30 247 läst · 14 svar
30k läst
14 svar
Montera bastudörr
Vi har packat upp leverad Harvia bastudörr av glas. I monteringsanvisningarna framgår det att man ska lämna 100 - 200 mm "glipa" under dörren. Vi är lite skeptiska till hur det kommer att se ut nertill med denna enorma "glipa".
Tilluften tar vi in under vedaggregatet.
Finns det någon som har lite mer på fötterna kring detta?
Tilluften tar vi in under vedaggregatet.
Finns det någon som har lite mer på fötterna kring detta?
Farsan kör med 10cm glipa under sin dörr. då går hans sockel (golvets uppvik) föbi under dörr karmen.
jag kör med mindre än 1cm uunder min dörr. då han jag bara kakel fog under dörrkarmen.
jag tror att du ska köra på ett av dessa mått, inget där imellan, då ser det konstigt ut. dörrkarmen måste ju sluta på ett normalt sett! själva dörren tror jag inte man tänker på i vilken höjd en slutar
jag kör med mindre än 1cm uunder min dörr. då han jag bara kakel fog under dörrkarmen.
jag tror att du ska köra på ett av dessa mått, inget där imellan, då ser det konstigt ut. dörrkarmen måste ju sluta på ett normalt sett! själva dörren tror jag inte man tänker på i vilken höjd en slutar
Vi har drygt 10 cm. Det ser inte konstigt ut och innebär inga praktiska problem. Det jag stört mig lite på är att inte dörrleverantörerna levererar karmar som är högre än dörren, och som man sedan kan såga till lämplig längd. Själv har jag snidat en förlängning av karmen som går ner till några millimeter ovanför golvet. Jag tycker det ser lite konstigt ut att avsluta karmen 10 cm ovanför golvet.
Springan under dörren är förstås till för att släppa genom luft. Har man både till- och frånluftsventil finns inte detta behov. Problemet är bara att bastudörrarna oftast tillverkas i 190 cm höjd, så för att få normal höjd på dörren måste den monteras en bit ovan golvet även om ventilationen lösts på annat sätt. Sen tror inte jag att det är någon nackdel att ha en luftspalt under dörren även om man löst ventilationen på annat sätt. Det säkerställer god ventilation och eftersom spalten är vid golvet så ger det inga problem med att för mycket värme läcker ut.
Jag har 0 cm glipa eftersom karm (7*19) och dörr levererades ihop. Däremot har jag en tilluftsventil i dörren.
Jag har monterat många bastudörrar och alltid lämnat en springa på 5 cm mot golv. Det släpper alla gånger igenom tillräckligt med luft och gör att karmen får ett lagom avstånd till golvet. Bastupanelen kan man ha på samma avstånd. Snyggt och praktiskt.
Oki eftersom vi ska dra upp klinkersen ca 10cm upp på väggen inne i bastun (idag sitter bastupanelen ca 2cm från golvet, som är en plastmatta, men vi tänkte såga bort en bit) så kanske det blir superbra att höja 10cm trots allt. Får kolla om de kanske kan kakla hela vägen där nere runt karmen då.
AndersS: vitsen är väl att dra karmen upp från golv-specielt viktig med träkarm då dörren ofta är mot badrum och fuktig golv. Har sett en del fula karmar som blivit svart nederst när de står mot golv. I tillägg är det positivt för ventilation och håller golvet svalt just där man går. Finns ingen negativa sidor med detta.
Ett fint sätt att göra detta är just att dra väggklinker runt i dörröppningen och fortsätta inn i bastu som sockel så att panelet startar i samma höjd med karmens nederkant.
Det finns konstigt många bastun där väggpanel också går helt ned mot golv.
Mvh
Sakke
Ett fint sätt att göra detta är just att dra väggklinker runt i dörröppningen och fortsätta inn i bastu som sockel så att panelet startar i samma höjd med karmens nederkant.
Det finns konstigt många bastun där väggpanel också går helt ned mot golv.
Mvh
Sakke
Och tråden är mera än 10 år gammal men kan svara.
Frågan var utifrån 10cm "glipa" som angavs i tråden, för att undvika missfärgning räcker med 10mm. Tröskeln är ändå tillräckligt hög utan att behöva kliva ytterligare 10 cm för att gå in i bastun.
Golvet blir svalt i en bastu utan större glipa under dörren då värmen stiger, kan till och med kännas kallt. Det negativa är att du inte får luftströmmen direkt upp i aggregatet, men här finns olika filosofier.
När tråden startas var AndersG mycket aktiv finsk bastubyggare och det var många intressanta dialoger kring detta. Bl.a. bastufoliens vara eller icke vara, samt Tylös byggsätt utan luftspalt bakom panelen. Men det finns spaltmeter i olika trådar om detta i perioden får ca 10 år sedan
Frågan var utifrån 10cm "glipa" som angavs i tråden, för att undvika missfärgning räcker med 10mm. Tröskeln är ändå tillräckligt hög utan att behöva kliva ytterligare 10 cm för att gå in i bastun.
Golvet blir svalt i en bastu utan större glipa under dörren då värmen stiger, kan till och med kännas kallt. Det negativa är att du inte får luftströmmen direkt upp i aggregatet, men här finns olika filosofier.
När tråden startas var AndersG mycket aktiv finsk bastubyggare och det var många intressanta dialoger kring detta. Bl.a. bastufoliens vara eller icke vara, samt Tylös byggsätt utan luftspalt bakom panelen. Men det finns spaltmeter i olika trådar om detta i perioden får ca 10 år sedan
Ja, såg nu inte så noga på hur gammal tråden var, var någon som hadde kommenterat så den poppade upp. Kalt på bastugolv har jag sällan upplevd oavsett glipans höjd. Du har rätt i att 10mm är nog, men 10cm gör ingenting negativt heller. En glipa på ca 10cm är relativt vanlig i finland, just på grunn av at det är relativt lätt att göra snyggt som kontinuering av sockel från bastuvägg.
Har för övrigt bidratt i dessa trådarna om tylös bygginstruktioner
Mvh
Sakke
Har för övrigt bidratt i dessa trådarna om tylös bygginstruktioner
Mvh
Sakke