1 806 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Vadan detta - plåt/trä
Vårat nyköpta 30tals hus har plåt och träfasad - finns där någon "viktig" vits med detta. Fyller/fyllde det en spec. funktion med blandat eller ansågs det bara "snyggt" av tidigare ägare?
Säger jag då som hellre vill ha fasad helt i trä..
Säger jag då som hellre vill ha fasad helt i trä..
Nja, plåten täcker väl 2/3 av fasaden - runt hela huset... Jag ser att den liggande träpanelen överst är ruffig och behöver ganska snabbt en del underhåll. Min tanke är då att det skulle varit plåt på hela just för "underhållets" skull - av samma anledning funderar jag att det kanske då var "snyggt" som bestämde.
Har Du träpanelen kvar överst kanske den som gjorde´t bara böt ut den dåliga panelen som oftast är nerifrån? jag har en granne som bara byter ut dom panelbrädor som är dåliga och bara målar dom som är dåliga för att spara pengar
Annars är det svårt att se nån riktigt vettig anledning till att blanda plåtpanel och träpanel nu är det ingen bild men det låter faktiskt rätt fult
Annars är det svårt att se nån riktigt vettig anledning till att blanda plåtpanel och träpanel nu är det ingen bild men det låter faktiskt rätt fult
Där ett tag var ju plåt en relativt billig fasadbeklädnad så det kan ju vara en anledning till att ditt hus är byggt som det är.
Med rätt profil på plåten så kan det faktiskt se ganska bra ut. Vet av ett hus i min hemby som har plåtfasad och man måste veta att det är plåt för att se det "i förbifarten". Går man nära syns det ju självklart.
Med rätt profil på plåten så kan det faktiskt se ganska bra ut. Vet av ett hus i min hemby som har plåtfasad och man måste veta att det är plåt för att se det "i förbifarten". Går man nära syns det ju självklart.