Hej!

Ska snart bygga hus och kollar på olika alternativ.
Har varit inne på att bygga med dorocells system dorotherm som är ett cellplastsystem som man bygger upp ungefär som lego och sedan gjuter man i ett hålrum i mitten.
Anledningen till detta är bla att det kommer vara lite olika nivåer i huset samt att vissa ytterväggar kommer vara rundade vilket man lätt åstadkommer med detta system (http://www.dorocell.se).
Har varit i kontakt med diverse arkitekter varav en har föreslagit ett helt annat nytt system som verkar väldigt bra http://www.fagerdalaepssystem.se/
Detta system ska klara av samma saker som dorocells men det har några fördelar tex så verkar det vara bättre isoleringsförmåga, det andas och det brinner inte.
Någon som har någon erfarenhet eller ser någon uppenbar brist med detta system från fagerdala?

mvh

Villrådig förstagångsbyggare
 
En uppenbar hake är att lambda-värdet (isolerförmågan) är ca en 1/3 av cellplastens. Dvs för att få samma isolereffekt måste en fagerdalavägg vara ca 3 ggr så tjock som isolerskiktet i den cellplastisolering du jämför med.
 
anaitis skrev:
En uppenbar hake är att lambda-värdet (isolerförmågan) är ca en 1/3 av cellplastens. Dvs för att få samma isolereffekt måste en fagerdalavägg vara ca 3 ggr så tjock som isolerskiktet i den cellplastisolering du jämför med.
Frågan kan man väl även ställa på ett vanligt trähus med diverse köldbryggor, såsom reglar och övriga installationer, vad man får för faktiskt u-värde
 
tib skrev:
Tack för svaret!
Blir dock lite fundersam för att dom menar eller försöker iaf påvisa att deras hus drar väldigt lite energi och kan dra ner mot ca 45kwh/kvadratmeter och år.
[länk]
Svårt att kommentera utan att veta hur resten av huset ser ut: Fönster, dörrar, vindsbjälklag.
Dessutom vad menar de? 45kwh/kvadratmeter och år, är det mängden köpt energi? eller förbrukad? Har inte läst allt på deras site.
 
Har själv byggt grunden till vårt hus med sundolitt kub och har en kompis som byggde hela huset med dorocell. Och dorocell höll ihop bättre när man skulle gjuta än vad sundolitt gjorde. Det ville gärna lyfta på sig om man var lite för snabb med att fylla i betongen. Nu har dorocell kommit med en ny version som man kan skruva i. Dvs man kan montera tex gips direkt mot frigoliten utan att använda de gamla läkten som monterades under byggets gång. Det sitter en profil inguten i cellplasten som man skruvar i och väggen blir mer homogen betongvägg än föregångaren. Skulle gärna välja det om jag skulle bygga igen. Man kan med lätthet bygga upp dessa själv. Om man är lite fiffig när man lägger i armeringen så kan man såga upp hålen för fönster i efterhand.
 
shelby67 skrev:
Frågan kan man väl även ställa på ett vanligt trähus med diverse köldbryggor, såsom reglar och övriga installationer, vad man får för faktiskt u-värde
Vi sitter precis i samma situation och har begärt in pris på en stomme med Fagerdala EPS-system till vårt planerade bygge i Nacka. Jag måste hålla med om att jag till viss del delar farhågorna kring isoleringsförmågan... Men jag tycker det verkar vara ett alldeles ypperligt byggsystem, var och tittade på en kåk som håller på att byggas och det var en väldigt positiv upplevelse! Torrt och fint redan efter några veckor, trots allt är i betong.

Det skulle vara intressant om någon har erfarenhet vad ett genomsnittligt U-värde för en standard trävägg eller lättbetongvägg är?
 
Nu idag la jag märke till ännu en möjlig nackdel:
Hållfastheten är inte speciellt hög. Endast 1,8 MPa i tryckhållfasthet. Detta räcker säkert med råge för att bära väggens egentyngd, men kommer att kräva åtgärder där den ska ta upp yttre laster, tex från takstolar eller balkar.
Jag tänker på själva anliggningsytan.
Går att fixa naturligtvis, men kräver omtanke.

Dessutom kan väggen vara ngt svag när det gäller att fästa upp hyllor och liknande.
Kräver tankeverksamhet även här.
 
Jag tycker att det är intressant med nya byggmetoder och material men saknar bilder på deras hemsida. Finns det några där man ser hur det ser ut.
 
Hej igen!

Har haft lite kontakt med en säljare på dorocell och skickade följande fråga till honom:
"Hej!

Fick nyligen ett tips från en kompis om att det finns ett nytt byggsystem som heter fagerdala eps http://www.fagerdalaepssystem.se/
Vad gör dorothermen bättre än fagerdala? Har svårt att jämföra!"

Och svaret jag fick var:

"Tjena!

Det är svårt att säga exakt men det som jag kan se är väll Hur gör man med elinstalationer, vad är det för u värde och behöver man kranbil när man gör detta.

Kolla det och sen kan du gärna berätta, det är kul att veta om nya grejer som kommer ut.

Mvh"


På torsdag ska jag träffa fagerdalas arkitekt och hoppas kunna få lite mer svar på de saker som kommit upp här som möjliga nackdelar.

