en normal djupvattenpump ligger mellan 1500-2000 watt, vad det blir på ett år har jag ingen aning om

Hemmakatten
Vad man också bör överväga (skrev det lite försynt i mitt tidigare inlägg) är att det kostar vara år med kommunalt vatten. I vår kommun är det en fast avgift på drygt 3.000 perår och dessutom kostar varje kubikmeter vatten 30:-. Gör man av med 400kubikmeter vatten perår (inget konstigt för en familj med gräsmatta) så kostar det 15.000:- per åri vattenförbrukningsavgifter.

Med enskilt vatten så har man förvisso underhållskostnader men de överskrider knappast summorna ovan. Som tidigare konstaterat, har man eget, GOTT och FRISKT vatten, så behåll det - och njut!!

pefo skrev:
:confused: Nu förstår jag inte vad du menar.

Borrhål, 27m - 12687:- Inkl etablering och 3m foder. 470:-/m utslaget. Ytterligare meter hade kostat 250:-/m så ett 90-metershål hade kostat lite drygt 28.000:-.
Fast så kan du inte räkna -du kan inte bara ta kostnaden för ett borrhål när det inte finns någonting - för att jämföra mot kommunens kostnad får du jämföra kostnaden för att få vatten i huset.

Och då kostar ett 90 meters hål med all utrustning och dina priser 28000 kr + (90-27)meter*250 kr = 28000+63*250 =43750 kr eller 486 kr per meter för vatten som finns där du vill ha det och inte i botten av ett hål :)

Fortfarande ett pris på 500-1000 kr som sagt :)

Angelven skrev:
Fast så kan du inte räkna -du kan inte bara ta kostnaden för ett borrhål när det inte finns någonting - för att jämföra mot kommunens kostnad får du jämföra kostnaden för att få vatten i huset.

Och då kostar ett 90 meters hål med all utrustning och dina priser 28000 kr + (90-27)meter*250 kr = 28000+63*250 =43750 kr eller 486 kr per meter för vatten som finns där du vill ha det och inte i botten av ett hål :)

Fortfarande ett pris på 500-1000 kr som sagt :)

Nej det är du som räknar fel. Priset 28000:- var inklusive ejektorpump och ansl för 14000:-
Så borrhålet för 90m skulle kostat ca 28000:- sedan plus ejektorpumpen i detta fallet.

Alla kan göra fel ibland, ja jag gör det också, men det är väl inget konsigt i det, men varför man ska försvara sina fel i absurdum hag jag svårt att förstå. Det är väl huvudsaken rätt uppgifter kommer fram i dagen. Då har ju alla chansen att lära sig något nytt, det är i alla fall därför jag är på forumet för att lära mig saker jag inte kan och sedan som tack försöka bistå med det lilla jag kan

Redigerat:
Angelven skrev:
Brunnsborning ligger väl på uppemot en tusenlapp per meter ? (Vår är 90 m...)

Det här var vad du sa tidigare! Brunnsborrning vilket för mej innebär ett hål ner i marken. Att det sedan tillkommer kostnader för pump, hydrofor, slang etc påverkar inte priset per meter borrning. Att det påverkar den totala systemkostnaden, det har jag inga invändningar mot.

Hemmakatten skrev:
Vad man också bör överväga (skrev det lite försynt i mitt tidigare inlägg) är att det kostar vara år med kommunalt vatten. I vår kommun är det en fast avgift på drygt 3.000 perår och dessutom kostar varje kubikmeter vatten 30:-. Gör man av med 400kubikmeter vatten perår (inget konstigt för en familj med gräsmatta) så kostar det 15.000:- per åri vattenförbrukningsavgifter.

Med enskilt vatten så har man förvisso underhållskostnader men de överskrider knappast summorna ovan. Som tidigare konstaterat, har man eget, GOTT och FRISKT vatten, så behåll det - och njut!!
Om man bortser ifrån gräsmattan! så kan det mer eller mindre gå jämt ut i löpande kostnader mellan kommunalt vs privat

shelby67 skrev:
Om man bortser ifrån gräsmattan! så kan det mer eller mindre gå jämt ut i löpande kostnader mellan kommunalt vs privat
Vi ska inte vattna vår gräsmatta... Den får klara sig själv.

Många här som tipsar om att fråga grannarna. Det kan vara lite bedrägligt.

Min bror och hans hustru köpte hus med egen brunn. Vattnet i brunnen var dåligt och en renovering av den grävda brunnen räckte inte. Grannarna var frikostiga och erbjöd vatten från sin brunn, det var bra vatten och hade aldrig sinat. Eftersom min brors hustru var gravid lämnades vattenprov in på grannens vatten. Det visade sig att grannarnas vatten inte var lämpligt att ge till mindre barn. (Någon form av kemikaleförorening från jordbruket tror jag.) Grannarna hade själv tre barn.

Så att lita på grannar som minsann har bra vatten kan var vilseledande.

Det JAG menar med att fråga runt gällde det kommunala vattnet som ju torde vara nästan samma överallt åtminstone i ett kvarter e.l.

Här nere i "byn" är de tämligen överens om att vattnet smakar skit. Man känner tom. lukten av sjövatten när man duschar. De har spolat ledningar osv men skillnaden är minimal.

Dock var tex det kommunala vattnet bra när jag bodde i Huddinge.

I så fall är nog många reducerat till Mikael_L ;)

Brunnsborrare finns det gott om, och de har inte så särdeles mycket att göra just nu. Jag borrade 12 nya vattenbrunnar för ett år sedan. Det kostade 12.500kr/ hål ner till 70m utöver det tillkom foderrör 6m á 450kr/m. till det ett pump och hydrofor paket summa summarum färdiginstallerat ca 40kkr per hål. Så de som tror att borrning kostar 1000kr/m är ute och cycklar... (ett 90meters hål hade kostat ca 45kkr)

Jag kan nu meddela att vi har fått tag på en grävare som verkar väldigt kompetent. Vi har varit till tomten och kollat, och enligt hans bedömning kommer vi att behöva en pumpbrunn som pumpar avloppet ner till anslutningspunkten. Det är visserligen självfall, men det finns en svacka på vägen till anslutningspunkten som gör att man i så fall måste gräva väääääldigt djupt om man vill ha självfall. Han sa att det blir mycket billigare med pump istället eftersom man då kan gräva lite hursomhelst.

Han bedömde att det kan ta cirka 40 timmar att gräva, då blir det ungefär så här totalt sett:

Anslutningsavgift: 102 000
Arbetskostnader (540 kr / h + moms): 27.000
2 x 300 m ledningar (15 kr / m): 9 000
Pumpbrunn + mätarbrunn: 20 000 (?)
Asfaltering (200 kr / m2): 2 000
= cirka 160 000 för alltihop

Det har visat sig att vi troligen kan gräva en lite längre men enklare väg och på så vis slippa ta upp 20 meter cykelväg. Grävaren sa också att det kan bli rätt dyrt att gräva genom cykelväg inte bara på grund av själva asfalten, utan också på grund av att det kan ta tid att gräva där eftersom kommunen gärna lägger mycket kablar på såna ställen.

Om vi blir nöjda med avloppsjobbet kanske vi anlitar samma grävare till att göra iordning skogsbilvägen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.