OK, vi tar det från början.
Jag flyttar in i ett hus ett hus med hydropress, allt funkar bra. Vattnet är dåligt, sätter in filter. Trycket börjar sjunka, jag fyller på luft, hydropressen håller inte luft, så jag får fylla på luft allt oftare. Till slut går pumpen utan uppehåll när jag spolar vatten. Då byter jag hydropress, men har samma pump (1,5 år sedan). Nu (sedan ett antal månader eller så) börjar samma problem uppstå. Vad jag då undrar om det är pumpen som inte tar upp tillräckligt med vatten tillräckligt fort, eller om det är hydropressen som inte "orkar" hålla trycket (pga filter m.m.) eller har hydropressen pajat igen? Jag har lite svårt att komma åt pumpen, den sitter inklämd i ett hörn mellan filtrena så jag kan inte se manometer o dyl. Nu hoppas jag att allt är glasklart, min fråga är ganska enkel egentligen, det är kanske bara det att svaret är mer komplicerat än jag trodde.
...och tack för ditt tålamod.

...kanske bud på att ringa snubben som installerade filtrena...

Om det vore så enkelt skulle du säkert kommit på problemet själv ;-)

Det totala trycket kan aldrig överstiga pumpens tryck, oavsätt vad du förtryckt hydroforen till så kan pumpen inte vara problemet.

Men nu försår jag det som att
  • Problemet började med förra anläggningen
  • Du bytte hydropress
  • Och problemet uppstod på samma sätt som tidigare efter en tid med nya hydropressen men fungerade till en början

Precis så, ja. Så faktum kvarstår, systemet håller inte lufttrycket.

Vilket tryck har du i "blåsan" på hydropressen?
Om jag förstår det riktigt så har du fyllt på blåsan några gånger med systemet satt i trycklöst läge, dvs pump av och någon kran öppen?
Nästa gång som du mäter system i trycklöst läge saknas tryck?

Om det är så har du en trasig blåsa i tanken eller så läcker ventilen där du mäter och fyller på luft. Kolla att ventilen är åtdragen, fyll sedan på luft och kolla om ventilen läcker. Läcker inte ventilen men lufttrycket sjunker, då är blåsan trasig igen, byt tank eller hela hydropressen.

Förtrycket i blåsan skall vara 1,5 kg. När jag fyller på är det inte helt trycklöst, men det har kanske sjunkit till hälften. Går det att byta påfyllningsventilen? Det kommer inget vatten när jag petar på ventilen så jag tror inte blåsan är paj. Jag får inspektera ventilen lite noggrannare. Finns det något bra sätt att kolla om den läcker. Såpavatten?

Normalt är det en bilventil, finns nya på macken, rusta eller gummiverkstan. Lite spott är väl den vanligaste läckindikatorn.

1,5 kg/cm2 lät lite, 0,2 under starttryck har jag sett i instruktion för en hydropress jag sköter om

Hittade ni felet på denna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.