11 303 läst · 5 svar
11k läst
5 svar
Separett eller mulltoa?
Vi står i valet och kvalet mellan att köpa en Separett eller Mulltoa till vår kolonistuga. Stugan har underhållsvärme hela året och används ju förstås mest mellan april och oktober.
Vi har precis förberett ett eget rum i stugan där vi skall ha toaletten, men kan ej bestämma oss för vilken typ av toalett vi skall välja. Det är ju ungefär samma pris för en Separett och t.ex. en Mulltoa 45 modell. Man har läst att det är en viss risk för att det kan lukta mera med en mulltoa, men samtidigt det är mindre jobb med tömning etc än med en Separett. Vad är era erfarenheter? För och nackdelar med dessa toalett? Hoppas era synpunkter kan hjälpa oss att välja rätt.
Vi har precis förberett ett eget rum i stugan där vi skall ha toaletten, men kan ej bestämma oss för vilken typ av toalett vi skall välja. Det är ju ungefär samma pris för en Separett och t.ex. en Mulltoa 45 modell. Man har läst att det är en viss risk för att det kan lukta mera med en mulltoa, men samtidigt det är mindre jobb med tömning etc än med en Separett. Vad är era erfarenheter? För och nackdelar med dessa toalett? Hoppas era synpunkter kan hjälpa oss att välja rätt.
Kolla med kommunens miljö kontor. Separetten är inte tillåten överallt...
Separetten är inte tillåten överallt. Jag installerade mulltoa vilket var helt ok i min kommun men tillståndet kostade nästan lika mycket som hela installationen. Separett är förbjudet.
Mull toa luktar absolut inget alls eftersom det finns en fläkt som drar ut all stank. Däremot är inte min så underhållsfri som det påstås i reklamen. Jag har enklaste varianten (manuell) och måste tömma 2 ggr/år vilket innebär att det inte är fullt komposterat. Lite stank och lidande är det vid dessa tillfällen men är ändå acceptabelt. jag efterkomposterar därefter ca 1 år och då är det inga som helst problem.
Mull toa luktar absolut inget alls eftersom det finns en fläkt som drar ut all stank. Däremot är inte min så underhållsfri som det påstås i reklamen. Jag har enklaste varianten (manuell) och måste tömma 2 ggr/år vilket innebär att det inte är fullt komposterat. Lite stank och lidande är det vid dessa tillfällen men är ändå acceptabelt. jag efterkomposterar därefter ca 1 år och då är det inga som helst problem.
Separetten var ej tillåtet där jag har stugan, kunde med undantag godkännas vid "stor" tomt och långt till grannar (enligt kommunen). Se min tidigare tråd i ämnet... De rekommenderade mulltoa-principen istället.
undrar lite varför dett står 8-0 till separett över mulltoa i omröstningen..mulltoa borde vara lika med mindre jobb att sköta...och luktfri skall väl båda toalettern vara vid rätt installation....något jag har missat??