Det är väl så som shellby skrev kanske att det är helheten man måste gå på när det gäller isoleringsförmåga, att väggen har ett u-värde är en sak men hela byggnades förmåga att hålla kvar värmen måste ju vara det viktigaste givetvis.

Frågan är ju vad man gör om ett år när man står där och upptäcker att elmätaren tickar på i betydligt snabbare tackt än man hade hoppats på..
Egentligen skulle man ju kanske försöka få tag på nån som byggt ett sånt hus och fråga hur det funkar i verkligheten, vad fick dom för kostnader för uppvärmning.
Ska kolla med dom på torsdag om jag kan få lite referensprojekt.

Återkommer när jag träffat dom.
 
tib skrev:
Det är svårt att säga exakt men det som jag kan se är väll Hur gör man med elinstalationer, vad är det för u värde och behöver man kranbil när man gör detta.
Jag har pratat med Fagerdala och du har två alternativ, det ena är att gjuta in all eldragning, dosor, ventilation, avlopp m.m. när de prefabricerar elementen. Det andra alternativet är att själv fräsa in sådant som man gör t.ex. med lättbetong. Avlopp och större grejer i bjälklagen fräser man naturligtvis inte in hursomhelst så det förstnämnda alternativet är nog att föredra.

Samtidigt är fördelen med att fräsa in t.ex. elinstallationer att du får dem där du verkligen vill ha dem, och inte där du tror att de ska vara utifrån ritningen, men å andra sidan, man kan ju kombinera fallen. Gjuta in saker där du tror att de ska vara och ha möjligheten att justera i ett senare skede...

Kranbil behöver man förstås, men samtidigt reser man upp stommen (inkl tak) på ett par dagar, vilket du inte gör med eps-blocken. Ytterligare en fördel som jag ser det (jag är helsåld på detta, förmodligen ända tills vi fått offerten ;)) är att du inte behöver gjuta plattan i förväg. Du förbereder en singelbädd och montörerna lägger ut kantbalkarna och därefter monterar de stommen ovanpå. När du är klar med stommen förbereder du alla installationer m.m. som ska in i plattan och sedan gjuter du med 40 cm EPS-cement. Allt under tak! Tjockleken får man väl variera beroende på vilken isolering man vill ha.

En nackdel med detta systemet är att du måste göra en övergjutning med flytspackel eller betong om du ska ha golvvärme.
 
Hur ser prisbiden ut.
 
jerk skrev:
Hur ser prisbiden ut.
Väntar på offert, återkommer.
 
heintz skrev:
Jag har pratat med Fagerdala och du har två alternativ, det ena är att gjuta in all eldragning, dosor, ventilation, avlopp m.m. när de prefabricerar elementen. Det andra alternativet är att själv fräsa in sådant som man gör t.ex. med lättbetong. Avlopp och större grejer i bjälklagen fräser man naturligtvis inte in hursomhelst så det förstnämnda alternativet är nog att föredra.

Samtidigt är fördelen med att fräsa in t.ex. elinstallationer att du får dem där du verkligen vill ha dem, och inte där du tror att de ska vara utifrån ritningen, men å andra sidan, man kan ju kombinera fallen. Gjuta in saker där du tror att de ska vara och ha möjligheten att justera i ett senare skede...

Kranbil behöver man förstås, men samtidigt reser man upp stommen (inkl tak) på ett par dagar, vilket du inte gör med eps-blocken. Ytterligare en fördel som jag ser det (jag är helsåld på detta, förmodligen ända tills vi fått offerten ;)) är att du inte behöver gjuta plattan i förväg. Du förbereder en singelbädd och montörerna lägger ut kantbalkarna och därefter monterar de stommen ovanpå. När du är klar med stommen förbereder du alla installationer m.m. som ska in i plattan och sedan gjuter du med 40 cm EPS-cement. Allt under tak! Tjockleken får man väl variera beroende på vilken isolering man vill ha.

En nackdel med detta systemet är att du måste göra en övergjutning med flytspackel eller betong om du ska ha golvvärme.

En annan fördel med deras konstruktion är att man slipper blanda in en massa olika ångspärrar och övrigt i väggkonstruktionen, som kan skapa fuktbekymmer med tiden, som för övrigt blandas hej vilt bland både sten och trähusfabrikanter där ute.
 
Hej igen!

Träffade Fagerdala i torsdags.
Dom var jättetrevliga och verkade duktiga men jag tror mitt val ändå blir Dorocell.
Anledningen är nog att jag är lite "feg", jag kommer t.ex. vilja ha en yttervägg som kommer vara lite böjd och det hade dom inte gjort förut så fick bara en liten magkänsla att jag får vänta med detta system till nästa husbygge när dom förhoppningsvis har blivit lite större och gjort lite mer leveranser.
Gillar dock deras koncept och fick se lite hus dom hade byggt också, tydligen hade dom ett hus som drog 45/kW/kvm vilket ska vara väldigt bra och det huset hade dessutom rätt rejäla fönsterpartier.
Vet inte vad man kan tänkas komma ner i med ett motsvarande hus i 350mm men det får väl framtiden visa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.