
Helhetsintrycket av EMRAHUS på en skala från 0-5 är en klar nolla
Peter Ensgård
1: Vi är inte nöjda
2. Låt någon sakkunnig titta på kontraktet
3. Nonchalanta o håller sig undan
4. I vårt fall skall det ta 6 mån
5. I vårt fall ja
6. Beroende av val av hus, ivårt fall egen ritning
7. I vårt fall en bra standard
8. Ja
9. Anlita en entreprenör med många referenser
Huset är stomrest med en felaktigheter som taklutning, felsatta fönster
Taket som är försett med underlagspapp som regnar in i samtl rum vilket gör att huset är rått o fuktigt, entreprenören hänvisar till underentreprenören som i dagsläget inte haft arbetare på plats sen mitten av december.
Entreprenören underlåter sig att ha kallat Kvalitetsansvarig ända sedan bygget startade trots att det står i vår kontrollplan.
Statsbyggnadsförvaltningen har nu kallat entreprenören den 13/1 för att reda ut ovanstående
Helhetsintrycket av EMRAHUS på en skala från 0-5 är en klar nolla
Peter Ensgård
OOOOk.... tack Peter, jag är ledsen för din erfarenhet.
Ska nog avstå från EMRAHUS, på grund av dina erfarenheter.
Då måste jag bara hitta någon som är villig att bygga ett passivhus åt mig utan att det kostar en förmögenhet..
någon som har ett förslag?
Hoppas det löser sig för din del Peter , och tack för hjälpen.
victor
Ska nog avstå från EMRAHUS, på grund av dina erfarenheter.
Då måste jag bara hitta någon som är villig att bygga ett passivhus åt mig utan att det kostar en förmögenhet..
någon som har ett förslag?
Hoppas det löser sig för din del Peter , och tack för hjälpen.
victor
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Vad är det för entrepenadsform du bygger med?
Är felen rena byggfel, dvs entrepenören har gjort fel, eller är det fel på prefabricerade delar från Emrahus (om de nu gör ngt prefabricerat)?
Och har du separata avtal med hustillverkare och entrepenör eller har du totalentrepenad?
Är felen rena byggfel, dvs entrepenören har gjort fel, eller är det fel på prefabricerade delar från Emrahus (om de nu gör ngt prefabricerat)?
Och har du separata avtal med hustillverkare och entrepenör eller har du totalentrepenad?
Delad entreprenad, VVS (min del) är undantaget totalentreprenaden som EMRAHUS har (vilket svarar även på sista frågan)
Samverkan/uppdateringar mellan Entreprenör, underentreprenör o konstruktör fungerar dåligt
Samverkan/uppdateringar mellan Entreprenör, underentreprenör o konstruktör fungerar dåligt
Det var billigt! Jag fick ett prisförslag på totalentreprenad i Norrköping påmaggan9 skrev:
2.7 miljoner, utan tomt eller anslutninsavgifter. På tok för dyrt för oss tyvärr!
Byggmöte idag med Emrahus, för vår del börjar det kännas bra när ALF´s Byggservice i Eslöv tog över efter Sjöbo takstolsfabrik som bidrog till felaktigheter pga importerad arbetskraft som inte kunde sina saker.
En eloge till EMRAHUS och ALF´s Byggservice som nu ser till att vårt drömhus kommer bli verklighet, EMRAHUS har nu även anställt Sofia som är projektansvarig vilket nog borgar för ordning o reda.
Nu känns det som vi kan rekomendera EMRAHUS
Peter o Linda i Ödåkra
En eloge till EMRAHUS och ALF´s Byggservice som nu ser till att vårt drömhus kommer bli verklighet, EMRAHUS har nu även anställt Sofia som är projektansvarig vilket nog borgar för ordning o reda.
