9 295 läst · 18 svar
9k läst
18 svar
Funderingar kring KNX
Du har säkert helt rätt i att man behöver vilja ha tekniken för att riktigt ha användning för det. Nu fattar jag iofs inte varför inte fler vill ha sina hem mer automatiserade när de gärna har allt möjligt styrt i bilarna, dessutom till en procentuellt sett högre kostnad.
Själv har jag sagt ända sedan jag automatiserade mitt pojkrum med X10 liknande moduler och en VIC20 25 år sedan att
" om 5 år har alla hus denna teknik"
och sagt så var 5:e år ... än har jag inte fått rätt ... så det lär ta ett tag.
Också tveksam om man i en villa sparar speciellt mycket pengar. Dessutom drar tekniken i sig en del el. Inte mycket men 24/7.
Däremot har jag haft användning för att kunna flytta strömbrytare och nu iom utbyggnaden enkelt lägga till och dra ifrån.
Lycka till!
Själv har jag sagt ända sedan jag automatiserade mitt pojkrum med X10 liknande moduler och en VIC20 25 år sedan att
" om 5 år har alla hus denna teknik"
och sagt så var 5:e år ... än har jag inte fått rätt ... så det lär ta ett tag.
Också tveksam om man i en villa sparar speciellt mycket pengar. Dessutom drar tekniken i sig en del el. Inte mycket men 24/7.
Däremot har jag haft användning för att kunna flytta strömbrytare och nu iom utbyggnaden enkelt lägga till och dra ifrån.
Lycka till!
Redigerat:
Ni har ju alla rätt. fast jag tycker det är lite jobbigt att det inte finns någon standard utan att det verkar som alla levernatörer har ett eget "system" dvs inget är standardiserat - plus att man måste vara elingenjör från Chalmers för att fatta nått när man ska läsa in sig...
Men visst stenskiva, runda fönster och frihängande spiskåpor...det kanske inte är så dyrt när allt kommer omkring...med smart el alltså.
Men visst stenskiva, runda fönster och frihängande spiskåpor...det kanske inte är så dyrt när allt kommer omkring...med smart el alltså.
Helt objektivt så finns det en standard som är tämligen stor, nämligen KNX/EIB. Fast du har helt rätt. Dels är den "el only" och känns bättre för industri där komplexa funktioner inte är så fokuserat, utan mer där flexibiliteten, snabb installation och enkelheten är normen.
I övrigt är det vilda western.
IMHO överlever inget av dagens system när det väl sätter fart med "elektronifieringen" av elsystemen. Dålig integrering med övrigt i hemmet och inte speciellt konsumentvänligt. IHC är väl iofs något mer konsumentvänligt och ELKO har ju nu gjort en försök med att paketera ihop flera funktioner.
I övrigt är det vilda western.
IMHO överlever inget av dagens system när det väl sätter fart med "elektronifieringen" av elsystemen. Dålig integrering med övrigt i hemmet och inte speciellt konsumentvänligt. IHC är väl iofs något mer konsumentvänligt och ELKO har ju nu gjort en försök med att paketera ihop flera funktioner.
Vilken klockren beskrivning, jag önskar jag skrivit detta själv Håller tillfullo med!Anton_J skrev:Hej,
PÅS har ju svarat redigt på dina frågor även om jag tycker att en hundralapp för en designad strömbrytare var lite i underkant liksom 1500:- är i överkant för en motsvarande KNX-knapp.
Att installera styrsystem är sällan något som gör en installation billigare om man i övrigt inte har några krav på funktion.
Har man däremot lite egna idéer om hur huset skall fungera kan en traditionell installation springa iväg rejält i pris utan att slutresultatet blir vidare bra.
Försök att inte hitta på alltför fantasifulla lösningar utan ha en traditionell installation som referens för rumsinstallationerna och njut därefter av möjligheten till central styrning och att knapparna, trots att de kostar lite extra, förhoppningsvis är tillräckligt snygga för att besökare skall haja till.
Du bör även passa på att styra värmen via knapp.........................................................................
Lycka till
MVH Erik