Är de någon som har Ikeas mörkläggande rullgardin "tupplur"?

Är den mörkläggande fast man väljer den i vitt?

Är kvaliten något att ha?

Mvh Lena

Vi har den i sovrummet i vitt, och hade det inte varit för att den måste hänga en bit in i rummet för att fönstret ska gå att öppna (inåt) så hade det nog blivit mörkt som i graven.....jag tycker alltså den funkar bra!

Vi har den på alla sovrumsfönster och den fungerar utmärkt. Vi gjorde iofs lite annorlunda när vi monterade den. Eftersom vi ville att fönstret skulle gå att öppna lätt så kapade jag den så att den gick att montera i fönsterkarmen, dvs rullgardinen följer med fönstret när det öppnas inåt.

jepp,jag har sådana och dom är super [smiley=tekst-toppie.gif]

Hade den i lägenheten och det funkade kanon :) Möjligtvis att skarven på snöret hakade fast ibland men till det priset kan jag stå ut med en sån sak! Vill ha den i huset oxå men måtten passar inte :(

geschwint - hur gjorde du när du kapade rullgardinen?

Kanonbra!

De som säljs nu har dessutom inte snöre utan ett _kulband_ som man drar i. På kulbandet sitter ett fäste för väggen så att det inte _fladdrar_.

/alacs

¤ maria ¤ skrev:
Hade den i lägenheten och det funkade kanon :) Möjligtvis att skarven på snöret hakade fast ibland men till det priset kan jag stå ut med en sån sak! Vill ha den i huset oxå men måtten passar inte :(

geschwint - hur gjorde du när du kapade rullgardinen?
Sax för tyget. Mät noga så det blir rakt. Sedan bågfil till röret. Det finns bilder i instruktionen om hur man gör. Var också noga med att få rätt längd på röret. Håll på plats och beräkna hur mycket kortare den skall vara. Sedan görs röret så mycket kortare. Då sedan kantfästena monteras så blir totala längden korrekt.

Ska rullgardinen fästas utanpå på fodrena eller i fönstret? vilket blir bäst mörkläggning?
Har aldrig haft rullgardin, är uppväxt och van vid persienn men ska till ikea om ett par dagar så kanske ska investera i rullgardin. den persienn som sitter i huset är säkert sedan det byggdes och är sönder och inte direkt bra...

Ingen som vet hur ni har satt era rullgardiner??

(lånar tråden lite... :-* )

mina sitter över fönstret mellan hållarna för gardinstången.

Fru Wahlström skrev:
Ska rullgardinen fästas utanpå på fodrena eller i fönstret? vilket blir bäst mörkläggning?
Har aldrig haft rullgardin, är uppväxt och van vid persienn men ska till ikea om ett par dagar så kanske ska investera i rullgardin. den persienn som sitter i huset är säkert sedan det byggdes och är sönder och inte direkt bra...
Skall ta en bild av "installationen" ikväll. Återkommer med bilder...

geschwint - Ser gärna dina bilder! Ska till ikea imån å inhandla rullgardinen!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.