Jag ska utöka med ett par radiatorer och undrar om det finns någon standard för hur man drar tillopp och retur till radiatorer? Drar man tex alltid tillopp ovanför retur eller tvärtom då man drar rören vågrätt?

Finns det motsvarande standard för tappvatten? Drar man kallt eller varmt överst?

/Anders

På tappvatten drar man kallt underst. Värme kvittar.

på värmen drar du antingen tillop lr retur överst det beror på vilket som blir bäst med i hopkopplingen på radiatorn.
sen när det gäller KV och VV så drar du KV underst för att minska kondes bildning på KV röret och minska upp värming av det.

jag har blandat i mitt hus, det hela beror på hur det blir vid förgreningar & hur hppgångar mot radiatorerna hamnar (man gör det som är enklast & ser snyggast ut)

Jag hakar på tråden, har också funderingar på att dra radiatorrör till öv. Första tanken var att gå upp från grovköket o göra fördelningar på öv. Nu finns kanske möjligheter att gå dolt från bv, direkt upp på platsen där radiatorn ska sitta. I så fall kommer rören på bv att gå ovanför köksskåp vilka i sin tur får takanslutning = inga synliga rör.

Är detta bra eller dåligt?

Har tänkt mata upp totalt fyra element och undrar om det räcker med 15mm rör för detta, samt om man klarar sig utan extra cirkulationspump. Det är ett lågtemperatursystem i bv.

Kjell G

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.