Nu känns det som vi kan rekomendera EMRAHUS
Peter o Linda i Ödåkra
Byggmöte har vi haft vid 4 tillfälle, återigen rekomenderar jag EMRAHUS med deras cellplastlösning, inflyttning kommer att ske månadsskiftet mars, april i den takt som nu föreligger. I de fall ALF´s byggservice är inblandade i EMRAHUS kan jag bara lämna de bästa referenser, gäller även Måleri o EL från Eslöv.
Finns att beskåda på Svensgårdsgatan 10 i Ödåkra
Hälsningar
Peter
Finns att beskåda på Svensgårdsgatan 10 i Ödåkra
Hälsningar
Peter
Vet någon vad för konstruktion de använder? EPS och ingjuten betong vet jag, men är det sådana "byggblock" man staplar upp på byggplatsen och sedan gjuter i?
Emrahus och företaget Thermohus har ju haft en viss gemensam historia som diskuterats i tidigare inlägg. Detta inlägg skall på intet sätt beröra Emrahus. Det är med intresse som jag läser dina inlägg Peter. Vi har byggt med Thermohus, dock i annan del av landet. Vi sitter nu efter ett tag i vårt drömhus (som det är för alla inledningsvis) med ett tak som inte fick godkänt på slutbesiktning, ett takfönster som läcker, värme som inte fungera som den ska i huset, samt ett helt gäng andra småfel.
I min verklighet, så borde det finnas en viss stolthet i att utföra det som finns kontrakterat. Så, vad tror ni den här entreprenören väljer att göra?
Jo, skicka kravbrev och anlita jurist för att få betalt, dessutom för sådant som inte finns i avtalet - att åtgärda fel som finns och är påpekade och noterade verkar inte vara ett alternativ. Ytterst tråkigt sätt att hantera kund.
Nu innebär det istället att man lever i ett hus som när det är några minusgrader utomhus endast har c.a 17 grader på övervåningen (ett problem de har haft med andra hus de byggt, där de dessutom var i tingsrätten), en balja under takfönstret och en hel massa huvudvärk. Men tydligen anser han att han levererat det de ska, för betalt vill han ha. Vi måste ha missat de detaljerna i kontraktet
Är det någon som vill ha återkoppling på dem så bistår vi gärna.
Ha det gott!
I min verklighet, så borde det finnas en viss stolthet i att utföra det som finns kontrakterat. Så, vad tror ni den här entreprenören väljer att göra?
Jo, skicka kravbrev och anlita jurist för att få betalt, dessutom för sådant som inte finns i avtalet - att åtgärda fel som finns och är påpekade och noterade verkar inte vara ett alternativ. Ytterst tråkigt sätt att hantera kund.
Nu innebär det istället att man lever i ett hus som när det är några minusgrader utomhus endast har c.a 17 grader på övervåningen (ett problem de har haft med andra hus de byggt, där de dessutom var i tingsrätten), en balja under takfönstret och en hel massa huvudvärk. Men tydligen anser han att han levererat det de ska, för betalt vill han ha. Vi måste ha missat de detaljerna i kontraktet
Är det någon som vill ha återkoppling på dem så bistår vi gärna.
Ha det gott!
Märkligt är att man inte redovisar konstruktionen på sin hemsida.Strandtomt skrev:
Eftersom det är att så revolutionerande energisnålt sätt att bygga så borde man väl visa upp fördelarna som gör att man avviker från konkurrenterna.
Fick reda på att det finns obetalda skatter mm i företaget, tänker på er som är på väg att skriva kontrakt med Emrahus........kolla upp innan så att företaget inte har konkurshot framför sig, annars är vi nöjda o har slutbesiktning i böjan på april.
Peter Ensgård
Peter Ensgård
Det är speciellt viktigt att tänka på detta nu när vi är inne i en lågkonjunktur.Peter Ensgård skrev:
Kunde inte företaget betala sina skatter när det var högkonjunktur, hur ska de kunna överleva i det betydligt kärvare klimatet nu?