Vi köpte hus i April. Funkishus från 1950 på 200kvm + källare.
Den förre ägaren eldade med spån som han hämtade själv. Nu är det mer eller mindre kört att köpa spån någonstans. Jag har kört "direktverkande ved" i vår TMV Apha 1 från 92 och funderat på vad som är bäst och billigast. Veden börjar ta slut och vi vill hyra ut en del av huset.
Spånugnen, en Edsbyugn lika som Kilaforsugnen Iwabo. Förugnsmodell som man hinkar i själv, är i väldigt fint skick. Keramiken är som ny enligt en förståsigpåare som var hit. Han tyckte inte jag skulle riva ut den. Lika bra den får sitta kvar ifall man får spånkontakter framöver. Men jag kom på att man kanske kan elda enbart flis i den också. Förmodligen är det inte lika effektivt som spån men man spar ju pengar på att inte köpa utrustning också.
Har bra magasin i anslutning till pannrummet på drygt 20 kubik med lucka från vägen.

Att elda med pellets känns som en dyr saga. Jag är på g att köpa en kenjougn men kom på detta.

Nån som vet?

Du skall inte hantera flis med "spade och hink".
Risken att bli sjuk är för stor. Spån är bättre ur den synpunkten.
Jag har en bekant som eldar flis i en Kilaforsugn, han har ordnat skruvmatning för att fylla ugnen.
Han eldar även mot acktank för det blev för mycket besvär med bakbränder.
Nu fyller han ugnen med flis och eldar sedan järnet tills tankarna är fulla.

Tog reda på mer om ugnen idag. Den fungerar inte riktigt som Kilaforsugnen även om de ser lika ut. Edsby-ugnen Swahn pallar endast råspån. Det går ej att elda flis i den. Blir för het! Förre ägaren eldade Råspån blandat med torrflis. Kilaforsugnen har höj och sänkbart roster samt annorlunda keramisk utformning.

Blir inge spåneldning för mig. Kanske flisanläggning när det är dags att byta ut pannan.
Vad ungefär kostar flis per kubik?

HolgerP skrev:
Kanske flisanläggning när det är dags att byta ut pannan.
Vad ungefär kostar flis per kubik?
Vet ej, jag gör min egen flis numera.

Råspån måste ju gå köpa på vilket sågverk som helst även industri flis. För det gör man ju inte pellets av
Även jag gör min egen flis :)

_ap_
Synd bara att alla sågar snart är nerlagda..
och dom som går har ingen omsättning på råvaran så det är faktiskt lite tungt att köpa färdigt nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.