Vi har fått ett positivt förhandsbesked i oktober 2008. Innan jul uppdagas det att kommunen har missat att skicka ut papper till närmsta grannen. Nu efter dryga 4 månader har grannen överklagat till länsrätten då han inte vill ha ett hus framför sitt köksfönster. Det skall sägas att vårt planerade hus kommer att ligga ca 80-100 meter från klagande grannes hus.

Mina frågor är:
Vet någon hur lång tid det brukar ta i länsrätten?

Är det skäligt att grannen påvisar att han inte vill ha ett hus framför sitt köksfönster? Han är övertygad om att han kommer att få rätt och att förhandsbeskedet kommer att prövas om och att tänkt byggnation då kommer att avslås med hänsyn till hans argument.

Jag tror att utfallet kommer att bli att länsrätten beslutar att kommunen har gjort fel och att förhandsbeskedet då skall prövas på nytt, men jag tror att kommunen kommer höra med grannen som klagar men ändå godkänna förhandsbeskedet. Kan vi i detta skede välja att inte gå vidare med en ny ansökan om förhandsbesked, utan istället söka bygglov. Detta för att spara lite tid om grannen väljer att överklaga förhandsbeskedet igen och så vidare.

Hoppas ni kan ge oss lite hopp :surprised:

Generellt är jag övertygad om att ingen instans kommer att lyssna på grannens önskan att träna sitt långa seende från sitt köksfönster. Det är många människor som inte har ens tio meters fri utsikt från sitt köksfönster.

Jag skulle prata med kommunen, där det rimligen finns någon som har lite dåligt samvete för det här, och höra hur ni snabbast går vidare. Att söka bygglov kan vara en klok idé.

Tyvärr kan sådana här överklagandeprocesser dra ut i tid över flera år om din granne avser att driva det vidare till kammarrätten, och söka prövningstillstånd i regeringsrätten. Därför kan det vara en bra idé att låta förhandsbeskedet ha sin procedur först, eftersom det redan är igång.

Som sagt, prata lite med kommunen om vad de tror. Lite informellt sådär, kanske på ett möte med någon ansvarig där ni äter goda bullar ur din bullpåse.

Att grannen avser överklaga hänger ju inte bara på att kommunen glömt att tillfråga densamma. Även vid ett beviljat bygglov kan grannar välja att överklaga och, i värsta fall dra igång en lång process i olika instanser. Jag vet dock inte hur själva överklagan går till, ifall kommunen först tittar på den och kan avslå direkt, eller om den klagande kan vända sig direkt till länsrätt osv och gå över huvudet på kommunen. Har hört talas om fall i vårt område där grannar avsett att överklaga nybygge men då de frågat kommunen har denna sagt att det inte är någon idé eftersom bygglovet ändså skulle beviljas. Så de avstod från att överklaga.
Ta ett snack med kommunen för att få lite mer info är väl ingen dum ide.

Här har du en som har varit med om att kommunen ( vallentuna) glömde fråga en granne och som först fick förhandsbesked sedan bygglov, men som sedan blev allt inhiberat.

"Vår granne" bodde mer än 200m från oss, men pga infiltrationen skulle gränsa till hans ägor fick han ha åsikter om vårt bygge. Det blev för oss både kommunen, länsrätten, regeringsrätten, tillbaka till länsrätten och till sist till kommunen igen Mycket bråk bla drog grannen in luftfartsverket ( närhet till Arlanda) och då blev processen jättetungrodd, så vi hoppade av efter något år.

Det kostar alltså inget att överklaga, troligtvis vinner inte er granne, men det kan ta lång tid för alla överklaganden.

Vi fick rådet att inte alltid svara på alla inlägg av vår granne, han anförde ex att det var dyrt att bygga brunnen och att den kunde innehålla saltvatten. Vi svarade och han svarade och då hade det plöstligt gått några månader...( bollandet med papper och frister när svaret måste in, mm gör allt tungrott) Naturligtvis svarande vår granne alltid sista dagen...
Om en granne sätter sig på tvären kan han vara mycket jobbig ,fastän du kommer att vinna i slutändan,så tar allt mycket lång tid...
Lycka till...

Precis som sagts så är "motståndarens" främsta vapen i detta inte att han/hon har rätt i sak. Det har de oftast inte.

Däremot kan de använda en hel del processuella knep för att dra ut på tiden tills - och skapa osäkerhet kring när - vinner laga kraft. Speciellt om kommunen har felat i handläggning av ärende kan ytteligare dörrar öppnas för "motståndaren".

Det kan helt enkelt ta väldigt lång tid i värsta fall. Innan ni har ett lagakraftvunnet bygglovsbeslut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.