Hej, jag undrar om någon vet var man kan köpa täljstensblock som kan anpassas till att lägg in i nymurad öppen spis (av typen kistspis)?

Jag bor i skåne men det kanske kan bli svårt att få tag på det i närheten?

Tack på förhand

/Anna

Hos oss finns det täljstensblock hos försäljare av spisar och murare. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mera än så.

Jag ville bara skriva och fråga om det finns några andra alternativ till täljsten att lägga in i en öppen spis eller runt en egenmurad spis med insats. Något material som lagrar värme och gör att man inte bara eldar för kråkorna.

mvh,
Tom

• Gilla
Freola
  • Laddar…
Förr la man tegelstenar i järnspisar för att lagra värme.
/CC

TomB:
Om du har möjlighet att lägga i täljsten så gör det!
Förr la man i tegelsten, antagligen mest i brist på annat.
Tegel är ju isolerande, man har det i skorstenar för att isolera.
Täljsten är värmeledande och har större värmekapacitet.

Hydrolift: Massiv måste vara bäst, ju större massa desto större värmekapacitet.

Köpte täljstensblock hos www.j-davidssons.se med måtten 250x90x60mm ungefär som en tegelsten i storlek, kostade då 88kr exkl. moms styck för ca 2 år se´n, köpte själv 10st som jag fyllde ugnen till vedspisen med, hållt värmen bra måste jag säga.

Vanlig naturlig rundad gråsten hade nog vart både lättare att placera ut samt hållit värmen bra, det hade ofta dom seriösa bastuaggrigaten och dom höll värmen länge.

Gratis är bäst.

Jag håller på och planerar och ska bygga upp en murad (gjuten) spis av egen design och sätta in en insats (Jötul I400) däri.
Nu blir det en del utrymme över och frågan är då om det är någon idé att antingen köpa vanlig mursten eller att bara fylla med betong. Gör det något nämnvärt i värmemagasinering?

Ett alternativ som jag såg i en annan tråd var att mura med tegelstensformade olivinstenar. Men finns sådana att få tag i runt i Svea rike?

Och sedan finns det sådan där gul tegelsten som är mer värmebeständig. Är det något man behöver använda runt en insats eller duger det med vanligt tegelsten?

jawen skrev:
Vanlig naturlig rundad gråsten hade nog vart både lättare att placera ut samt hållit värmen bra, det hade ofta dom seriösa bastuaggrigaten och dom höll värmen länge.

Gratis är bäst.
Hur funkar det med att använda betong om man jämför med vanlig sten?

Funderar på gatusten eller kantsten men om betong funkar bra som magasin så gör jag en form och gjuter passbitar som kan sättas dit i stället

Btg funkar utmärkt.
Speciellt om man tänker på kostnad i relation till prestanda!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.