Hej!

Kommer att behöva en badrumsfläkt till vårt hus lite senare i år (har inte flyttat in än). Tänkte sondera marknaden lite. Vilka är bäst med avseende på effektivitet, driftsäkerhet och ljudnivå?
Vill ha fuktstyrning, kallrasskydd och allt sånt som man bör ha. Tipsa gärna om funktioner den inte bör vara utan.

Priset är mindre viktigt, funktionen är nr 1.

Kan lägga till att det ska vara en sån man sätter i befintlig väggventil. Finns två sådana i badrummet - en vid duschen och en vid handfatet (andra änden av rummet).

Ungefärlig kostnad för att få en elektriker att koppla in den tror ni? Finns taklampa inom nån meter.

Köp en PAX då blir du inte besviken!!...de är tystast och fungerar bäst. Tror den modellen du ska ha heter
231...med fuktstyrning och elektroniskt kallrasskydd. Jag har en sådan i garaget och en likadan fast utan kallras
i badrummet. Är skitnöjd....har provat en del "billiga" fläktar typ Myson och de låter som fasen samt att de
fungerar lite halvdåligt. På pax:en kan du ställa fuktstyrníngen direkt utanpå fläkten samt att du kan snäppa lös
fläkten och rengöra "propellern" på ett enkelt sätt.....
lycka till
/
M

PAX, har vart bäst på badrumsfläktar sedan hur länge som helst och sedan 200-serien kom så har man en snygg och modern fläkt.

Såg en kopia på den häromdagen, verkar mysko att man inte kunnat mönsterskydda den? Såg i princip exakt lika dan ut.

Min erfarenhet av pax-fläktarna är att dom börjar låta mer och mer med tiden. Trots rengöring av alla synliga delar. Är detta inbillning eller har fler gjort samma erfarenhet?

Fukstyrningen har jag förövrigt kopplat bort, den funkar för dåligt tycker jag. Dessutom vill jag kunna välja att läsa tidningen ifred, utan ett störande fläktbrum.

Redigerat:
Har både en 231 (i tvättstugan) och en ny 760 (badrum), samt en billig modell H&B eller liknande namn i källar badrum.
PAXarna har snabbfäste så att de är lätta att ta bort samt rengöra inne i röret. Den billiga måste du demontera inkl.elanslutning. Det blir alltid fastkletat damm inne i rörer så att de är lätta att ta bort är mycket positivt.
PAXarna är klart tystast.
760 är helt ny men på lågvarv susar den bara svagt, om ljudet sedan ökar med ålder få vi se.
231'an måste man vara noggran vid montering då det verkar vara små toleranser mellan fläkthus och fläktdelen. Minsta lilla att man sneddrar bottenplattan eller att ytan inte är riktigt plan så kan de bli små irriterande vibbrationer .

Installerade en Fresh Integra med fuktstyrning för 2 år sedan. Är mkt nöjd med den. Dessutom är den tystare än ex. Pax 200-serien ( 38dB resp. 42dB). För 2 år sedan var den dessutom billigare än motsvarande Pax.

R
Pax 231 har fungerat bra för oss med.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.